اخبار نساجی

وزیر اقتصاد ترکیه: دستیابی به حجم مبادلات تجاری ۳۵ میلیارد دلاری با ایران هدف ماست

 

 ˈنهاد زیبکچیˈ وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به وجود بستر مناسب در دو کشور ایران و ترکیه برای گسترش روابط تجاری فی مابین گفت: به دنبال دستیابی و ارتقای حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۳۵ میلیارد دلار تا سال آینده میلادی هستیم.

به گزارش ایرنا، زیبکچی روز شنبه در شهر آیدین در غرب این کشور در گفت وگو با خبرنگاران در ارزیابی داده های مربوط به صادرات ماه جولای و هفت ماهه نخست سال جاری میلادی ترکیه این مطلب را عنوان کرد.

وی با یادآوری امضای قرارداد تجاری بین ایران و ترکیه اظهار داشت: هدف ما، رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ۳۵ میلیارد دلار در آخر سال ۲۰۱۵ میلادی است.

ایران و ترکیه موافقتنامه ترجیحات تجاری به امضا رسانده اند که از آن به عنوان سکویی برای رسیدن به قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور یاد می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دو کشور همچنین یک موافقتنامه برای گسترش مناسبات تجاری و تسهیل امور بازرگانی به امضا رسانده اند.

در سفر خردادماه گذشته دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه که نخستین نشست شورای عالی همکاری های راهبردی ایران و ترکیه تشکیل شد، دو طرف با امضای ۱۰ سند همکاری راه را برای توسعه مناسبات همه جانبه هموار کردند.

بر اساس آخرین داده های مؤسسه آمار دولتی ترکیه، مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی به پنج میلیارد و ۳۸۶ میلیون و ۸۶۰ هزار رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۳ درصد کاهش نشان می دهد.

در این بازه زمانی صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی ایران معادل یک میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۸۴۵ هزار دلار و واردات این کشور از ایران نیز معادل چهار میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۱۵ هزار دلار بود.

در سال ۲۰۱۲ میلادی صادرات ترکیه به جمهوری اسلامی ایران ۹ میلیارد و ۹۲۱ میلیون و ۶۰۲ هزار دلار و واردات این کشور از ایران نیز ۱۱ میلیارد و ۹۶۴ میلیون و ۷۷۸ هزار دلار اعلام شد تا حجم مبادلات دو کشور به بالاترین حد در تاریخ روابط تجاری یعنی به ۲۱ میلیارد و ۸۸۶ میلیون و ۳۸۱ هزار دلار برسد.

در سال گذشته با افزایش تحریم ها علیه ایران بویژه قرار گرفتن تجارت طلا در فهرست تحریم ها، حجم تجارت ایران و ترکیه رو به کاهش گذاشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×