اخبار فرش ماشینی

صنایع دستی حصیری هرمزگانی ها بی بدیل است

جشنواره اقوام ایران زمین در شرایطی به مناسبت هفته گردشگری در مجموعه برج میلاد در حال برگزاری است که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ، جمعی از صنعتگران و هنرمندان را گرد هم آورده تا به معرفی آداب و رسوم و آیین و صنایع دستی هر منطقه بپردازند.

سیاه چادر استان هرمزگان هم حاال و هوای خاص خود را دارد. چادری پر از انواع و اقسام وسایل حصیری که از نی خرما درست شده اند.

بهمن هاشمی پور صنعتگر ساکن بندرعباس که سالها در تولید صنایع دستی حصیری این استان فعالیت دارد در مورد این هنر می گوید: صنایع دستی حصیری از قدیم الایام خاص استان هرمزگان بوده و مردم این دیار با ذوق و سلیقه خاصی وسایل متنوعی را با نی خرما درست کرده و به بازار صنایع دستی کشورعرضه می کنند .

دور تا دور چادر و فضای ورودی آن را انواع و اقسام سبدها و زنبیل های حصیری در اندازه ها و طرح های مختلف گرفته و انواع گلدان، لوستر و وسایل تزیینی و مصرفی آشپزخانه هم در میان صنایع دستی حصیری توجه بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می کند.

نقش حنا یکی از آورده های زیبای اهالی این سیاه چادر است که هاشمی دراین باره می گوید: از دیرباز حنا بستن به دست و پای عروس جزو آیین بندری ها بوده و حالا دیگر این نقش و طرح های متنوع مورد توجه غیربومی ها هم قرار گرفته و بسیاری از بازدیدکنندگان برای طراحی نقش حنا به دست و پایشان به چادر ما می آیند و این هنر بومی مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در گوشه ای از چادر یکی دیگر از اهالی هرمزگان با مهارت خاصی در حال درست کردن نوعی خوراکی خوشبو است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هاشمی پور در مورد این خوراک محلی شان می گوید : حتما اسم سمبوسه را شنیده اید این خوراک هم نوعی سمبوسه است که هرمزگانی ها به شیوه خودشان درست می کنند به طوری که مواد تهیه شده را در نان مخصوص و یا خمیر می پیچند و در روغن فراوان سرخ می کنند.

هاشمی پور از برپایی این نمایشگاه اظهار رضایت کرده و می گوید: این نمایشگاه به شناخته شدن اقوام و فرهنگ استان های مختلف کمک فراوانی می کند و در این نمایشگاه ما توانسته ایم به خوبی استان خود را معرفی کنیم.

گفتنی است جشنواره و نمایشگاه هفته گردشگری در مجموعه برج میلاد تا ۱۱ مهرماه آماده پذیرایی از بازدید کنندگان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×