اخبار نساجی

کره هم الگوی چین را دنبال می کند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کمپین مقامات آمریکایی در یک سال گذشته به منظور تحت فشار قرار دادن مشتریان نفتی ایران برای کاهش یا توقف خرید نفت از جمهوری اسلامی، بیش از هر کشور دیگری در متقاعد کردن مقامات کره جنوبی موفق بود. مقامات خزانه داری و وزارت خارجه ایالات متحده در سفر های مکرر خود به کشور های آسیایی توانستند موافقت شماری از این کشور ها به منظور کاهش خرید نفت از ایران را به دست آورند و کره جنوبی در زمره نخستین کشور هایی قرار داشت که اعلام کرد خرید نفت از ایران را متوقف می کند.

به دنبال اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از اول جولای، آمار نشان می دهد که خرید نفت سئول از ایران نیز متوقف شده است. اما تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که سئول در صدد تجدید نظر در تصمیم خود است. به گزارش ترکیش ویکلی، به نظر می رسد دولت ایران با معامله پایاپای نفت در برابر کالا های کره ای موافق است.

این در حالی است که هم اکنون چین از این سیستم معامله ای برای خرید نفت از ایران استفاده می کند و به همین دلیل بازار ایران مملو از کالا های بی کیفیت چینی است. اعمال تحریم ها علیه سیستم بانکی جمهوری اسلامی و مجازات موسسه های مالی همکاری کننده با ایران موجب شده است که مشتریان نفتی تهران برای پرداخت صورتحساب های خود دچار مشکل شوند. هند از نخستین خریداران نفتی ایران بود که به دلیل تحریم سیستم بانکی نتوانست صورتحساب های خود را پرداخت کند و بدهی بالغ بر ۵ میلیارد دلار به بار آورد که بعد ها توسط بانکی در ترکیه به ایران پرداخت شد.

هرچند معامله پایاپای به رسمی متداول در تجارت نفتی تهران با پکن تبدیل شده اما از آنجایی که صادرات هند بسیار کمتر از چین است، دهلی نو نتوانست تنها از این سیستم معامله ای برای ادامه خرید نفت از ایران استفاده کند. مشکلی که به نظر می رسد در مورد کره نیز وجود داشته باشد و این در حالی است که محصولات کره ای بسیار گران تر از محصولات چینی هستند.

به هر ترتیب خبرگزاری مهر به تازگی گزارش داده است که هیات های کره ای به ایران سفر می کنند تا در خصوص معامله نفت در برابر محصولات خانگی کره ای با مقامات تهران مذاکره کنند.

این درحالی است که مقامات ال جی و سامسونگ هفته گذشته به تهران سفر کرده و با مقامات دولتی و بخش خصوصی ایران مذاکره کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کره جنوبی پیش از توقف واردات نفت از ایران ۹ درصد از منابع مورد نیاز نفتی خود را از جمهوری اسلامی خریداری می کرد و یکی از ۵ مشتری بزرگ نفتی ایران به شمار می رفت. اما تحریم بیمه تانکر های حامل نفت ایران از سوی اروپا که بزرگترین شرکت های بیمه گذار دریایی در آن قرار دارند در کنار تحریم های بانکی و نفتی ایران، سئول را ناگزیر به صرفنظر از خرید نفت ایران کرد. اما در حالی که کشور های اروپایی و برخی مشتریان نفتی ایران در آسیا به دلیل به اثبات رساندن کاهش واردات نفت از ایران از معافیت تحریم های آمریکا برای فرجه ای ۱۸۰ روزه برخوردار شده اند، به نظر می رسد که مقامات سئول نیز درصدد دنبال کردن راهکار مشابهی هستند.

معامله پایاپای و پرداخت با ارز هایی غیر از دلار و یورو از جمله روش هایی است که بین ایران و مشتریان نفتی به کار گرفته می شود تا تجارت نفت از گزند تحریم ها دور بماند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×