اخبار فرش ماشینی

نبرد نابرابر ایران و ترکیه در نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران مزایای کشور در صنعت نساجی و مشکلات و قوانین دست و پاگیر پیش‌ روی این بخش را تشریح کرد و رقابت ایران با کشورهای دیگر در این صنعت را نابرابر خواند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیمردان شیبانی با اشاره به اشتغال مستقیم حدود ۴۰۰ هزار نفر در صنعت نساجی، این صنعت را بومی شده ایران دانست و گفت: تولیدات و محصول این صنعت مورد نیاز همه اقشار کشور در تمامی سنین و سلایق و طبعا نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه از نظر پتانسیل‌های موجود امکانات فراوانی در کشور داریم، اظهار کرد: در کشور دانشکده‌های بسیار خوب، جوانان مستعد، افراد با تجربه، مواد اولیه مرغوب به خصوص فرآوردهای شیمیایی که از طریق پتروشیمی‌های داخل کشور تولید می‌شوند، وجود دارد.

روزی که ایران صادرکننده پنبه بود …

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این‌که در بحث مواد اولیه طبیعی کمبود و مشکل داریم، گفت: در بهترین حالت در سال‌های اخیر حدود ۶۰ هزار تن محصول پنبه داریم در صورتی که نیاز امروز ما به پنبه حداقل ۱۸۰ هزار تن در سال است. گرچه روزی ایران صادرکننده پنبه به شمار می رفت اما کوچک شدن مزارع پنبه، توجه بیشتر به کشت محصولات با بهره‌وری بالاتر و توجه ویژه به برخی اقلام سودآورتر باعث کاهش تولید پنبه در کشور شده است. در صورتیکه در دیگر نقاط پنبه‌خیز دنیا به منظور تشویق کشاورزان به کشت پنبه، یارانه تعلق میگردد.

شیبانی صنعت نساجی را فی نفسه صنعتی با ارزش افزوده بسیار بالا عنوان کرد و افزود: برای مثال اگر فرض کنیم هر کیلوگرم پنبه حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان باشد تا زمان‌ تبدیل آن به نخ به حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان می‌شود و محصول نهایی اعم از پارچه یا لباس آماده فروش بسیار گران‌تر از این مبلغ است. به این ترتیب ارزش افزوده آن نسبت به حجم سرمایه‌گذاری در صنعت چشمگیر و قابل قیاس با دیگر صنایع نخواهد بود.

دلایل پیشرفت نکردن صنعت نساجی ایران

وی یکی از دلایل عمده عدم پیشرفت صنعت نساجی در کشور را قوانین دست و پا گیر و دستورالعمل های مزاحم موجود خواند و گفت:‌ قوانین از صنعتگران حمایت نمی کند؛ به طوری که قانون فعلی کار مربوط به اوایل انقلاب است و در حال حاضر شرایط بسیار فرق می کند؛ بنابراین نباید شرایطی فراهم شود که یک صنعتگر نگران ایجاد صنعتی باشد که ممکن است به چند کارگر بیشتر نیاز داشته باشد.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این‌که کارگر شریف‌ترین و عزیزترین عضو یک واحد صنعتی است، اظهار کرد: در شرایط فعلی تولیدکننده ناچار است کارگران ارزشمند را به سختی و با احتیاط وارد صنعت کند.

شیبانی افزود: به رغم وجود طراحان خوب، ماشین‌آلات به روز و مواد اولیه مرغوب در کشور این صنعت نتوانسته آن طورکه باید و شاید پیشرفت کند؛ بعنوان نمونه در کارگاه دوزندگی که بالاترین ارزش افزوده در چرخه تولید می تواند ایجاد کند در کنار هر چرخ خیاطی حداقل باید سه نفر برشکار، چرخکار، دوزنده و … حضور داشته باشند که به این ترتیب در یک کارگاه متوسط دوزندگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مشغول به کار می شوند.

قوانین دست و پاگیر کار و بیمه‌های اجتماعی

وی با بیان این‌که سروکار داشتن با چنین جمعیت زیادی کاری بسیار سنگین است، ادامه داد: کارفرما این سختی و سنگینی موضوع را به جان و دل می خرند اما در عین حال مشکلات خود را با قوانین دست و پا گیر کار و بیمه های اجتماعی و دیگر نهادهای ذیربط دارند.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران گفت: تا زمانی که قانون کار در جهتی اصلاح نشود که کارگر و کارفرما دو بازوی متحد یک تن شناخته شوند، هیچ کس حاضر نیست ریسک به کارگیری این تعداد کارگر را در زیر یک سقف بپذیرد. البته اخیرا عنوان شده که این موضوع در حال بررسی است تا تغییری درست و در جهت منافع کارگر و کارآفرین و در نهایت کار ایجاد شود.

شیبانی از پرداخت ۳۰ درصد حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی انتقاد و اظهار کرد: در هیچ نقطه ای از دنیا چنین هزینه ای به صاحب صنعت تحمیل نمی شود. همه این مسائل دست به دست داده تا این صنعت خوب به عقب رانده شود. در صورتی که اگر اندک توجه و حمایتی نسبت به این صنعت می‌شد می توانستیم یکی از بهترین قطب‌های نساجی در دنیا باشیم. کما اینکه در سال‌های قبل گاها بوده ایم؛ به طوریکه پارچه های فاستونی ایران در بسیاری از سال‌ها لباس فرم پلیس کشور انگلستان بوده است.

وی با اشاره به واردات تمام مواد اولیه مصنوعی تا ۱۰ سال پیش گفت: امروز به همت جوانان خوب کشور و دلسوزان صنعتی نه تنها نیاز به واردات مواد پتروشیمی نیست بلکه می توانیم صادرکننده هم باشیم. اما باید دید چه دستورالعمل و قانونی بر این موضوع حاکم است که امروز واحدهای تولیدی ما باید برای تامین مواد اولیه خود سرو دست بشکنند اما در همین حال این مواد اولیه به صورت خام به دیگر کشورها صادر شود.

صادارت ماده خام و واردات محصول نهایی با قیمت چند صد برابر!

شیبانی تصریح کرد: زمانی که نیاز واحدهای تولیدی داخلی کاملا تامین نشده، خروج حتی یک کیلوگرم از این محصولات خام فروشی و خیانت به این آب و خاک است. ما به جای تولید با ارزش افزوده بیشتر و اشتغال به کار فرزندان کشور ماده خام را به دیگر کشورها صادر می کنیم و این کشورها آن را به پوشاک و دیگر کالاهای نهایی تبدیل کرده و مجددا به کشور ما با قیمتی چند صد برابر مواد اولیه برمی گردانند.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به مقایسه تعرفه واردات مواد اولیه پنبه در ترکیه و ایران گفت: تعرفه واردات مواد اولیه پنبه برای ترکیه یک سنت در هر کیلوگرم و بسیار ناچیز است. در صورتی که این تعرفه در کشور ما در حال حاضر حدود پنج درصد و قبلا تا ۲۰ درصد هم رسیده بود. چنین اختلاف فاحشی در قیمت مواد اولیه امکان هر گونه رقابت صحیح را از تولید کنندگان داخلی خواهد گرفت.

وی معتقد است: در چنین شرایطی تعرفه واردات مواد اولیه‌ای که در داخل کشور دچار کمبود است و نیاز به واردات قانونی آن را داریم و هر نوع هزینه دیگری که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالای تولیدی شود، باید به طور کامل حذف شود.

شیبانی در ادامه بیان کرد: هیچ واحد تولیدی بدون حمایت بانک ها نمی تواند نسبت به تامین نیاز مالی خود اقدام کند و از سوی دیگر بانک ها نیز بدون داشتن مشتریان خوب صنعتی نمی توانند موفق عمل کنند.

یک صنعتگر از هفت خان رستم می‌گذرد تا تسهیلات به بهره ۳۰ درصدی بگیرد

وی اضافه کرد: در کشور ما اگر یک صنعتگر بتواند از هفت خان رستم دریافت تسهیلات بگذرد باید حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سود ماهیانه بپردازد در حالی که در هیچ صنعتی این سود وجود ندارد و در هیچ کشوری هم چنین بهره ای را از صنعتگر نمی‌گیرند.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان این‌که اگر از این صنعت حمایت نشود، جوانان آماده کار کشور چه باید بکنند و کجا مشغول شوند؟ گفت: مساله حفظ اشتغال در دنیا بحران است و ما نباید در کشور خود با این همه امکانات و پتانسیل به دست خودمان ایجاد بحران کنیم.

وی با انتقاد از نفتی بودن اقتصاد ایران گفت: درآمد نفتی ایران در سال های گذشته، کشور را از حرکت به سوی صنعتی شدن واقعی دور کرد و امروزه به این فکر افتاده‌ایم که از صنعت درآمد کسب کنیم.

شیبانی یکی از مشکلات صنعت نساجی کشور را قیمت تمام شده بالای کالای تولیدی دانست و گفت: در کشور ما قیمت تمام شده به دلیل هزینه‌های سربار روی تولید که بیشتر هزینه های نهاده‌های دولتی یا بانکی هستند به مراتب بیشتر از کشورهای دیگر است.

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با انتقاد از نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنعت نساجی افزود: مالیات بر ارزش افزوده طرح بسیار خوبی است و در همه جای دنیا نیز اجرا می‌شود اما در حال حاضر این مالیات را در کشور ما فقط تولیدکننده می پردازند؛ نه مصرف کننده نهایی.

شیبانی با بیان این‌که باید زنجیره دریافت مالیات بر ارزش افزوده را با حلقه مصرف‌کننده تکمیل کرد، گفت: این مالیات بار سنگینی روی دوش تولیدکننده داشته در حالی که باید این مالیات از مصر‌ف‌کننده نهایی دریافت شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×