اخبار نساجی

نامه رئیس کمیته نساجی اصفهان به ریاست کمسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن اصفهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر سبحانی

ریاست محترم کمسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

باسلام احتراما عطف شماره ۵۹۷۲/۱۲ ص ۵/۷/۱۳۹۵ اتاق بازرگانی ایران به استحضار میرساند اصفهان قطب بزرگ نساجی کشور می باشد و از ۸۰۰۰ واحد صنعتی آن حدود ۲۳۰۰ واحد شناسنامه دار آن متعلق به صنایع نساجی و همچنین حدود ۶۱۴۵ واحد نساجی کارگاهی بدون شناسنامه جمعا با اشتغال زایی بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر نیروی انسانی در این استان وجود دارد و در این رابطه بیش از نیم میلیون نر از مردم این استان از این طریق ارتزاق می شوند.

در این راستا با این گستردگی صنایع نساجی طبیعتا این صنایع با مشکلات بزرگی مواجه می باشد که در این رابطه مسئولین استان و ارگانهای مربوطه از جمله اتاق محترم بازرگانی اصفهان پیگیری های بسیار زیادی در جهت حل مشکلات صنایع انجام داده که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. تشکیل جلسه با استاندار محترم و مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در رابطه با مشکلات نساجی
  2. جلسه با کمسیون محترم صنایع مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس
  3. برگزاری اولین همایش بی نظیر بررسی وضعیت صنعت نساجی در پسا تحریم و نقش جایگاه استان اصفهان به عنوان قطب نساجی کشور با حضور معاونت محترم وزارت صنایع، مدیرکل محترم دفتر نساجی، پوشاک وزارت صنایع، مسئولین استانداری، سازمانهای صنعت، معدن استانها، مسئولین انجمن های نساجی سراسر کشور و جمعی از صاحبان صنایع نساجی و بحث و بررسی مفصل صنایع کشور
  4. تشکیل کمیته نساجی ذیل کمیسیون صنایع اتاق و تشکیل جلسات همه متهه و مرتب با حضو مسئولین و پیشکسوتان صنایع نساجی برای اولین بار در طول تاریخ اتاق بازرگانی اصفهان
  5. تدوین استراژی و چشم انداز صنعت نساجی و اعلام آن به انجمن صنایع نساجی ایران و جمع بندی نهایی با نقطه نظرات دیگر تشکل ها و ارجاع به وزارت صنایع

لیکن علیرغم همه این تلاش های صاحبان صنایع نساجی و توجهات بعضی از مسئولین، متاسفانه صنایع نساجی با مشکلات مبتلا به ذیل مواجه می باشند که حل آن از عهده تشکل ها که حربه ای ندارند خارج بوده و نیاز به توجه جدی مسئولین قوای مجریه و مقننه دارد که چنانچه مسئولین اراده جدی برای حل مشکل کار و تولید و اشتغال دارند باید در ذیغ زمان باقیمانده جدای از شعار، با سرلوحه قرار دادن اوامر رهبری مبنی بر توجه و اهمیت اقتصاد مقاومتی، نگاه جدی به این صنعت داشته باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

مشکلات:

  1. رکود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما با یک رکود تورمی دست و پنجه نرم می کند و در چنین شرایطی تمامی اقتصادهای دنیا در شرایط رکود، دولت ها با کاهش هزینه های تولید همچون کم کردن مالیات، کاهش نرخ بهره مردم را تشویق به سزمایه گذاری و در نتیجه خروج از رکود و حرکت به سوی رونق می نماید که لازم است در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل این اتفاق در کشور ما رخ دهد تا ادامه فعالیت های کارخانه جات سهل و آسان شود.
  2. کمبود مواد اولیه خصوصا پنبه در سال جاری و مشکلات مربوط به گشایش اعتبار به منظور واردات مواد اولیه و قطعات
  3. کمبود نقدینگی کارخانجات و عدم همکاری بانکها، برخی از ادارات دولتی و شرکت های برق، گاز و مکلف کردن آنها در راستای همکاری بیشتر با واحدهای تولیدی و اشتغالزا
  4. بالابودن نرخ بهره بانکی (حدود ۲۴ درصد و جرائمی حدود ۶% همچنین واردات بی حد و حصر کالاهای بی کیفیت و بنجل کشورهای بیگانه که بعضا توسط ارگانهای دولتی، شبه دولتی، نظامی و انتظامی انجام می شود نهایتا کار به جایی رسانده که کارنجات بعضا تعطیل و مابقی با زیر ۵۰% ظرفیت کار می کنند که این روش تعطیلی کارخانجات و به راه افتادن لشکر بیکاران را در پی خواهد داشت.
  5. مشکلات مالیاتی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و افزایش ۳ تا ۲۰ برابری مالیاتها برخورد شدید و غیر مسئولانه اداره دارایی اصفهان در جهت رد دفاتر قانونی و علی الرس کردن دفاتر شرکت ها.

پیشنهادات:

  1. با توجه به شرایط رکود حاکم بر اقتصاد و عدم وجود بازار خرید محصولات کارخانجات نساجی پیشنهاد می شود:

الف- تقلیل ضرایب مالیاتی صنایع نساجی

ب- کاهش حق بیمه سهم کارفرما

ج- کاهش نرخ بهره بانکی

د- بخشودگی جرائم مالیاتی و استمهال سه سال دیون کارخانه جات به بانک ها، سازمان تأمین اجتماعی، اداره دارایی تا رسیدن به شرایط رونق اقتصادی انجام شود.

  1. با توجه به اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه سهم صنعت ۳۰% هنوز به صنایع پرداخت نشده در صورتیکه سنگینی این هزینه ها حیات کارخانجات را جدا تهدید می کند.
  2. حذف تعرفه بالای واردات پنبه در تمام فصول سال
  3. همان طور که مستحضر هستید اصفهان قطب نساجی کشور می باشد که در این رابطه مجدانه پیشنهاد میگردد هرگونه تصمیمی که در ارتباط با صنایع نساجی کشور در وزارتخانه ها و سازمانها و تشکل ها اتخاذ می گردد با مشورت استاندار و محوریت استان اصفهان انجام گردد.
  4. بررسی وضعیت شرکت پلی اکریل که به عنوان یک سرمایه ملی و مادر صنایع نساجی محسوب می شود امروز بعنوان یکی از معضلات و مشکلات بزرگ صنعت نساجی اصفهان تبدیل شده است که مجددانه و مواکدانه استدعا دارد دستور فرمایید بررسی های لازم در این مورد بعمل آید که شرکت این چنینی که باید مشکلات صنایع نساجی را برطرف کند امروز عملا متوقف و در آستانه تعطیلی کامل قرار دارد که در این راستا پیشنهاداتی وجود دارد که در صورت لزوم دستور فرمایید تا به استحضار برسد.
  5. تخصیص ارز دولتی برای بازسازی و نوسازی صنایع نساجی
  6. اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده همچون سایر دنیا که این مالیات از کالاهای نهایی اخذ شده و سهم کالاهای که مصرف عموم دارد کمتر است.
  7. پرداخت مشوق های صادراتی
  8. حذف یوزانس واردات و همچنین حذف تعرفه گمرکی از انواع مواد اولیه و قطعات نساجی و در این راستا پیشنهاد می شود بدلیل کمبود مواد اولیه، به جای واردات کالاهای بنجل کشورهای بیگانه مواد اولیه و قطعات وارد شوند.
  9. عدم تخصیص ارز مبادله ای برای واردات کالاهای
  10. اصلاح واقعی سازی نرخ ارز در مقایسه با افزایش نرخ تورم
  11. ایران بالاترین نرخ حق بیمه پرداختی (۳۰%) را دارد و نسبت تعداد شاغل به بازنشسته (ایران ۶ به ۱) (آلمان ۳ به ۱) (آمریکا ۵ به ۱) را دارد که در این رابطه پیشنهاد می شود سهم حق بیمه کارفرما کاهش پیدا کرده و یا از محل صرفه جویی یارانه بخشی از سهم کارفرما را دولت قبول کند.
  12. هماهنگی و اقدامات انگیزشی با سایر وزارتخانه ها مثل آموزش پرورش، دفاع و… مبنی بر اینکه البسه، فرش، موکت و… خود را از واحد های نساجی داخلی تامین نماید.
  13. تقلیل نرخ بهره های بانکی برای امور تولید خصوصا آنکه یکی از قول های دولت تدبیر و امید این بود که نرخ بهره معادل نرخ بهره معادل نرخ تورم خواهد بود که در این راستا باید نرخ بهره معادل نرخ تورم تعدیل باشد.
  14. با توجه به اینکه تشکل ها برخاسته از درون صنعت می باشند و دیدگاه های کارشناسان آنها می تواند در امر تصمیم گیری مسئولین موثر باشد پیشنهاد می شود از نقطه نظرات این تشکل ها بعنوان کارشناسان و مشاوران خبره استفاده نماید.
  15. تقلیل روزهای تعطیل سال و تقویت فرهنگ وجدان کاری نیروهای کار کشور.
  16. حال که با توجه به رئوس برنامه راهبردی وزارت صنایع نساجی و پوشاک عبارت است از افزایش صادرات از ۹۰چ میلیون دلار در سال ۹۳ به سه میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ افزایش سهم نساجی در ارزش افزوده صنعت از ۳درصد به ۴ درصد، افزایش شاغلان صنعت از ۲۸۰هزار نفر به ۵۰۰هزار نفر، قرار گرفتن در رتبه سوم بین کشورهای منطقه، قرار گرفتن در رتبه پنجاهم در بین کشورهای جهان، مقدمات این کار عظیم عزم جدی دولت مردان برای تحقق این امر مهم می باشد که در این رابطه بخش خصوصی در جهت همکاری و همراهی با دولت آمادگی کامل دارد.
  17. شرف یابی مسئولین نساجی و اتاق محضر مقام معظم رهبری جهت نهایی کردن پیشنهادات سازنده کارآفرینان

البته قرار گرفتن صنایع نساجی ایران در رتبه سوم کشورهای منطقه و پنجاهم دنیا افتخار نیست زیرا در سالهای نه چندان دور لباس پلیس انگلستان (منچستر مهد نساجی دنیا) در اصفهان تهیه می شد و نساجی اصفهان و ایران از بهترین های دنیا بود.

امید است با پیگیری های مجددانه  آن پالمان بخش خصوصی کشور شاهد تغییرات اساسی و مثبتی در جهت رشد و شکوفایی صنعت نساجی باشیم.

با احترام

رئیس کمیته نساجی – مظفر چلمقانی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×