اخبار فرش ماشینی

بازنگری پرونده خصوصی سازی صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بازنگری پرونده خصوصی سازی صنعت نساجی

 

سیاست های غلط، افراد ناکارآمد

گروه صنعت و معدن- اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در دهه ۸۰ اگرچه به منظور کاهش تصدیگری دولت و خصوصی سازی مورد توجه قرار گرفت، اما به نظر می رسد واگذاری کارخانه های دولتی به افرادی که قادر به تحقق اهداف خصوصی سازی نبودند، بسیاری از این کارخانه ها را به تعطیلی کشاند.

نساجی را می توان در رده واحدهای تولیدی قرار داد که سیاست های خصوصی سازی اجرا شده در آن بسیار ناکارآمد بود و این امر علاوه بر دولت، ضررده شدن کارخانه های نساجی را به همراه داشت. در این خصوص می توان به واحدهای نساجی فعال در شمال کشور اشاره کرد؛ بخشی که بیشترین واحدهای تولیدی نساجی در آن متمرکز شده و مشکلات به وجود آمده در روند خصوصی سازی موجب شد تا بازگرداندن مجدد این کارخانه ها به دولت در دستور کار قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خصوصی سازی کارخانه های دولتی و واگذاری آن به بخش خصوصی بدون مطالعه بوده؛ به طوری که این کارخانه ها به افرادی واگذار شد که با عملکرد نامناسب خود حتی کارخانه های سود ده دولتی را به کارخانه های ورشکسته تبدیل کرده اند و اکنون برخی از کارخانه های واگذار شده زیان ده شده اند و برخی دیگر تعطیل.واگذاری واحدهای فعال به افراد ناکارآمد را می توان عمده مشکل روند خصوصی دانست؛ چراکه برخی از مالکان جدید برنامه ای برای ادامه فعالیت کارخانه ها نداشته و نابلد بودن این افراد، موجب شده تا کارخانه های واگذار شده زیان ده شوند.

از سوی دیگر، برخی نیز کارخانه ها را به طمع زمین و ماشین آلات موجود واحدهای فعال به ورشکستگی سوق داده و پس از آن به فکر فروش اراضی و ماشین آلات افتادند تا به این طریق نه از راه تولید، بلکه از طرق دیگر، سود مدنظر خود را تامین کنند. اتفاقی که برای برخی از واحدهای فعال نساجی گیلان رخ داد و تولید در کارخانه های فعال سودده متوقف شد.

در این خصوص، مالک بهمنش، مدیرعامل شرکت سهامی عام آتیه دماوند به یک گروه صنعتی اشاره می کند که پیش از واگذاری یکی از زیرمجموعه های یک بانک بود که پس از واگذاری در سال ۸۲، خریدار، این ثروت ملی با قیمت۳۲ میلیارد تومان را به قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان تصاحب کرد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» وی ادامه داد: در سال های ۸۳ و ۸۵ برف سنگینی در رشت که محل کارخانه بود بارید و خسارات پدید آمده دولت را واداشت که این گروه صنعتی را از بخش خصوصی پس بگیرد که این موضوع با مصوبه هیات وزیران همراه بود. اما پس از آنکه خسارات ناشی از برف سنگین جبران شد، قیمت زمین در آن منطقه افزایش یافت و خریدار پس از دو سال بازگشت و با وجود عدم لغو مصوبه هیات دولت، کارخانه را تصاحب کرد. این شرکت یکی از مهم ترین شرکت های نساجی کشور است که ۴ کارخانه زیرمجموعه خود دارد و امروز بدل به ویرانه شده است.علاوه بر افراد ناکارآمد و سودجو واگذاری به صورت رد دیون دیگر مشکلی است که گریبان تولید را گرفت و صدای برخی از مسوولان دولتی را نیز درآورد. در این خصوص غلامرضا شافعی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چندی پیش با انتقاد از روند واگذاری های صورت گرفته، سال ۹۱ را سال رد دیونی ها خواند. روش پیش گرفته از سوی دولت اگرچه کاهش بدهی های دولت را به همراه دارد، اما به افت و در نهایت ورشکستگی واحدهای تولیدی منجر می شود.

بازگشت به دولت

حال بازگشایی مجدد دو کارخانه تعطیل شده نساجی پس از ۱۰ سال در گیلان مسوولان این استان را گردهم آورد تا با مرور مشکلات به وجود آمده به بررسی رفع این مشکلات بپردازند تا شاید با بازپس گیری سایر واحدهای غیرفعال شده، رونق تولید به این بخش مجدد بازگردد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در مراسم راه اندازی کارخانه های فومنات و خاور گیلان که پس از خصوصی سازی تعطیلی ۱۰ ساله را تجربه کرده بودند، اظهار کرد: سال گذشته توانستیم مشکلات کارخانه های ریسندگی و بافندگی فومنات و خاور گیلان را برطرف کنیم و امروز شاهد راه اندازی این کارخانه ها هستیم. به گفته علی منتظری،کارخانه ریسندگی خاور طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده بود و این بخش نتوانست بهره لازم را از فرصت به دست آمده ببرد.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه کارخانه ریسندگی خاور با نیمی از ظرفیت خود راه اندازی شده است، تصریح کرد: ظرفیت تولید کارخانه مذکور به زودی کامل می شود.وی تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش را از تنگناهای صنعت در گیلان برشمرد و بیان کرد: تامین نقدینگی یکی از چرخه های تولید است.منتظری خواستار همراهی بانک ها با واحدهای تولیدی گیلان شد و گفت: ماشین آلات فرسوده از مشکلات واحدهای صنعتی است و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند. این مقام مسوول از تعیین تکلیف زودهنگام کارخانه پوشش، دیگر واحد نساجی تعطیل شده در استان گیلان خبر داد و گفت: این کارخانه به تنهایی قابلیت ۱۰واحد صنایع نساجی را دارد و امیدواریم به زودی با همکاری مسوولان مشکلات آن برطرف و عملیات ساخت و ساز، تجهیز و نوسازی ماشین آلات کارخانه هر چه زودتر آغاز شود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر اینکه گیلان در صنعت نساجی حرف برای گفتن دارد، اظهار کرد: در شرکت های ریسندگی خاور و فومنات از سوی شرکت آتیه دماوند اصلاح ساختار خوبی برای ایجاد اشتغال و رونق صنعتی شکل گرفته است. منتظری گفت: برای واگذاری این شرکت ها به بخش خصوصی مسوولان استان تاکید دارند به افرادی واگذار شود که ضمن هماهنگی با مسوولان، دارای توانمندی در سرمایه گذاری و کارآفرینی باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×