جذاب‌ترین‌ها

موفقیت کشور در تولید الیاف بیمارستانی با نانو ذرات مس

دکتر امیررضا عباسی محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، پیرامون اهداف این طرح اظهار داشت: هدف از این پروژه بکارگیری نانوذرات ارزان قیمتی همچون مس به منظور تولید نانو کامپوزیت‌های آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد میکروب برای ساخت منسوجات بیمارستانی است.

وی در خصوص روش انجام این پروژه اضافه کرد: در ساخت این پوشش‌های پلیمری از روش ساده‌ای به نام غوطه‌وری پی در پی استفاده شده که در آن سطوح اولیه همچون الیاف سنتزی، طبیعی یا مصنوعی را باردار کرده و سپس آن را وارد حمام‌هایی شامل یون منفی و مثبت می‌کنیم و به طور متوالی الیاف را در این حمام‌ها غوطه‌ور کرده و در نهایت محصول مورد نظر که نانو ذرات آنتی باکتریال است، بر روی سطح اولیه رشد می‌کند و خاصیت ضد میکروبی به آنها می‌بخشد.

عباسی بیان کرد: استفاده از این نانوذرات در ساختار نانو کامپوزیت‌ها با زمینه الیاف ابریشمی، علاوه بر ایجاد خاصیت ضد میکروبی به پلیمر، موجب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی نانوکامپوزیت حاصل می‌شود.

وی افزود: این نانوذرات آنتی باکتریال در تمام منسوجات بیمارستانی اعم از پوشش تخت‌های بیمارستانی، ماسک‌های پزشکی، چسب زخم، کاورهای بیمارستانی و غیره کاربرد دارد.

این محقق کشور یادآور شد: با بهره‌گیری از نتایج این طرح، از ورود مواد گران قیمت خارجی جلوگیری می‌شود و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×