اخبار فرش ماشینی

موزه فرش در سنندج احداث می‌شود

 

 

محمد ابراهیم زارعی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان با دستور کار بررسی وضعیت فرش استان که در سالن دولت استانداری تشکیل شد  با ابراز نگرانی از به استثمار کشیدن تعداد زیادی از بافندگان فرش اظهار داشت: متاسفانه مشاهده شده که به عنوان مثال دستمزد بافنده فرشی که ۱۰میلیون تومان قیمت دارد، ۶۰۰ هزار تومان است که نوعی استثمار و اجحاف در حق بافندگان است.

وی خواستار نظارت مستمر اتحادیه های روستایی و شهری برای جلوگیری از مورد استثمار قرار گرفتن بافندگان فرش شد و تاکید کرد: بافندگان فرش نیاز به حمایت دارند و باید توسط دولت مورد حمایت قرار گیرند.

فرماندار سنندج، همچنین از کاهش کیفیت فرش در استان انتقاد کرد و افزود: فردی که تاجر فرش است باید از آن شناختی صحیح داشته و برای حفظ برند تلاش کند اما متاسفانه برخی از تاجران فرش در استان، کیفیت آن را پایین آورده و سبب از بین رفتن مشتریان آن شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی از دانشگاه کردستان درخواست کرد که رشته فرش را ایجاد کرده و پرورش کارشناس فرش را برای افزایش شناخت نسبت به این کالای ارزشمند در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  استان کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه فرش در کردستان بیشتر یک صنعت خانگی است تا اینکه یک صنعت کارگاهی باشد.

سیدمحسن علوی افزود: در کردستان همچنین شناخت کافی از بازار فرش وجود ندارد که بر اساس آن قالیباقی انجام شود این در حالی است که در سایر مناطق کشور که فرش تولید می شود بر مبنای بازار مقصد انجام شده و نسبت به بازار فرش شناخت درستی وجود دارد و حتی از کارگاه به کارخانه فرش تبدیل می شوند.

وی همچنین به موزه فرش کردستان اشاره و در این باره خاطرنشان کرد: در سال های گذشته مرکزی در سنندج برای تاسیس موزه فرش در نظر گرفته شده بود اما به علت پایین بودن کیفیت آن به هیچ نتیجه ای نرسید که امسال با توجه به عنایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان،  زمینی دیگر برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  کردستان تصریح کرد: اما برای ایجاد موزه تنها نباید مکان آن را در نظر گرفت بلکه باید پیش از آن، اشیایی که قرار است در آن به نمایش درآید مشخص شود که برای ایجاد موزه فرش در حال حاضر ۵۸ تخته گلیم و قالی در استان وجود دارد و با این تعداد نمی توان موزهای تاسیس کرد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×