اخبار فرش ماشینی

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران:هنوز نتوانسته ایم چادر مشکی تولید کنیم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران:هنوز نتوانسته ایم چادر مشکی تولید کنیم

شرایط کارخانجات نساجی کشور چگونه است؟

    با این که انجمن صنایع نساجی، امسال رسما نامه ای مبنی بر تعطیلی واحدهای نساجی دریافت نکرده و هرچه در این باره می شنویم، اظهارات غیررسمی است، اما اطمینان داریم الان کارخانجات نساجی حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند. علت این امر هم کمبود نقدینگی است.
   
    گفته می شود پارچه های چینی، بازار پارچه کشور را هم تسخیر کرده است. همین طور است؟

    وقتی قیمت دلار روی هزار تومان بود، واردات کالاو ازجمله پارچه توجیه داشت، اما با رشد قیمت دلار، توجیه واردات پارچه به طور رسمی و چه به طور غیررسمی کاهش یافته است. با این حال، چون پارچه های چینی ارزان و هزینه تولید آن به خاطر تولید انبوه کم است، مورد اقبال مردم بوده و اقبال به آن زیاد است.
   
    یکی از نقاط سیاه کشور در صنعت نساجی این است که کشور اسلامی ایران چادر مشکی تولید نمی کند. علت چیست؟

    صریح بگویم؛ بی عرضگی! اصلادرست نیست که نمی گذارند و فناوری نداریم و مافیاست و… کشوری که فناوری هسته ای و موشکی دارد، فناوری تولید چادر مشکی را نمی تواند به دست بیاورد؟ علت این است که از تولید چادر مشکی حمایت نشده، وام کم بهره به آن نداده اند و… . اینچنین است که چادر مشکی ایران و کشورهای عرب منطقه و مسلمانان را باید کشورهایی چون کره،تایوان و ژاپن تولید کنند، در حالی که احداث کارخانجات چادر مشکی، بازار بسیار خوبی در کشور دارد. در خود ایران سالانه ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی مصرف می شود. کشورهای اطراف هم مشتری هستند. پس سرمایه گذاری مناسب می تواند ایران را قطب تولید چادر مشکی منطقه کند.
   
    به یاد داریم روزی برندهای مطرح نساجی در ایران وجود داشت، اما الان جز نامی از آنها باقی نمانده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    این برندها تولید دارند، اما رونق قبل را ندارند. علتش هم روشن است؛ ارز دو نرخی. می دانید در زمان جنگ که ارز دو نرخی بود، تمام صنایع و ازجمله صنعت نساجی دوران پرسودی داشتند، اما این سوددهی صوری و ناشی از ارزفروشی و فروش ارز دولتی در بازار آزاد بود. اما پس از آن که ارز تک نرخی شد، پول و سود بادآورده ای که ناشی از این رانت بود هم از بین رفت. این کارخانجات چون در مدت رانتخواری، سود مطمئنی داشتند، خطوط تولید خود را بازسازی نکرده بودند، مدیریتشان هم دولتی و قدیمی بود؛ لذا بحران شروع شد و نزدیک به ۷۰ شرکت نساجی به این ترتیب با بحران مواجه شدند. برندهای نساجی بسیاری چون پلی اکریل، جهان چیت، نساجی مازندران، مخمل ابریشم و… از آن بحران آسیب ها دیدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×