اخبار فرش ماشینی

روزهای ناخوش طلای سفید/ واردات بی رویه در کنار تعطیلی کارخانه های پنبه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

محصول پنبه استان که دارای رتبه چهارم کشور است اکنون درمعرض خطر جدی قرار دارد و کشاورزان نیز در این زمینه چشم انتظار حمایت مسوولین هستند تا شاید باری از دوش آن‌ها برداشته شود.

پنبه به‌عنوان یک محصول کشاورزی، صنعتی و بازرگانی و از مهم‌ترین و باارزش‌ترین لیف‌های طبیعی است که این محصول جزو مهم‌ترین مواد اولیه صنعت نساجی به شمار می‌رود.

با توجه به فرآیند کشت و تولید پنبه در مزارع و تبدیل آن در صنایع وابسته و اشتغال بالا نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند اما این روزها شاهد کم شدن تولیدات پنبه در استان با توجه به کپک زدن این محصول هستیم به طوری که حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه سومین تولید کننده پنبه ایران هستیم، گفت: متاسفانه اکنون پنبه‌ها در انبارهای پنبه بشرویه احتمالا کپک زده است و تولید کننده استان به دنبال نخ پنبه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علاوه بر این، کشاورزان بر این معتقدند که واردات بی رویه پنبه، پنبه کاران را با مشکل مواجه کرده است.

محمد کیانی زاده مدیر عامل کارخانه کوثر کویر بشرویه اظهار کرد: از سال ۷۳ کارخانه پنبه پاک کنی را در بشرویه راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه در این چند سال پنبه کاران با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، گفت: قیمت تمام شده پنبه برای کشاورز حدود پنج هزار تومان است که اصلا به صرفه نیست.

مدیرعامل کارخانه کوثر کویر بشرویه، واردات بی رویه پنبه و سود بالای تسهیلات را از مشکلاتی عنوان کرد که فعالان این عرصه با آن مواجه هستند.

کیانی زاده با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات مالی روغن کشی در این کارخانه چهار سال است که تعطیل شده است، گفت: ۱۵ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند که متاسفانه به دلیل مشکلات بیکار شدند.

وی با بیان اینکه میزان کشت پنبه به دلیل عدم حمایت کم شده است، گفت: متاسفانه خرید تضمینی در این محصول وجود ندارد و این یکی از مشکلات مهم کشاورزان است.

هاشم ولی پور مطلق رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال ۹۴، هفت هزار و ۶۴۹ هکتار اراضی زیر کشت پنبه در خراسان جنوبی بود.

وی با بیان اینکه از این اراضی ۱۶ هزار و ۳۰۲ تن محصول برداشت شده است، گفت: بیشترین سطح زیرکشت در شهرستان های بشرویه و سرایان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: اراضی زیرکشت پنبه در بشرویه سه هزار و ۴۵۰ هکتار است که از این میزان هفت هزار و ۵۹۰ تن پنبه برداشت شده است.

ولی پور مطلق ادامه داد: سطح زیرکشت پنبه در سرایان در سال گذشته یک هزار و ۸۴۰هکتار بوده که از این میزان  چهار و ۶۳۶ تن برداشت شد.

وی بیان کرد: مصرف زیاد آب در محصول پنبه و خشکسالی های متوالی یکی از مشکلاتی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رتبه چهارم پنبه را در کشور داریم، گفت: امیدواریم که در سال جاری بتوانیم خرید تضمینی پنبه را داشته باشیم.

طبق این گزارش، اکنون واردات بی رویه پنبه، قیمت تمام شده زیاد این محصول، عدم حمایت از قبیل ارائه تسهیلات مناسب برتولید این محصول در استان دامن زده است و کارخانه های پنبه ریزی را به تعطیلی می کشاند.

طبق گفته کشاورزان، میزان کشت پنبه به دلیل عدم حمایت کم شده است و خرید تضمینی در این محصول وجود ندارد که نیاز است مسوولان سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه پنبه کاران را حمایت کنند.

 

حال با وجود این مشکلات که در عرصه تولید پنبه در استان ایجاد شده است محصول پنبه استان که دارای رتبه چهارم کشور است اکنون درمعرض خطر جدی قرار دارد و کشاورزان نیز در این زمینه چشم انتظار حمایت مسوولین هستند تا شاید باری از دوش آن‌ها برداشته شود.

مطمئنا مهم ترین اقدامی که مسوولین در حمایت از کشاورزان در این زمینه می‌توانند انجام دهند حمایت از محصول داخلی است و در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری شده است، از مهم ترین اقدامات جلوگیری از واردات بی رویه و تقویت تولید ملی در زمینه محصولاتی است که در کشور وجود دارد و این موضوع همت مسوولین و توجه آن ها به این موضوع را می طلبد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×