اخبار فرش ماشینی

نمایشگاه فرش ماشین قازیان تپ، رویدادی در قلب تولید فرش دنیا

 

domotex.ghaziantep

 

نمایشگاه دموتکس قازیان تپ برای اولین بار در تاریخ ۲۶ تا ۲۹ می ۲۰۱۴ در شهر قازیان تپ ترکیه آغاز به کار خواهد کرد.
این نمایشگاه با مشارکت شرکت نمایشگاههای آلمان و اتاق بازرگانی شهر قازیان تپ برگزار خواهد شد.

شرکت نمایشگاههای هانوفر آلمان توسط شعبه خود در کشور ترکیه، این نمایشگاه را در قازیان تپ به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فرش ماشینی در جهان برنامه ریزی کرده اند و امیدوارند بتوانند نمایشگاهی موفق را برگزار نمایند. نمایشگاه امسال در اولین دوره خود فضایی در حدود ۲۹ هزار مترمربع را پوشش می دهد که در آن اغلب شرکت های تولیدکننده ترک حضور خواهند داشت.

در دهه اخیر قازیان تپ در بخش تولید و البته صادرات فرش ماشینی به اقصی نقاط جهان پیشرو بوده است و قازیان تپ همواره یکی از مقاصد اصلی تجار فرش در منطقه خاورمیانه بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهری که با فراهم آوردن زیرساخت های مناسب برای حضور تجار و بازرگانان خارجی به مرکز تجارت فرش ماشینی در سال های اخیر بدل شده است. در شماره های قبلی مجله مقاله ای در مورد اهمیت و ظرفیت های بالای این شهر چاپ کرده ایم که در صورت لزوم می توانید به آن مراجعه کنید.

 

 

مدیر شرکت نمایشگاهی هانوفر در ترکیه آقای الکساندر کوهل در مورد قازیان تپ می گوید:

“قازیان تپ شهری است که از نظر جغرافیایی به کشورهای عربی منطقه خاورمیانه و نیز بازارهای مناسب آن دسترسی بسیار آسانی دارد. قازیان تپ دارای زیرساخت های صنعتی و تولیدی خوبی است و فعالان اقتصادی با دانشی را در خود جای داده است. همچنین این شهر از نظر توریستی و جاذبه های بصری نیز قابلیت های خوبی دارد.

قازیان تپ امروزه به طور سنتی تبدیل به قطب تولید فرش نه تنها در خاورمیانه و اروپا بلکه جهان شده است و ما بسیار خوشحالیم که با همکاری سازمان های دولتی و تجاری ترکیه این شهر توانسته ایم دموتکس را به این شهر بیاوریم. ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد که با تحقیقات گسترده و همکاری شرکت ها و تجار تمامی نیازهای مشتریان و بازدیدکنندگان و نیز غرفه گذاران را پاسخگو باشیم.

این نمایشگاه در مرکز نمایشگاهی شهر قازیان تپ به نام OFM برگزار خواهد شد و بین ساعات ۱۰:۳۰ تا ۱۸:۳۰ بازدید برای علاقمندان میسر خواهد بود.
سرویس های رایگان نمایشگاه همه روزه در ساعت ۹:۳۰ از فرودگاه به سمت نمایشگاه و ساعات ۱۶:۳۰ و ۱۷:۳۰ از نمایشگاه به سمت فرودگاه حرکت خواهند کرد.”      

تحلیل:                                 

دموتکس قازیان تپ در واقع جایگزینی برای نمایشگاه دموتکس استانبول معرفی می شود تا اینکه داستان جا به جایی نمایشگاههای دموتکس خاورمیانه همچنان ادامه پیدا کند. همانطور که حتماً به یاد دارید پروژه دموتکس خاورمیانه برای اولین بار در کشور امارات کلید خورد و پس از چند دوره برگزاری موفق این نمایشگاه همزمان با رکود اقتصادی کشور امارات و شهر دبی شاخص های نمایشگاه نیز شروع به کاهش و سقوط کرد بطوری که دیگر شرکت کنندگان رغبتی به حضور در آن نداشتند؛ در همین زمان شرکت نمایشگاههای هانوفر تصمیم به انتقال دموتکس خاورمیانه به استانبول گرفت و با نام دموتکس استانبول آنرا ادامه داد اما متاسفانه پس از گذشت ۲ دوره از نمایشگاه دموتکس استانبول و عدم استقبال شرکت ها و بازدیدکنندگان و برآورده نشدن انتظارات برگزارکنندگان به نظر می رسد امسال قازیان تپ مقصد بعدی دموتکس باشد. اما سوال اینجاست در شرایطی که تعیین مقصد دموتکس خاورمیانه برای برگزارکنندگان این نمایشگاه به یک معما بدل شده است امسال دموتکس قازیان تپ می تواند نظر بازدیدکنندگان و غرفه گذاران خود را جلب کند یا خیر.

در اینجا باید باید به چند نکته مهم اشاره کرد. هرچند که قازیان تپ شهری با قابلیت ها و زیرساخت های صنعتی است اما قطعاً نمی توانیم آنرا از لحاظ تجاری و محبوبیت سرمایه گذاری با شهرهایی نظیر استانبول یا دبی مقایسه کنیم. از طرفی به نظر می رسد ساختار شهر قازیان تپ و تمرکز بسیار بالای تولیدکنندگان فرش ماشینی ترکیه در این شهر مانعی برای رشد بخش بین المللی نمایشگاه باشد همچنین به نظر می رسد این منطقه جذابیت زیادی را برای سایر بخش های صنعت کفپوش مانند فرش دستباف ، سنگ و… نداشته باشد. البته با توجه به توان ترکیه در بخش تولید پارکت ها می توان این بخش را نیز دارای پتانسیل دانست. به نظر می رسد حداقل در چند دوره ابتدایی دموتکس قازیان تپ تعداد شرکت های ایرانی در بخش فرش ماشینی هم چندان قابل توجه نباشد.

از طرف دیگر شرایط منطقه و جنگ و بحران در کشورهایی مانند سوریه، وجود تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به بازار منطقه (بعوان یکی از قطب های تولید فرش در منطقه) و رشد سرمایه گذاری ها در بازار داخل عربستان اجازه ندهد دموتکس خاورمیانه آنچنان که باید رشد کند. اما به نظر می رسد شرکت نمایشگاهی هانوفر با توجه به نگاه حرفه ای و تجربه برگزاری بزرگترین نمایشگاههای دنیا در بسیاری از بخش ها بتواند عاقبت راه حلی برای این مشکلات پیدا کند. باید منتظر بود و دید در قازیان تپ چه اتفاق خواهد افتاد. آنچه موجب امیدواری علاقمندان و فعالان حوزه فرش و کفپوش است همان ظرافت و نگاه دقیق شرکت نمایشگاههای هانوفر به نیازهای مشتریان خود است. تغییر محل برگزاری نمایشگاه دموتکس خاورمیانه به نظر نویسنده نه تنها موجب بی اعتمادی اهالی این صنعت به دموتکس نشده بلکه موجب ارتقاء جایگاه این برند نیز شده است؛ چرا که به مشتریان و شرکت ها ثابت شده است که دموتکس برای حفظ کیفیت و برآورده کردن آنچه که بازدیدکنندگان و غرفه گذاران از نمایشگاه انتظار دارند دست به هر اقدامی خواهد زد. قطعاً این تغییرات شرکت برگزارکننده را مجبور به قبول هزینه های مالی و معنوی بسیار زیادی خواهد کرد اما از آنجائی که منافع برگزارکنندگان با منافع شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان دموتکس در سراسر دنیا به سختی گره خورده است همواره اشکالات و ایرادات قابل اصلاح هستند. در پایان امیدواریم این نمایشگاه بتواند جایگاه واقعی خود را در منطقه پیدا کند.

منبع : شماره ۲۳ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×