اخبار نساجی

تک نرخی شدن ارز و اقتصادی بدون رانت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تک نرخی شدن ارز و اقتصادی بدون رانت

حسینی پیشنهاد کرد: پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی به ریال برای حمایت از صادرکنندگان

تک نرخی شدن نرخ ارز از سوی دولت و حذف ارز دولتی ضمن به همراه داشتن اقتصاد سالم رانت‌ها و فسادها را از بین خواهد برد.

دکتر حیدر مستخدمین‌ حسینی ـ مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز باید همراه با هدفمندی یارانه‌ها اجرایی می‌شد اما به فراموشی سپرده شد و در این بین اختلاف نرخ ارز مرجع با نرخ بازار مشکلاتی را بوجود آورد.

وی با بیان این که سال‌ها است نرخ ارز واقعی را شاهد نبوده‌ایم، گفت: از سال ۸۹ که فرایند اقتصادی به گونه‌ای شد که باید سیاست مناسبی برای ارز پیش بینی می‌کردیم اما این کار انجام نشد و موجب شد که اقتصاد کشور با دو نرخی و سه نرخی بودن ارز مواجه شود و دراین بین هزینه‌های زیادی پرداخت شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حسینی اظهار کرد: در اقتصاد تک نرخی قیمت ارز، رانت و فساد دیگر جایگاهی ندارد و کمتر کارشناس اقتصادی را سراغ داریم که به تک نرخی بودن ارز اعتقاد نداشته باشد.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه خاطرنشان کرد که ارز تک نرخی سلامت اقتصادی ما را نشان خواهد داد و در کنار آن می توانیم به گونه‌ای دیگر و با مکانیزم شفاف تولیدکنندگان و صادرکنندگان متقاضی ارز ارزان‌تر را حمایت کنیم.

وی گفت: در این راستا بانک مرکزی می‌تواند برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی را به صورت ریال به آن‌ها بدهد چرا که در این بین برخی از صادرکنندگان و همچنین تولیدکنندگان از اختلاف قیمت ارز دولتی با ارز آزاد سوء استفاده کرده و گاهی با تبانی با خریداران در خارج از کشور قیمت ارائه شده را بالاتر عنوان کرده‌اند تا مابه التفاوت آن را به صورت ارز دولتی دریافت کنند.

وی گفت: بانک مرکزی می‌تواند با نظارت دقیق در این حوزه ضمن ارائه یک ارز تک نرخی جلوی این گونه سوء استفاده‌ها را گرفته و به نفع مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور فعالیت کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×