اخبار نساجی

گرانی و احتکار به بازار خودرو هم رسید

 

گرانی و احتکار به بازار خودرو هم رسید

در شرایطی که بازار برخی کالاها مانند لوازم خانگی و مواد غذایی با گرانی و بعضا توقف فروش مواجه شده است،برخی رسانه ها از رسیدن احتکار به بازار خودرو خبر داده و همزمان مهدی غضنفری،وزیر صنعت و تجارت هشدار داده است که خودداری عمدی در فروش خودرو مصداق احتکار است و با آن برخورد می شود.

مشاهدات میدانی از بازار خودروی کشور حاکی است که گرانی محسوس شامل حال این بازار هم شده است و به‌عنوان مثال پژوی ۲۰۶ تیپ ساده که پیش‌تر حدود ۱۵ میلیون تومان بود به ۱۶.۵ میلیون تومان رسیده است و از آن مهم‌تر تعدادی از نمایندگی‌های فروش ایران خودرو حاضر به فروش این محصول پرطرفدار نیستند. در عین حال اختلاف قیمت رسمی و آزاد برخی خودروها به ۱۲میلیون تومان رسیده است.

غضنفری در واکنش به این تحولات با بیان اینکه ممکن است امتناع از فروش به‌خاطر مشکلات فنی باشد و اگر اینگونه باشد، مصداق احتکار نیست،اما در عین حال تاکید کرده است باید این موضوع را بررسی کنیم. وقتی که کالا موجود باشد و فروشندگان امتناع کنند این کار مصداق احتکار خواهد بود که حتما با آن برخورد می‌شود.

گرانی ۱۵ تا ۲۰ درصدی برخی از انواع خودروها، در بازار درحالی صورت گرفته است که هنوز مسئولان امر از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت این افزایش قیمت را به‌صورت رسمی تایید نکرده‌اند و آن را نوعی تخلف گرانفروشی عنوان می‌کنند. گفتنی است در پی نوسانات نرخ ارز و تحریم، بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی خودرو با بحران کمبود قطعات مواجه شده‌اند. این موضوع سبب شده است که بسیاری از متقاضیان عیدانه ماشین با گرانی انواع خودروها مواجه شوند. جالب اینجاست که مسئولان پیش از این وعده داده بودند که قیمت خودرو تا آخر سال جاری، افزایش نخواهد داشت و شرایط بازار خودرو در شرایط مناسبی قرار دارد. این در حالی‌است که ازچندی پیش مدیران و دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی رفت‌و‌آمدهای خود به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را کلید زده‌اند تا شاید بتوانند به‌صورت رسمی، قیمت‌های خود را افزایش دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

البته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکنون با افزایش قیمت‌ها در این حوزه موافقت نکرده است. درعین حال مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین اظهارنظر خود از بررسی دو الگوی تعیین قیمت برای خودرو خبر داد و بالاخره بر افزایش قیمت شدید تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ صحه گذاشت‌.

این مقام مسئول البته افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از سفته‌بازی عنوان کرد و از افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز و بحران قطعه‌سازان سخنی به میان نیاورد.به گزارش تهران‌امروز، باوجود عدم اطلاع‌رسانی نهادها و سازمان‌های مرتبط با صنعت خودروسازی، قیمت اتومبیل در بازار آزاد، سیر صعودی خود را آغاز کرده‌ و در سایه تکذیب‌ها و تاییدها به افزایش قیمت خود ادامه می‌دهد.

همچنین خبرهایی از عدم عرضه خودرو ۲۰۶ در برخی از نمایندگی های مجاز فروش به گوش می‌رسد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×