اخبار نساجی

توافق دولت با اصناف برای کنترل قیمتها

 

توافق دولت با اصناف برای کنترل قیمتها

وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق این وزارتخانه با بخش های مختلف بازار، اصناف، تولید کنندگان و خرده فروشان برای کنترل قیمت ها و بازار خبر داد.

به گزارش قدس انلاین به نقل از  واحد مرکزی خبر ، مهدی غضنفری پس از نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: نخستین اقدام خود را از ساماندهی ارز به عنوان سرچشمه آغاز کردیم و پس از یکی دو ماه بحث درباره ایجاد شدن یا نشدن بورس ارز ، بالاخره مرکز مبادله ارزی ایجاد شد و ارز سامان نسبی گرفت.

وی افزود: پس از این ، در تعامل با صادر کنندگان به توافق رسیدیم ارزشان را به تولید و اقتصاد برگردانند.

غضنفری بخش مهم و مؤثر دیگر را در ساماندهی بازار ، بورس کالا دانست و اضافه کرد: متأسفانه قیمت گذاری در این بورس به نحوی بود که رقابت با ارز آزاد شکل می گرفت که در این بخش نیز توافق کردیم کالاها را با ارز مبادله ای قیمت گذاری کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی گفت: در بورس کالا قیمت فلزات و پتروشیمی به عنوان مواد اولیه ای بسیاری از صنایع پایین دستی و قیمت کالا و بازار بسیار موثر است که در این بخش نیز توافق کردیم رویه گذشته را اصلاح کنند.
غضنفری افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز در اطلاعیه ای هرگونه قیمت گذاری در بورس کالا با ارز آزاد و بازار چهارراه استانبول را تخلف و گرانفروشی دانست و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخش مؤثر دیگر را در کنترل بازار ، اصناف دانست و گفت: با برگزاری جلسات مختلف با گروه های مختلف صنفی ، این گروه نیز پذیرفته اند که بیش از گذشته در کنترل بازار و قیمت ها مراقبت کنند.

غضنفری تولید کنندگان را نیز در کنترل بازار موثر دانست و افزود: مهمترین درخواست این بخش سرمایه در گردش است تا بتواند کالاهای بیشتری تولید و به بازار عرضه کند و بر قیمت ها نظارت داشته باشد که فعلاً ۱۰ درصد منابع ریالی صندوق توسعه ملی مهمترین منبع برای تأمین سرمایه در گردش تولیدکنندگان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با روند نزولی قیمت ارز، قیمت کالاها نیز کاهش می یابد، گفت: نوسانات در بازار چند ریشه دارد که بخشی از آن به کمبود نوسانات قیمت ارز مربوط است که کنترل می شود.

غضنفری افزود: به هر حال وقتی مواد اولیه با ارز ۲۵۰۰ تومان وارد می شود روی قیمت برخی کالاها و نیز بر تولید بازار اثر می گذارد.

وی گفت: آن بخش که ناشی از افزایش قیمت ارز است به تدریج خود را با کاهش نرخ ارز تطبیق می دهد اما بخشی که ناشی از نوسانات قیمت هاست به بی اعتمادی به آینده بازار مربوط می شود که این بخش نیز به طور طبیعی فروکش می کند.

غضنفری افزود: اصناف، تولید کنندگان و بازاریان اعلام کردند که اگر قیمت ارز تثبیت شود خودشان بازار را کنترل می کنند و همه درخواست شان این است که ارز به عنوان سرچشمه نوسانات و التهابات بازار کنترل شود.

غضنفری: توقف ثبت سفارش واردات خودروهای سبک خارجی

اعتدال: وزیر صنعت ، معدن و تجارت از متوقف شدن ثبت سفارش برای واردات خودورهای سبک خارجی خبر داد.

مهدی غضنفری پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: خودرهای سبک خارجی در اولویت ۹ و خودروهای با مصرف بیشتر در اولویت۱۰ طبقه بندی ما قرار دارند و از چندی قبل برای مدیریت تقاضای ارز ، ثبت سفارش این اولویت ها را قطع کرده ایم.

وی ، هدف از این کار را ساماندهی نیاز بازار به ارز و تامین کالا های مورد نیاز دیگر دانست .

غضنفری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره افزایش مداوم قیمت خودروهای داخلی گفت: کارگروه مسئول ساماندهی ارز در دولت ، مدیریت تقاضا و عرضه ارز را بر عهده دارد که برای مدیریت عرضه ارز، مرکز مبادلات ارزی ایجاد شد و برای مدیریت تقاضای ارز نیز تلاش‌ کرده‌ایم میزان تقاضای ارز را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در بازار داخلی نیز خودروسازان بزرگ متعهد شدند به چند شرط بتوانند قیمت تولیداتشان را افزایش دهند که این شروط شامل افزایش تولیدات، مدیریت و کنترل بازار و جمع کردن حاشیه بازار است.

غضنفری اضافه کرد: خودرسازان نیز درخواست کردند بانک ها سرمایه در گردش آنان را مانند هر سال در اختیارشان بگذارند تا هم بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند و هم تولید را افزایش دهند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×