مد و پوشاک

تولیدکنندگان تقلید از نمونه های خارجی را به طراحی کفش ترجیح می‌دهند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

حُسنا صفاری طراح کیف و کفش در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر درباره جایگاه طراحی کفش در مد سخن گفت.

در گذشته کفش ایرانی به دلیل ویژگی‌هایی همچون جنس مرغوب که غالبا از چرم بود؛ مورد توجه تولید کنندگان داخلی وخارجی قرار داشت. اما در زمینه تولید با محدودیت‌هایی مواجه بود به همین سبب رفته رفته عرصه ورود برای تولیدات خارجی باز شد و همین عامل بهانه ای شد تا بعدها تولیدکنندگان داخلی برای بازپس گیری بازار داخلی بدون در نظر گرفتن کیفیت و با صرف هزینه محدود به تقلید از طرح‌های خارجی دست بزنند. این محصولات که بدون توجه به فرهنگ ایرانی تولید می‌شوند به مراتب ارزانتر و البته با کیفیت نازل تر و دوام کمتر روانه بازار می‌شوند.

وی در ادامه درباره مشکلاتی که درحوزه طراحی کفش وجود دارد خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی به دلیل پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی، مصرف کننده علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد. با وجود این کپی از طرح‌های خارجی بسیار مشاهده می‌شود به طوری‌که کمتر می‌توان خلاقیت و نوع‌آوری در زمینه طراحی کفش مشاهده کرد.

این هنرمند با بیان این نکته که تولیدکنندگان کفش علاقه ای به صرف هزینه برای طراحی کفش ندارند، عنوان کرد: در زمینه طراحی کفش طراحان کمی در حال فعالیت هستند چرا که تولیدکنندگان حاضر نیستند برای طراحی محصول هزینه‌ای را متقبل شوند و به دلیل همین عدم اقبال طراحان وقت و انرژی خود را صرف طراحی کفش نمی کنند. مواردی از این دست موجب شده است که بازار ایران از تولیداتی با طراحی ایرانی و با کیفیت، خالی شود.

این طراح در خاتمه و در تعریف «مد» عنوان کرد: مد نمونه‌ای است که در یک مجموعه تکرار می‌شود، مد ساخته دست طراح است. در واقع بزرگ‌ترین رسالت طراح شناسایی نیازهای جامعه است تا با بررسی آن و با توجه به نیاز جامعه به خلق ایده دست بزند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www. icfg. ir مراجعه کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×