اخبار نساجی

آمارهای اعلامی از سوی بانک‌ها صحیح نیست/ کاهش سهم ایران از تولید جهانی

 

آمارهای اعلامی از سوی بانک‌ها صحیح نیست/ کاهش سهم ایران از تولید جهانی

    رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آمارهای ارائه شده از سوی بانک‌ها در خصوص تسهیلات ارائه شده به بخش تولید صحیح نبوده و رفتارهای نامتعادل سیستم بانکی برای فعالان اقتصادی مشکل ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی دیروز یکشنبه با اشاره به اینکه در شرایط بین‌المللی همواره پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل می‌توانند با انسجام و برنامه‌ریزی بلند‌مدت در نزد سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آینده خوبی داشته باشد، گفت: این امر زمانی محقق می‌شود که به رفع محدودیت‌های موجود در میان‌مدت توجه شود و شاهد بهبود در اوضاع و عملکرد اقتصاد داخلی کشور باشیم.

وی ادامه داد: اما به جز دگرگونی سیاست‌های اقتصادی این تصور نمی‌رود که اقتصاد کشور از چنبره مشکلات رها شود. دلیل آن نیز این است که در گذشته علی‌رغم محدودیت‌ها سهم ایران از تولید جهانی در سال ۱۹۸۳ معادل ۱.۳۱۶ درصد بود اما این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۱.۲۷۴ درصد تنزل پیدا کرده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در این شرایط جایگاه ایران تغییر نکرده و ایران هم چنان به عنوان صادر‌کننده عمده نفت و مواد نفتی باقی‌ ماند، اظهار کرد: ایران در این شرایط در ازای صادرات نفت اقدام به واردات کالاهای مصرفی کرده و نیلی مشاور رییس جمهور نیز در این زمینه صراحتا اعلام کرده است که اگر سیاست‌های داخلی تغییر پیدا نکند، نگرانی فروش نفت به حالت عادی بازگشته و ما گرفتار واردات می‌شویم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شافعی در ادامه با انتقاد شدید از عملکرد بانک‌ها و آمارهایی که درباره‌ی اختصاص تسهیلات در بخش تولید اعلام می‌کنند، تصریح کرد: آمارهایی که بانک‌ها منتشر می‌کنند حاکی از این است که علی‌رغم مشکلات به بخش تولید تسهیلات داده شده است.

وی در سی‌وپنجمین جلسه‌ی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که به نظر این آمار صحیح نیست، خاطر نشان کرد: همه فعالان اقتصادی گرفتار مسائل و معوقات بانکی بوده و هستند و در بسیاری مواقع وقتی به تنگناها دچار می‌شدند به این بانک‌ها مراجعه می‌کردند.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: مراجعه فعالان اقتصادی به بانک‌ها با این اعتقاد بود که از این ستون به آن ستون فرج است. در این شرایط بانک‌ها طی یک قرارداد جدید اصل وام، سود و جریمه آن را برای یکسال دیگر تمدید می‌کردند. این در حالی است که مبادله‌ای به لحاظ پولی انجام نشده و فقط ایجاد یک قرار‌داد جدید بر آمارها تاثیر گذاشته است.

شافعی با بیان این‌که ما خواستار این هستیم که اقدام لازم در خصوص عملکرد بانک‌ها انجام شود، اذعان کرد: آمارها روی کاغذ درست است ولی عملا هیچ‌گونه نقل و انتقالی برای بخش تولید انجام نشده است.

به گفته وی رفتارهای نامتعادل و غیرمنصفانه سیستم بانکی است که برای فعالان اقتصادی مشکلاتی را ایجاد کرده که خود بانک‌ها نیز گرفتار آن شده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: امروز برگشت یک چک هزار تومانی باعث می‌شود کل فعالیت بانکی یک فعال اقتصادی متوقف شود.

شافعی با تاکید بر این‌که این رفتار در شرایط فعلی اقتصاد صحیح نیست، بیان کرد: این منطقی نیست که یک فعال اقتصادی که عضو هیات مدیره چندین شرکت است، با برگشت یک چک حق امضای خود را از دست بدهد.

وی با بیان این‌که تحول در شرایط فعلی اقتصاد ایران یک انتخاب نیست بلکه شرط بقای اقتصاد است، اظهار کرد: برای حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های مقاومتی باید به فکر این دگرگونی باشیم.

او در پایان با تاکید بر این‌که بخش خصوصی حضور دولت را فرصتی برای اقتصاد کشور دانسته و اعتماد کامل و راسخ به این موضوع دارد که بخش خصوصی باید تلاش خود را برای بهبود اقتصاد کشور به کار ببرد، گفت: دولت نیز باید از این ظرفیت‌های قابل توجه استفاده کرده و به خصوص از پتانسیل‌های شورای گفت‌وگو استفاده کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×