اخبار نساجی

تحلیل بورس؛ واکنش بورس به تحولات روز

 

تحلیل بورس؛ واکنش بورس به تحولات روز

بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کرد که به دلیل دو روز تعطیلی انتهای هفته و بروز برخی از تحولات، مترصد واکنش به آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی بود.

تا جایی که ادامه انتظار در مذاکرات سیاسی شاخص بورس را با افت ۱۸۱ واحدی مواجه ساخت، اتفاقی که سبب شد بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون به سطح ۸/۳ تنزل یابد. با این وصف، شاخص بورس بار دیگر به کانال ۲۶ هزار واحدی وارد شد و روی سطح ۲۶ هزار و ۹۰۹ واحدی منتظر تحولات سیاسی و اقتصادی ماند.
در بازار دیروز معامله‌گران با سه جریان مهم مواجه بودند؛ نخستین موضوع پایان مذاکرات بغداد و انتقال موضوع به مذاکرات پایان ماه جاری در مسکو بود که این امر کمتر از خوش‌بینی اولیه معامله‌گران بود. معامله‌گران انتظار داشتند در این دور از مذاکرات موضوع تحریم‌ها و کاهش آنها نیز مطرح شود که با عدم رخداد آن بازارهای اساسی اقتصاد کشور متاثر شده است. رشد بهای دلار و طلا و کاهش ارزش سهام و املاک انتظار طبیعی از حالت انتظار برای مذاکرات مسکو بوده است که در حال رخداد است.

در همین حال با توجه به نزدیکی زمان مذاکرات مسکو انتظار نمی‌رود دامنه واکنش بازار به این کنش سیاسی عمیق بوده و در روزهای آتی فروکش خواهد کرد. هر چند این مذاکرات و تبعات آن حتی بورس‌های قدرتمند جهانی نظیر بازارهای نفت جهانی را نیز درنوردیده و در آخرین روزهای هفته گذشته بازارهای جهانی دستخوش تلاطم سنگین بود. دومین موضوع موثر بر بازار ادامه افت قیمت جهانی فلزات و مواد خام بود. کاهش بی سابقه بهای فولاد که در بورس لندن به کمتر از مرز ۴۰۰دلار رسیده و از این نظر در یک سال اخیر بی سابقه بوده است نیز بر بازار موثر است. هر چند بهای اکثر فلزات رنگین همچنان بالاتر از برآوردهای اولیه شرکت‌های تولید‌کننده است، اما در صورت تداوم افت بهای فلزات، بازار با تاثیرات بیشتری از این جهت مواجه خواهد شد. در همین حال سومین متغیر مهم در بازار دیروز انتشار گزارش‌های نامناسب برخی از شرکت‌ها از جمله ذوب‌آهن اصفهان بود که زیان خود را برای سال ۹۰ افزایش داد. ذوب‌آهن دیروز در بازگشایی نماد نزدیک به ۸ درصد افت کرد. ذوب‌آهن اصفهان در پایان هفته گذشته همچنین شاهد حضور جمعی از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در این شرکت بود که در این بازدید مدیران شرکت از توقف یکی از کوره‌های بلند شرکت برای تعمیرات اساسی خبر دادند.

در بازار دیروز همچنین ترافیک بازگشایی و توقف نمادها برای برگزاری مجامع سالانه ادامه داشت و ۱۴نماد بعد از برگزاری مجمع یا اعلام گزارش‌های با اهمیت بازگشایی شدند. از دیدگاه کارشناسان در صورت هماهنگی بیشتر میان حقوقی‌های بازار در شرایطی نظیر دیروز بازار می‌توانست بدون ثبت افت سنگین به کار خود پایان دهد؛ به ویژه آنکه بازار دیروز صف‌های فروش چندان سنگینی را نیز تجربه نکرده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد سخنان رییس‌ کل بانک مرکزی بودند که دکتر بهمنی در این سخنان از تصمیم دولت برای برداشت از حساب بانک‌ها دفاع کرد.
رییس‌ کل بانک مرکزی همچنین از تخلفات برخی بانک‌ها در مصرف ارز دریافتی از بانک مرکزی خبر داد و گفت:‌ برداشت ۳۰ هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای گشایش ال‌سی بوده است. وی در بیست‌ودومین همایش سیاست‌های پولی و بانکی افزود: دولت با در اختیار قرار دادن ارز دنبال کنترل بازار بود تا نیاز مواد اولیه و واسطه بخش تولید فراهم شود، اما متاسفانه بانک‌ها برای بالا بردن موقعیت خود این ارز را مصرف نکرده یا در اختیار صرافی‌های خود قرار دادند یا به موارد خاص اختصاص یافته و یا اینکه به نرخ آزاد ۱۷۰۰ تومانی در بازار عرضه شده؛ بنابراین امروز باید سند به سند بررسی شود و ما‌به‌التفاوت این نرخ‌ها گرفته شود. بهمنی افزود: ‌ارزی که مربوط به ملت و در اختیار بانک مرکزی است قرار بود صرف واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای شود. اما متاسفانه توسط برخی از بانک‌ها به نرخ ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان در بازار فروش رفته است. سخنان رییس کل بانک مرکزی دیروز نگرانی را به گروه بانکی بازگرداند.

جایی که برداشت‌ها از حساب بانک‌ها گاه در حد سرمایه آنها بوده و می‌تواند در صورت ثبت نهایی به زیان‌دهی برخی از بانک‌ها منجر شود. در گروه فلزی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران از آغاز تولید مس کاتد در مجتمع میدوک در استان کرمان خبر داد. اردشیر سعد‌محمدی تصریح کرد: این نخستین کارخانه‌ای به شمار می‌آید که پس از انقلاب، در خارج از مجتمع مس سرچشمه احداث شده و به تازگی نیز تولید مس کاتدی را آغاز کرده است.

به گفته وی، قرار است کارخانه مس کاتدی میدوک با حضور مقامات عالی کشور به طور رسمی افتتاح شود.
سعد محمدی سرمایه‌گذاری برای ایجاد این طرح را ۶۵میلیارد تومان اعلام کرد. از سوی دیگر با بازگشایی نماد ذوب‌آهن اصفهان به گفته مدیر بازار فرابورس شرایط برای عرضه عمده ذوب‌آهن فراهم شده است. امیر هامونی گفت: زمان دقیق عرضه ذوب‌آهن باید از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام شود. مدیر بازار فرابورس همچنین افزود:‌ عرضه بیمه میهن و پالایش نفت تهران پس از ارائه بودجه و پالایش نفت شیراز پس از اتمام کار‌های پذیره‌نویسی آماده عرضه در فرابورس خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ۴/۳۶ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۵/۱۶درصد آن را معامله ۸/۲۵ میلیون سهم مپنا تشکیل دادند. از ۲۲۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۵۹نماد با کاهش قیمت و ۶۵ نماد را با رشد ارزش داد‌و‌ستد شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×