اخبار فرش ماشینی

افغانستان با رشد ۳۳۰ درصدی بافت قالی مقام اول را در نمایشگاه فرش آلمان کسب کرد

ˈمحمد قربان حق جو- رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان- از رشد ۳۳۰ درصدی بافت قالی در افغانستان خبر داد و گفت: افغانستان با تولید سالانه ۱.۵ میلیون مترمربع قالی، مقام اول را در نمایشگاه بین المللی آلمان به خود اختصاص داد.
   
    رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: دو نوع قالی دستباف افغانستان با طرح ˈجوانˈ و ˈمحصلˈ در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه آلمان که در آن ۶۰ کشور جهان و ۱۶۰ شرکت قالی بافی حضور داشتند جایزه نخست را از آن خود کرد.
   
    حق جو با بیان اینکه این دومین بار است که قالی دست بافت افغانستان، جایزه بین المللی صنعت قالی را به خود اختصاص می دهد، گفت: در ۹ ماه امسال در مقایسه به سال گذشته ۳۳۰ درصد افزایش در تولیدات قالی در افغانستان داشتیم که امیدوار کننده است.
   
    حق جو خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۹۲ هزار متر مربع قالی از افغانستان به خارج از کشور صادر کرد در حالیکه این رقم امسال تا کنون به ۶۵۲ هزار متر مربع رسیده است.
   
    رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: طی سالهای گذشته تولید و صادرات قالی افغانستان به کشورهای اروپایی و آمریکایی به علت بروز مشکلات اقتصادی در این منطقه، کاهش یافته بود.
   
    حق جو با ابراز خشنودی از افزایش تولید و صادرات قالی در افغانستان گفت: از سال گذشته با توجه جدی به صنعت تولید قالی، صادرات آن رشد نشان می دهد.
   
    رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: خوشبختانه تولید کنندگان قالی در افغان با توجه جدی به طرح، بافت، رنگ آمیزی و استفاده از مواد خالص طبیعی بازارهای خوبی را در خارج از کشور از آن خود کرده اند که باعث افزایش تقاضا شده است.
   
    حق جو گفت: توجه به این صنعت در چند ساله گذشته و همچنین ظرافت باعث شده است تا قالی افغانستان باردیگر جایگاه خود را در بازار جهانی بدست آورد و مقام اول را از آن خود کند.
   
    وی با تاکید به لزوم دوری از بافت سنتی و خانوادگی و تبدیل آن به سیستم تجاری و کارگاهی گفت: قالی در افغانستان با روش های سنتی و ابتدایی در استان های جوزجان، فاریاب، بلخ، سرپل، سمنگان و بامیان بافته می شود.
   
    وی گفت: در سال ۱۳۸۶ قالی در بین اقلام صادراتی افغانستان در مقام نخست قرار داشت و ارزش صادراتی آن به ۲۶۲ میلیون دلار رسیده بود.
   
    حق جو افزود: در سالهای بعد صادرات قالی در جایگاه دوم قرار گرفت و میوه تازه و خشک مقام اول صادرات افغانستان را به خود اختصاص داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×