اخبار فرش ماشینی

صادرات صنعت نساجی ۳۰ درصد رشد یافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

علی‌اکبر محرابیان پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح فاز اول کارخانجات دسترنج رضا‌بافت در قزوین بیان داشت: افتتاح این کارخانه خوب و ارزشمند را به همه ملت ایران به ویژه مردم قزوین تبریک می‌گویم. بنده این افتخار را دارم برای دومین بار به این کارخانه سرکشی می‌کنم که مرحله نخست سرکشی بنده برای نصب ماشین‌آلات در این واحد بود و امروز نیز شاهد افتتاح فاز اول این واحد هستیم.

وی ادامه داد: در مفاهیم شریعت و در مفاهیم دین ما خواسته شده که کاری که انجام می‌دهیم،‌کامل باشد و رحمت خداوند برای انسانی نازل می شود که کارش را تمام و کمال انجام می‌دهد.
وزیر صنایع و معادن افزود: ‌ما کارخانجات بسیار و در سطح خوبی را در کشور داریم و همچنین صنعتگران نخبه‌ای نیز در‌ کشور ما فعالیت می‌کنند و در بازدیدی که از این واحد داشتیم، این واحد نماد کار خوب، کامل، با دقت و با نظارت کامل بالاترین رکن مدیریت است.

وی اعلام کرد: اگر به اجزای این کارخانه دقت شود، متوجه می‌شویم یک کار خوبی در این مجموعه به وجود آمده است که می‌توان سال‌های سال از آن انتظار تولید داشت و در این واحد توازن بین اجزای مختلف برای تولید کامل و ارزشمند و محصول در سطح جهان کارآمد باشد، وجود دارد و امیدواریم این کار خوب با مدیریت خوب آن به عنوان کاری نمونه و الگو برای صنایع قرار گیرد.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در صنایع نساجی ما شاهد رشد فراوانی در طول این سال‌ها هستیم و اگر بخواهیم ارزش صنایع کشور را در مقایسه با محصولات رقیب و خارجی بسنجیم، بهتر است که به صادرات آن محصول نگاه کنیم و در موضوع صادرات اصل رقابت و کیفیت حرف نخست را می‌زند.
وی افزود: ما در سال ۸۸ نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات محصولات نساجی داشتیم که این میزان صادرات نسبت به سال ۸۷، ۲۰ درصد رشد داشته است و این در صورتی است که در سال ۸۸ قیمت محصولاتی که پایه و اساس آنها موضوع نفت و انرژی بود کاهش چشمگیری داشت ولی با این وجود ۲۰ درصد رشد را در صادرات محصولات نساجی شاهد بودیم.

محرابیان گفت: در ۹ ماه ابتدایی سال ۸۹ نیز این میزان رشد نسبت به مدت مشابه قبل به ۳۰ درصد رسیده و این موضوع شیب صادرات را نشان می‌دهد. بنابراین صنعت نساجی ما با سرعت در حال رشد و ترقی است.
وی تاکید کرد: امروز هزاران واحد نساجی در کشور فعال است که اغلب این واحدها را واحدهایی که در طول سال‌های اخیر ایجاد شده و بالاترین فناوری را دارد و یا اینکه در طول این سال‌ها اقدام به نوسازی و بهره‌گیری از بهترین ماشین‌آلات در این واحدها شده است ولی نکته مهمی که در ذهن ممکن است خطور کند این است که چرا بعضا اطلاع‌رسانی شده که صنعت نساجی در ایران توجیه ندارد و یا واحدهای دچار مشکل و مسائل پیچیده در صنعت نساجی بسیار است.

وزیر صنایع و معادن بیان داشت:‌ ما اگر تعداد این واحدها را به نسبت کل صنعت نساجی بسنجیم تعداد آنها کم است و اگر ظرفیت و محصول تولیدی این واحدها را در مقایسه با کل محصولات تولیدی صنعت نساجی بسنجیم نسبتی بسیار اندک است ولی این سؤال مطرح است که چرا این تعداد واحد کم فضایی نامناسب در صنعت نساجی ایجاد کرده است. علت این است که تعداد قابل توجهی از کارخانجات نساجی در دهه ۷۰ در قالب طرح خصوصی‌سازی واگذار شد که متاسفانه در امر خصوصی‌سازی این واحدها دقت کافی نشد در نتیجه واگذاری این واحدها به دلایل مختلف آنها را دچار مشکل کرد که در استان قزوین نیز چند مورد آن را داریم.
وی ادامه داد: واحدی که در حال تولید بود و تعداد قابل توجهی کارگر در آن مشغول به کار بودند در دهه ۷۰ بر اثر واگذاری غلط دچار مشکل شد که علت اصلی این مشکلات عدم دقت در شناسایی و اهلیت خریدار بوده و علت دوم این است که کسانی آمدند این کارخانجات را خریدند که بسیاری از کارخانجات دارای ماشین‌آلات فرسوده بود. آنها واحدهای خصوصی خود را نوسازی کردند ولی این تعداد اندک نوسازی صنعت نساجی را فراموش کردند و یا توان آن را نداشتند در نتیجه این کارخانجات دچار آسیب شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محرابیان اظهار داشت: در طول چند سال اخیر مشکلات زیادی از این واحدها حل شده و امروز در صنعت نساجی تشکلی از این صنعت رأی گرفته و فعالند که بهترین صنعتگران بخش نساجی را در این مجموعه مشاهده می‌کنیم و اینها تلاش می‌کنند با استفاده از بهترین فناوری‌ها مسائل و موضوعات این صنعت را با راه حل منطقی و برگرفته از روش‌های روز حل کرده و در مسیر رشد و گسترش صنعت قرار دهند.
وی با اشاره به وضعیت صنعت در استان قزوین افزود: صنعت استان قزوین به جز بخش نساجی در دیگر بخش‌ها نیز دارای جایگاه و رتبه خوبی است و چند هزار واحد فعال در این استان فعالیت دارند و رشد صنعت در طول چند سال اخیر نشان می‌دهد این استان تمایل به رشد بیشتری دارد و مجریان و مردم این استان و فعالان بخش صنعت تشنه رشد بیشتر هستند و تصمیم‌هایی که در طول سال‌های اخیر توسط دولت اتخاذ شده راه را برای رشد صنعت این استان هموار کرده که ما نیز این نوید را می‌دهیم که منابعی در قالب طرح آمایش و خارج از طرح‌هایی که قبلا پخته شده بود به استان ابلاغ کنیم.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در قالب صندوق توسعه ملی منابع خوبی را برای استان پیش‌بینی کردیم که تا پایان امسال تا بیش از ۱۴ میلیارد دلار مانده این صندوق خواهد بود و بخش اعظم این منابع در خدمت اشتغال از صنعت و معدن قرار خواهد گرفت که سهم خوبی برای استان قزوین پیش‌بینی کردیم که آیین‌نامه برداشت این صندوق در حال تدوین است و با انتصاب هیئت عامل، برداشت از این صندوق آغاز شود.
وی ادامه داد: البته در این فکر هستیم بانک‌ها را به گونه‌ای برای مشارکت هر‌چه بیشتر جذب کنیم و از منابع ریالی خود در خدمت صنعت و همراه با صندوق بهره گیریم که افق خوبی را برای صنعت کشور نوید می‌دهد.
محرابیان یادآور شد: ما در سفر قبلی تعدادی واحد داشتیم که نیاز بود از آنها حمایت‌هایی شود و واحدهای صنعتی که امروز راجع به آن صحبت شد و یا نامه داده شد با مدیریت استاندار و مسئولان استان به صورت ویژه در جلسه در قالب ستاد تسهیل بررسی می‌کنیم و صنعتگران به این ستاد دعوت شده و تصمیمات ضروری برای این تعداد واحد اتخاذ می‌شود.
وزیر صنایع ومعادن در پایان خاطرنشان کرد: امروز دولت حداکثر حمایت خود را از حوزه صنعت دارد و در این راستا نیز تصمیم‌هایی گرفته می‌شود و واحدهایی که نیازمند حمایت بیشتر هستند، مسائل‌شان مورد بررسی قرار می‌گیرد و دستورات لازم ابلاغ خواهد شد تا دستگاه‌های اجرایی به حمایت از بخش صنعت برخیزند و مسائل واحدها برطرف شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×