اخبار فرش ماشینی

بیانیه انجمن صنایع نساجی ایران درباره تهیه و تامین مواد اولیه پتروشیمی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 انجمن صنایع نساجی ایران طی ارسال نامه ای به رییس جمهور, خواستار لغو بخشنامه جدیدی پیرامون تهیه مواد اولیه پتروشیمی شدند. متن نامه ارسالی به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام،

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

احتراماً سخنان دلسوزانه شما را در روز صنعت شنیدیم و امیدی دوباره در دل ما صنعتگران که سالهای سختی را سپری کرده بودیم زنده شد.

اما ایکاش زیر مجموعه دولت نیز گوشی شنواتر در رهنمودهای جنابعالی بخصوص در آن قسمت که با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی تاکید بر ثبات قیمتها و گذر از رکود تورمی فرمودید می‌داشتند.

نمونه زیر از مواردیست که امیدواریم صدور آن سهوی باشد و گرنه اجرای آن یعنی ایستادن در برابر اصول اقتصاد مقاومتی و بیشتر و بیشتر شدن رکود تورمی و توقف و رکود واحدهای صنعتی بالاخص صنایع نساجی بدلیل سهم بالای مواد اولیه پتروشیمی در قیمت تمام شده محصول و نارضایتی و نگرانی بحق کل جامعه کشور.

در روز پنج شنبه مورخ ۱۲/۴/۹۳ قائم مقام محترم وزیر صنعت جناب آقای خسرو تاج به زعم خود بمنظور جلوگیری از دلالی و بصورت طنز گونه « ملاحظه درصدی تخفیف برای مصرف کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی» !!! بر« حسب نظر وزیر محترم صنعت» !!! قیمت پایه فروش تمام محصولات پتروشیمی را در بورس کالا معادل ریالی ارز آزاد X95 % میانگین قیمت فوب خلیج فارس تعیین و جهت اجرا در همان روز طی بخشنامه شماره ۸۵۵۱۴/۶۰ (کپی پیوست ) ابلاغ می فرمایند.

ریاست محترم جمهوری : برای ما صنعتگران نساج کشوردررابطه با صدور بی هنگام این بخشنامه سوالات زیر مطرح میباشد.

الف : تنها مرجع تعیین نرخ رسمی ارز در کشور مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی میباشد در این مورد چه مرجعی نرخ ارز آزاد را اعلام خواهد نمود آیا سه راه منوچهری تعیین کننده این نرخ خواهد بود ؟

ب : در این دستورالعمل محاسبه ارز آزاد فقط برای محصولات خروجی صنایع پتروشیمی در نظر گرفته شده است و خوراک این مجتمع ها را شامل نمیشود بعبارتی منابع کشور به قیمت ارزان (ارز مبادله ای) به واحد های پتروشیمی داده شده و محصولات پتروشیمی به قیمت (ارز آزاد) به واحد های پائین دستی فروخته میشود کاش حداقل مابه التفاوت این نرخ به خزانه دولت بر میگشت و نه صرفاً نصیب بخش خاصی که از همه گونه حمایت برخوردارند.

ج: آیا در شرایط رکود تورمی کنونی و پائین بودن قدرت خرید مردم که حتی کارخانجات قادر به فروش محصولات خود با همان ارز مبادله ای هم نیستند. اثر چنین تصمیمی که حداقل افزایش بالای ۲۰% را روی قیمت پایه محصولات خواهد داشت باعث توقف واحدهای تولیدی و بیکاری پرسنل آن و نارضایتی کل جامعه مصرف کننده نخواهد گردید؟

د: آیا این دستورالعمل کارشناسی نشده و بی موقع باعث سرازیر شدن مجدد واردات همین محصولات که تحت عنوان صادرات با محاسبه نرخ مبادله ای طبعاً با قیمتی پائین تر از ارز آزاد به خارج از کشور صادر گردیده نخواهد شد فراموش نکنیم که صادرات این مواد یعنی خام فروشی و بیکاری فرزندان برومندمان که این امر در تضاد آشکار با سیاستهای دولت یازدهم در رونق تولید ملی می‌باشد.

هـ: و در نهایت جناب ریاست محترم جمهوری با اطمینان بعرض می‌رسانیم اجرای این بخشنامه نه تنها جلو دلالی و واسطه‌گری را نخواهد گرفت و نه تنها طنز تلخ « درصدی تخفیف برای مصرف کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی » را عملی نخواهد ساخت بلکه اثرات مخرب و زیانبار آن روی زوایای زندگی ۷۵ میلیون ایرانی صادق و متعهد ازمریض هائی که به سرم و سرنگ نیاز دارند تا ظروف پلاستیکی مواد غذائی و هر کالائی که در آن مواد پلاستیک مصرف میشود و در نهایت مواداولیه کارخانجات نساجی که تولید کننده پوشاک جامعه از تولد تا وفات میباشند و همه صنایع مصرف کننده مواد پتروشیمی اثر سوئی بسیار ناگهانی و غیر قابل علاج خواهد داشت.

جناب ریاست جمهوری محبوب: انتظار داریم با دستور جهاد گونه و فوری حضرتعالی اجرای این بخشنامه که متاسفانه خارج از نوبت اجرائی گردیده گرفته شود تا اولاً تضاد آشکار آن با ماده ۱۵ سیاستهای اقتصاد مقاومتی با تاکید حمایت از صنایع تکمیلی پتروشیمی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری منتفی گردد و ثانیا سخنان دلگرم کننده سخنگوی دولت در مورخه ۴/۴/۹۳ که صریحا اعلام داشتند « درباره افزایش قیمت ها دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ندارد. دولت با توجه به سیاست مهار تورم با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.»

به این سرعت شهید نگردد و انتظار داریم وزیر محترم صنعت نیز فراموش نکرده باشند که در اتاق بازرگانی ایران فرمودند « منبعد هیچ بخشنامه و مصوبه ای بدون اخذ نظر نمایندگان بخش خصوصی تهیه , تدوین و ابلاغ نخواهد شد» سوال اینجاست که کدام نماینده بخش خصوصی در صدور چنین بخشنامه زیانباری مورد مشاوره قرار گرفته است مسلما” حسن تدبیر حضرتعالی در این مورد دعای خیر همه صنعتگران و همه مصرف کنندگان کالاهای تولیدی حاصل از مواد پتروشیمی یعنی همه مردم ایران را بهمراه خواهد داشت./ح

باتشکر

انجمن صنایع نساجی ایران

 

رونوشت : دفتر مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جهت جلوگیری از صدور دستورالعملهای مغایر قانون

مقام محترم معاون اول ریاست جمهوری با اطمینان و اعتقاد به نگاه همیشگی حمایت از تولید آنجناب

مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت با امید به اینکه دستور جنابعالی در جلوگیری سریع از اجرای بخشنامه‌ای که متاسفانه بنام جنابعالی صادر گردیده شائبه حمایتهای بیدریغتان را تنها از صنعت پتروشیمی برطرف نماید و با پیگیری مصرانه درخواست شماره ۶۰۵-۹۳ مورخ ۰۷/۰۴/۹۳ (کپی پیوست) دال بر تقاضای حضور همیشگی نمایندگان انجمن در کارگروه تنظیم بازار موادشیمیائی‌ که قطعاً در صورت حضور نمایندگان انجمن صدور چنین بخشنامه‌ای و آنهم در این شرایط حساس و با این وضعیت و سرعت اتفاق نمی افتاد.

جناب آقای مهندس خسروتاج قائم مقام محترم وزارت، با امید به اینکه «ملاحظه درصدی تخفیف برای‌ مصرف‌کنندگان داخلی محصولات پتروشیمی» و همچنین « ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و جلوگیری از دلالی و واسطه گری» حاصل از اجرای این بخشنامه را حداقل برای دست اندرکاران صنعت نساجی کشور بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان مواد پتروشیمی روشن تر فرمایند.

جناب آقای مهندس صالحی‌نیا معاونت محترم تولید و اقتصاد وزارت صنعت، معدن و تجارت – با دعا و آرزوی بهبود هر چه سریعتر آنجناب که مطمئناً حضور موثرتان در سنگر تولید راهگشای بسیاری از اینگونه مشکلات خواهد بود و با تقاضای مجدد پیگیری حضور همیشگی نمایندگان انجمن صنایع نساجی در کار گروه تنظیم بازار مواد پتروشیمی

ریاست محترم کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و هر گونه رهنمود و اقدام بایسته.

ریاست محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

ریاست محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

جناب آقای مهندس پور فلاح ریاست محترم کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

جناب آقای مهندس خلیلی ریاست محترم کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

انجمن مدیران صنایع کشور با انتظار حمایت از صنایع کشور

سرکار خانم مهندس نصرالهی مدیر کل محترم دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت بمنظور هرگونه اقدامی که باعث جلوگیری از توقف واحدهای نساجی بدلیل این دستورالعمل خواهد گردید.

جناب آقای دکتر علیمردان شیبانی نایب رئیس محترم هیات مدیره جهت استحضار

جناب آقای مهندس حمید نوید عضو محترم هیات مدیره جهت استحضار

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×