اخبار نساجی

رییس مجلس شورای اسلامی: تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی تا آخر اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود

 

رییس مجلس شورای اسلامی: تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی تا آخر اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود

تین نیوز: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با فاز اول اختلاف دارد و مهم‌ترین تفاوت آن ارسال نامه علی لاریجانی، رییس مجلس به مقام معظم رهبری برای توقف آن بود. لاریجانی در این خصوص گفت: مساله ما در مورد اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها این نیست که فاز دوم این قانون اجرا نشود بلکه این است که قانونی اجرا شود. به هر حال مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها با محسنات و اشکالاتی انجام شد. بخشی از اشکالات این بود که همه قانون اجرا نشد و این تبعاتی برای کشور داشت؛ مخصوصا در حوزه تولید. پس گام بعدی باید دقیق‌تر برداشته شود، چراکه تبعات آن متوجه همه ملت ایران است.

وی در ادامه افزود: تلقی این بود که گام دوم در حال برداشتن است بدون طی کردن مراحل قانونی سخن ما این بود که این‌طور نمی‌شود چراکه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصریح دارد هم دریافت‌ها و هم پرداخت‌ها در چند ردیف باید مشخص شود، این باید اجرایی شود و این احتیاج به بحث دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی مخالف هدفمندی یارانه‌ها نیست اما آیا می‌خواهیم از هدفمندی یارانه‌ها تولیدمان افزایش پیدا کند یا کاهش پیدا کند؟ اگر کشاورزان در حال حاضر در کشور به خاطر اینکه یارانه کود به موقع به آنها داده نشده دچار مشکل شده‌اند، می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم یا نه؟ به هرحال مردم یا در صنعت کار می‌کنند، یا کشاورز و دامدار هستند یا کار دیگری دارند، آیا می‌خواهیم به موضوع تولید توجه کنیم یا نمی‌خواهیم؟ همه بحث سر همین است. اگر می‌خواهید پرواز کنید، دو بالتان باید با هم کار کند، ممکن است با یک بال زمین بخورید و فلج شوید. اگر تقاضا را زیاد می‌کنید باید عرضه را هم زیاد کنید وگرنه حتما سقوط می‌کنید و مشکل برایتان ایجاد می‌شود.وی تاکید کرد: قاعدتا باید در بودجه امسال مشخص شود و بعد قابل اجراست، یعنی خیلی دیر نیست. اگر دولت بودجه را قبل از سال می‌داد همان موقع تصویب می‌شد و از اول سال می‌توانستند اجرا کنند اما چون بودجه داده نشد و در داخل بودجه باید هدفمندی یارانه‌ها تعیین‌تکلیف شود به ماه‌های فروردین و اردیبهشت موکول شد و حالا باید تا آخر اردیبهشت‌ماه تعیین‌تکلیف شود.وی در بخشی دیگر به استیضاح وزیر کار اشاره کرد و گفت: در بعد نظارتی یکی از اشکالاتی که وجود داشت این بود که برخی موارد استیضاحی را امضا می‌کردند و بر آن اصرار می‌کردند و من غالبا با تانی جلو می‌رفتم تا رای هر فردی ریزش دارد، این ریزش انجام شود یعنی به این‌‌گونه نباشد که به وسط (میدان) بیایند و بعد امضا را پس بگیرند. گاه مواردی وجود داشت که استیضاح را امضا می‌کردند و بعد آخر کار امضای خود را پس می‌گرفتند؛ این کار خیلی خوب نیست یعنی نمایندگان باید جازما و بین خود و خدا به این نتیجه برسند که این کار بدون استیضاح امکان‌پذیر نیست و اگر به این نقطه رسیدند، پس‌کشیدن معنی ندارد.

لاریجانی ابراز کرد: البته از خود استواری نشان‌ می‌دادند به این معنا که پای استیضاح ایستادگی دارند و عقب‌نشینی نمی‌کنند اما خیلی هم معلوم نبود دورنمای آینده قضیه چیست و در آن ابهامی وجود داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس مجلس اظهار داشت: اما در اینکه یک سازوکار حکمیت را دنبال کردند فی‌النفسه اشکالی نیست، ربطی به مجلس ندارد بلکه مربوط به استیضاح‌کنندگان است؛ آنها این سازوکار حکمیت را دنبال کردند، آقای توکلی به من گفتند از ایشان خواسته شده که حکمیت کنند و ایشان نیز به من گفت که از نظر شرعی چه وجهی دارد که از من که خود استیضاح‌کننده هستم، درخواست کرده‌اند.وی افزود: ظاهرا هم وقت زیادی برای این کار گذاشت و نظر خود را نیز اعلام کرد که گویا قبول نکردند. این کار که با ایشان امری توافق شده و بعد قبول نکردند، به لحاظ اخلاقی درست نبود؛ بعد یک تجربه دیگر را دنبال کردند که با آقای زاکانی و آقای سروری مجددا صحبت کردند که تلقی آنها این بود که آقای مرتضوی به سمت استعفا تمایل دارد و اگر کسی پادرمیانی کند نتیجه می‌دهد که در این راستا از آقای حداد خواستند پادرمیانی کند.لاریجانی یادآور شد: منتهی صبح روز استیضاح که من سوال کردم استعفا علنی نشده بود. روز قبل از آن نیز آقایان به اینجا آمدند و من به آنها گفتم که اگر از سازوکار حکمیت استفاده کنید قاعدتا می‌خواهید استعفا صورت گیرد، یعنی باید استعفا داده شود و پاسخ قبول استعفا نیز اعلام شود، آقایان گفتند بله ما همین را قبول داریم که استعفا داده شود، علنی شود و پاسخ آن نیز از طرف آقای رییس‌جمهور علنی شود. اگر این‌طور شود که موضوع استیضاح منتفی است.رییس مجلس بیان کرد: من تا شب تصورم این بود که آقایان که در جلسه به من گفتند دنبال این هستیم که استعفایی که قدری نزدیک شده انجام شود و بعد پاسخ علنی شود تا شب انجام می‌دهند و در غیر این صورت صبح استیضاح است. آنچه رخ داد این نبود. صبح که آقایان اینجا آمدند معلوم شد که استعفا به قول آقایان داده شده اما علنی نشده است و بعد هم پذیرشی صورت نگرفته بنابراین بخشی از کار انجام شده و بخشی انجام نشده بود. منتها ظاهرا پیش خودشان متقاعد شده بودند که این کار درست است تا استیضاح انجام نشود.

وی تصریح کرد: این البته تبعاتی داشت از نظر اینکه ایشان ظاهرا کنار نرفت. من هم اخباری که از رسانه‌ها می‌شنوم قدری متفاوت است و نشان می‌دهد که موضوع شکل مناسبی پیدا نکرد. مقصود کلی من نیز ضرورت دقت روی همین‌گونه امور است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×