اخبار فرش ماشینی

فرش پاتریس و کامل ترین سبد کالایی فرش ماشینی در ایران

تحت تأثیر مدیریتی دانش‌محور و تمدن‌گرا با مدرن‌ترین تکنولوژی دنیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفتگوی مجله نساجی کهن با مدیرعامل شرکت فرش پاتریس

لطفا در ابتدا تاریخچه کوتاهی از شرکت فرش پاتریس – ستاره طلایی دلیجان ارایه فرمایید.

شرکت ستاره طلایی دلیجان از سال ۶۰ به همت و تلاش زنده یاد حاج علی قاسمی فعالیت خود را در زمینه تولید فرش ماشینی در شهرستان دلیجان شروع نمود. مدیریت ، علاقه و پشتکار مثال زدنی حاج اقا قاسمی موجب شد این شرکت از آن زمان تا کنون، تحت تأثیر مدیریتی دانش‌محور و تمدن‌گرا از مدرن‌ترین تکنولوژی دنیا، کامل‌ترین دانش فنی متخصصان ایرانی، بی‌مانندترین طراحان ایران بهره جسته و باکیفیت‌ترین فرش ماشینی را تحت نام تجاری فرش پاتریس به بازار عرضه نموده است.

شرکت ستاره طلایی دلیجان با رعایت هرچه بیشتر حقوق مصرف‌کننده و اهداف از پیش تعیین‌شده در خصوص توسعه سازمان گام های اساسی و بزرگی برداشته و توانست طی چند سال و به سرعت در زمینه پروسه تکمیل فرش ، رنگرزی انواع الیاف ، تولید نخ های اکریلیک معمولی و هیت ست با ظرافت های مختلف وهمچنین تولید انواع نخ های پلی پروپیلن و پلی استر به خودکفایی برسد.

فرش پاتریس چه محصولاتی را به بازار ارایه می کند؟ آخرین محصولات و کلکسیون های شما چیست؟

سبد کالای فرش پاتریس یکی از کامل ترین سبدهای کالا در ایران می باشد. جنس نخ های استفاده شده برای فرش ها از اکریلیک – pp می باشد ، شانه و تراکم بافت شده در شرکت فرش پاتریس بصورت ۱۵۰۰ شانه ۱۰رنگ با تراکم۴۵۰۰ – ۱۲۰۰ شانه ۸رنگ با تراکم ۳۶۰۰ – ۱۰۵۰ شانه ۸ رنگ با تراکم۳۰۰۰ – ۷۰۰ شانه ۸رنگ با تراکم ۲۵۵۰ می باشد. طرح های شرکت فرش پاتریس الهام گرفته از نقش های اصیل دست بافت ایرانی می باشد.

آخرین محصولات شرکت فرش پاتریس ۱۵۰۰ شانه ۱۰رنگ – ۱۲۰۰ شانه ۸رنگ با سه رنگ هایبالک بسیار زیبا و ظریف بافت – کلکسیون طرح های وینتیج ۷۰۰و ۱۲۰۰ شانه می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت فرش ستاره طلایی دلیجان (پاتریس) در زمینه تولید نخ فرش ماشینی هم از شرکت های پیشرو در ایران است. در مورد خطوط تولیدی نخ فرش ماشینی نیز توضیحاتی را بفرمایید.

در شرکت فرش ستاره طلایی دلیجان (پاتریس) نخ فرش ماشینی از بهترین نوع الیاف و تار tow اروپایی (درالون آلمان) تهیه میگردد. ابتدا الیاف و تاو مطابق با شید رنگ مورد نیاز با استفاده از بهترین رنگهای نساجی و ماشین آلات اروپایی رنگ شده و به واحد های ریسندگی منتقل می شود. در شرکت فرش ستاره طلایی دلیجان ۲ واحد مجزای تولید نخ وجود دارد.

الف) واحد ریسندگی الیاف: که در این بخش با استفاده از ماشین آلاتاروپایی مجهز به آرین تکنولوژی روز دنیا ، تولید نخ های پشم و اکریلیک هیت ست شده و هایبالک(جهت فرشهای برجسته و وینتیج)از نمره ۱۸ سه لا تا ۵۴ سه لا (نمره متریک)در رنگهای متنوع جهت انواع فرشهای کلاسیک ، مدرن و کهنه نما تولید می شود.

ب) واحد ذوب ریسی: در این واحد نیز با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و همچنین بهترین مواد اولیه و مستربچ و انواع نخ های تک لا و دو لا هیت ست شده و یا فریز شده معمولی تک رنگ تا ۳رنگ بصورت ملانژ جهت مصارف فرش های مدرن ، کهنه نما ، گلیم و فرش گلیم ، موکت و تافتینگ و کفپوش اتوموبیل و… تولید می شود.

به عنوان یک کارشناس حرفه ای و تولید کننده  نخ فرش ماشینی برای خوانندگان مجله کهن بفرمایید نخ فرش ماشینی خوب و با کیفیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

از مهمترین ویژگی های نخ های مناسب برای تولید یک فرش با کیفیت می توان به موارد ذیل اشاره نمود: استفاده از الیاف یا تاو و مواد اولیه با کیفیت تاثیر بسزائی در کیفیت نخ مورد مصرف در فرش دارد ، نخ مورد مصرف در فرش باید بسیار یکنواخت (نقاط نازک و ضخیم نداشته باشد) باشد و از لحاظ استحکام و پرزدهی و هیرنس بالاتر از حدود تعیین شده و معیار پذیرش استاندارد باشد.

همچنین پس از بافت باید دارای خاصیت برگشت پذیری خوب و افکت ظاهری با انجام عملیات هیت ست باشد ، واحد کنترل کیفیت شرکت نیر بطور مستمر و با استفاده از دستگاه های پیشرفته آزمایشگاهی از جمله اوستر ۵ و… کیفیت را در حین تولید رصد مینمایند.

در مورد طراحی فرش و اهمیت آن در شرکت فرش پاتریس بفرمایید.

شرکت فرش پاتریس با داشتن تیم طراحی خود در تهران – دلیجان و تبریز و داشتن طراحان خوش ذوق توانسته بیشتر از ۹۰ درصد از کارهای خود را اختصاصی و منحصر به فرد طراحی کند و تعداد کمی از طرح های این شرکت الهام گرفته از طرح های بازار هستند.

با توجه به سابقه دیرینه طراحی فرش دستبافت و ذوق و هنر ایرانی و سبک های مختلف مانند طراحی فرش با سبک نفشه های قم -اصفهان – تبریز و … مصرف کنندگان طرح های چشم نواز را انتخاب می کنند از این رو طراحی فرش بسیار مهم می باشد.

باتوجه به اینکه در ایران تمامی نقش های دستباف به سبک ماشینی نیز طراحی شده اند ، میشود ادعا کرد که هنوز هم این صنعت راه پیشرفت و رشد را دارد.

آیا در بازارهای صادراتی فرش ماشینی هم حضور دارید؟

بله – شرکت پاتریس بعد از حضور موفق در بازار داخلی با فعال سازی واحد بازرگانی صادرات خود حضور مستمر در صادرات فرش به بازار کشور های همسایه و بخشی از اروپا و آمریکا را آغاز نمود. با توجه به استفاده این شرکت از الیاف مرغوب و مواد اولیه با کیفیت به سرعت جایگاه ویژه ای در بازار مصرف کننده کشورهای هدف پیدا نمود و واحد طراحی این شرکت با توجه به سلیقه و نیاز مصرف کننده هر کشور طرح و رنگ مناسب را انتخاب و تولید می کند.

شرکت فرش پاتریس در زمینه فروش اینترنتی فرش ماشینی چه گامهایی برداشته؟

هدف نهایی هر شرکتی فروش و سود دهی بیشتر است برای کسب این موفقیت شرکت پاتریس فروش آنلاین خود را از سال ۱۳۸۰ به صورت پر قدرت آغاز نمود و با افتخاری که مصرف کنندگان به کیفیت و اصالت فرش پاتریس داشته اند به سرعت جایگاه خود را بین استفاده کنندگان از خدمات اینترنتی و دنیای مجازی پیدا نمود و ارسال فرش خریداری شده توسط مشتری به صورت مستقیم از انبار کارخانه یا انبارهای مستقر در مراکز استان ها جهت کوتاه تر کردن زمان ارسال و در دسترس بودن فرش ها صورت می گیرد.

به طور کلی نظر شما در مورد وضعیت فعلی و آینده صنعت فرش ماشینی ایران چیست؟

از انجا که استفاده از فرش ماشینی از قدیم در فرهنگ ما ایرانی ها بوده باعث شده این محصول همواره از بازار داخلی خوبی برخوردار باشد و تقاضا برای خرید آن بالا بوده است. اما از طرفی هم افزایش تعداد تولید کننده ها و کارخانجات نساجی باعث شد به مرور سهم بازار هر کدام از این تولید کننده ها کاهش پیدا کند و اینجاست که ورود به بازارهای خارجی و صادرات راهگشای تولید و بقای کارخانجات خواهد بود.

البته باید اشاره کرد علیرغم مشکلات فراوانی من جمله تامین مواد اولیه و غیره که طی سالهای اخیر صنعت فرش ماشینی با آن مواجه بوده است اما این صنعت در مجموع به پیشرفت چشمگیری در زمینه تکنولوژی و تنوع بافت و کیفیت محصول دست یافته و محصول نهایی می تواند به راحتی با برندهای خارجی رقابت نماید و در صورت حمایت بخش های دولتی و برنامه ریزی صحیح قادر خواهد بود به هدف اصلی خود که بدست آوردن سهم بالا از بازار خارجی می باشد نایل گردد و به این ترتیب موجب افزایش قابل توجه در بخش صادرات غیرنفتی خواهد شد.

در سالهای اخیر باتوجه به افزایش استقبال از کفپوشها مانند پارکت ، سرامیک ، لمینت و… و همچنین با توجه به تولید فراتر از نیاز بازار داخلی قطعا ما نیاز به صادرات را احساس می کنیم. در حال حاضر با توجه به وجود تحریم های اقتصادی و موانع موجود در نقل و انتقال وجوه برای صادرات نیز مشکل داریم ، بنابراین در آینده باید طرحهای سرمایه گذاری ، مطابق با نیازهای بازارهای صاراتی ما در نطر گرفته شود و بتوانیم با نوع آوری و خلاقیت و ارائه محصولات جدید و متنوع به ادامه مسیر دشوار بیندیشیم.

این مصاحبه در شماره اردیبهشت ۱۴۰۰ مجله نساجی کهن به چاپ رسیده و از اینجا به طور رایگان قابل دانلود است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×