اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای کفاش – مدیر کارخانه نساجی خاتم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 امروز مسائل و مشکلات اقتصادی مانع تمرکز تولید کننده بر امر تولید می شود

 

از کاشان که روانه ی آران و بیدگل شوید،در رویارویی با خورشید شاهد سوختن بدن لخت ماشین زیر آفتاب گرم کویر  خواهید بود؛از جاده لخت و خالی از سکنه به شهرک صنعتی «سلیمان صباحی»می رسید..تنها چند دیوار و شبکه ای کوچک از خیابان های خاکی و خشک به چشم می خورد.در پس یکی از این دیوارهای طولانی و آجری ساختمانی فلزی و آبی رنگ به چشم می خورد.وارد ساختمان که شوی گرمای کویر را از یاد می بری و توجه ات به آجر ها و باد اندکی که شاخه های نازک درختان پشت پنجره را تکان می دهد و بیش از هر چیز به دوک های نخ جلب می شود.شاید همین دوک های نخ بهترین بهانه برای یادآوری علت حضور ما در این شهرک صنعتی و آغازی مناسب برای مصاحبه با یکی از مدیران پیش رو در صنعت نساجی باشد.

در این دیدار با مهندس محمدکفاش؛ مدیر کارخانه ی نساجی خاتم درباره ی فعالیت صنعت نساجی و تولیدات مواد اولیه در ایران و مسائل و معضلات این صنعت به گفت و گو نشستیم.

 اطلاعاتی درباره ی سابقه ی  فعالیت «نساجی خاتم» و اهداف ایجاد و تاسیس آن ارائه کنید.

این شرکت از حدود چهار سال قبل(۱۳۸۹) فعالیت خود را آغاز کرد.شروع فعالیت این کارخانه نیازمند تهیه و تجهیز وسایل و ادوات پیشرفته ی نساجی بود.این دستگاه ها که برای تولید نخP.Pمورد استفاده قرار می گیرند به B.C.F معروف اند از طریق آلمان و به صورت کاملا خصوصی و با ارز آزاد از شرکت های نیو مگ و پاور هیت ست خریداری شد و به این ترتیب نساجی خاتم فعالیت خود را آغاز کرد.هدف از تاسیس این کارخانه که به تولیدنخ  BCF وهمچنین تکمیل هیت ست اکریلیک وپلی استر می پردازد شکستن انحصار تولید نخ های فانتزی که در دست چند شرکت بود وهمچنین عرضه محصولات با کیفیت با بهره گیری از گرانول داخل بوده است.

 فعالیت تخصصی و فنی کارخانه نساجی شما به چه صورت است؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 خط تولید شرکت نساجی خاتم تولید نخ BCFبه صورتهای مختلف :بی تاب ,تابدار وکیبل وهیت ست وفریز ومحصول جدید متالیک میباشد.با توجه به اینکه ماشین آلات شرکت به روز میباشدکیفیت محصول از لحاظ یک دست بودن شید نخ و همچنین پفکی بودن واستحکام نخ در حد عالی ومطابق با استاندادهای جهانی است. با توجه به اهمیت مصرف انرژی وهمچنین میزان ضایعات به جرات میتوان گفت یکی از دلایل موفقیت نساجی خاتم تولید با سرعت بالا همراه با ضایعات پایین و مصرف انرژی منطقی است. این در حالی است که تعداد پرسنل نیز به جهت اتوماسیون کارخانه به حداقل رسیده است.داشتن این پارامترها در شرایطی که سود این محصول پایین می باشد دلیل ماندگاری است  اگر نه در حال حاضر شرکت های مشابه با قدمت بالا امکان ادامه کار برایشان میسر نمی باشد.

 دیگر ویژگی های فنی دستگاه و تولید شما چیست؟

تولید این محصول با این دستگاه ها در مصرف بهینه ی انرژی نقش موثری دارد و مصرف انرژی را تا حد بالایی کاهش می دهد. از طرفی دیگر بهره گیری از نیروی انسانی برای انجام کارهای یدی را نیز کاهش می دهد. در توصیف مزایای محصول نیز باید گفت«نخ P.Pبه دلیل انجام مراحل هیت ست روی آن طول عمر بالایی پیدا کرده که سبب افزایش عمر مفید محصول نهایی نیز می شود؛ از مزایای این محصول قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه ی تولید محصولاتی چون بطری پلاستیکی،لایی تشک و … دارد؛ساختار مثلث شکل الیاف در نخ باعث شده در شرایط یکسان با دیگر سطوح مقطع گرد و غبار را بیشتر در قسمت دمبلی شکل خود محبوس کند و در نهایت کفپوش دیرتر نیاز به شستشو پیدا می کند و به دلیل کاهش میزان پرز نخ امکان ابتلا به بیماری های تنفسی را در مصرف کنندگان کاهش می دهد.» بنابراین می توان گفت تولید این محصول در راستای تامین منافع تولیدکننده و مصرف کننده به صورت همزمان است.

 تا چه حد ظرفیت تولید این محصول در سطح وسیع در ایران وجود دارد؟

در ایران سه تا چهار شرکت با طول عمردستگاه هایی همچون ما فعال اند که امکان کار برای آنها وجود دارد؛ شرکت هایی که با دستگاه های قدیمی در حال کار میباشند به دلایلی که عنوان شد به تدریج  از چرخه تولید حذف می شوند. با توجه به پتانسیل بازار داخل و خصوصا خارج و وفور مواد اولیه پلی پروپیلن در ایران امکان رقابت با کشوری همچون ترکیه که تقریبا سهم بالایی از بازار جهانی را علیرغم نداشتن گرانول وتامین آن از ایران وعربستان به خود اختصاص داده است، وجود دارد . دولت می بایست بستر لازم برای صادرات را فراهم آورد تا امکان رقابت با خارجی ها برای تولیدکنندگانی چون ما فراهم شود.

 مخاطبان هدف شما یا به عبارتی بازار محصول شما چه کسانی هستند؟داخل استان یا خارج از استان؟

از آن جایی که محصول ما جزء مواد اولیه تولید کفپوش های ماشینی است،مشتریان ما تولیدکنندگان فرش و موکت هستند. بازار اصلی فروش ما تولیدکنندگان فرش داخل کاشان اند، خارج از کاشان نیز تولیدکنندگان موکت مانند ظریف مصور و موکت سپاهان از خریداران محصول ما به شمار می روند. البته مشتریانی از سایر استان ها مانند یزد،چهارمحال و بختیاری و تهران نیز داریم.

 بازار فروش نخ به عنوان مواد اولیه ی تولید فرش و موکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

به جهت مشکلات رکود بازار فرش و کفپوش طی هشت ماه اخیر وافزایش قیمت مواد اولیه که با توجه به راکد بودن بازار  توان خرید مصرف کنندگان را کاهش داده است فشار زیادی به شرکت های تولید کننده نخ وارد نموده است .

چه راهبردهایی برای اثبات خود در مقابل رقبای خارجی دارید؟(برای برابری با محصولات ترکی و چینی)

اطمینان بخشی به مشتریان از طریق عرضه ی محصول با کیفیت ممتازهمچون  یکنواختی شید رنگی و انجام هیت ست و فریز با کیفیت عالی و همچنین تولید محصول بدون گره ما را از سایر محصولات مشابه متمایز می کند. چنین نخی کاملا  مورد پسند تولیدکنندگان کفپوش است؛چراکه کیفیت وکمیت کفپوش را بالا می برد.

 شما کیفیت محصولات خود را به عنوان عامل برتری نسبت به سایر محصولات مشابه بیان کردید. نشانه ها و معیارهای تعیین آن چیست؟

ارتجاعی بودن نخ های B.C.F تولید ما،فر موج نخ های ما بالاست…تطابق کیفی محصولات با معیارهای روز دنیا به دلیل برخورداری از تکنولوژی های نوین، استفاده از UV به منظور افزایش دوام محصول و سطح مقطع نخ که طول عمر نخ و محصول نهایی را بالا می برد.

 در مقابله با رقبای داخلی چه راهبردهایی را پیش گرفته اید؟

تا چند سال پیش به جهت اینکه تنها شرکت هایی که خود دارای هر دو خط بافت و ریس بودند محصولات کفپوش  هیت ست و فریز عرضه میکردند امکان به ثمر نشستن بافندگی بدون داشتن خطوط ریس غیر ممکن بود ولی با شروع تولید نخ هیت ست و فریز در نساجی خاتم شرکت های بافتی که میتوانند رقیبی بزرگ برای آن شرکت ها باشند تاسیس شد و در حال حاضر در ایران با استفاده از نخ های ما کفپوش با کیفیت عالی وارد بازار شده است .سرویس دهی به موقع و همراه بودن با متری از تعهدات ماست و مشتریان به راحتی نسبت به تهیه نیاز های خود با شرکت خاتم اقدام به کار مینمایند.

خلاقیت و نوآوری تا چه حد برای شما اهمیت دارد؟چه پیامدهایی را به دنبال داشته است؟

B.C.F و چگونگی تولید آن پروژه ی دانشگاهی من در اوایل دهه ی ۷۰ بود. وتقریبا پلی پروپیلن و خصوصا BCF از شروع کار در صنعت با آن همراه بودم . آنچه که در شرایط کنونی برای شرکت ها از اهمیت خاصی برخوردار است به روز بودن وعقب نماندن از تولید محصولات جدید است .در این راستا شرکت نساجی خاتم با بهره گرفتن از واحد R&D  در شرکت سعی نموده در زمینه ایده های  نو نیز فعالیت نماید .از جمله کارهای این واحد تولید نخ معطر میباشد که به صورت آزمایشگاهی تولید شده است.تولید نخ متالیک نیز از جمله کار دیگر این شرکت است که با موفقیت در حال تولید وعرضه محصول به شرکت های هدف میباشد.

 آیا دانش داخلی  برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت تکنولوژی روز کافی است؟

استعداد و دانش فنی برای ارتقای سطح تولید و نوآوری در تولید در بین دانش آموختگان این رشته وجود دارد اما متاسفانه به دلیل وجود تحریم ها تولیدکنندگان از تجهیزات و تکنولوژی های روز دنیا  محروم اند. و اغلب ناچارند از دانش و تجهیزات دست دوم بهره بگیرند. در حالی که توان و استعداد کافی وجود دارد.

 چه دغدغه ها و معضلاتی را به عنوان یک تولیدکننده طی سال های اخیر تجربه کرده اید؟            

فشار ناشی از تحریم ها، تهیه و تجهیز ماشین آلات را بسیار دشوار کرده است. یکی از بزرگترین دغدغه های ما و اغلب تولید کنندگان چگونگی افزایش تولید در این بازار نا بسامان است، نبود حمایت های دولتی و عدم ارائه ی تسهیلات بانکی برای رفع نیازهای تولید و رکود بازار مصرفی از دغده های تولید کننده های این بخش میباشد.. در یک جمله می توان گفت« امروز مسائل ومشکلات اقتصادی مانع تمرکز تولید کننده بر امر تولید می شود ».

 خواسته و انتظار شما از دولت برای رفع این معضلات چیست؟

حمایت از تولیدکنندگان شرط نخست برای بهبود و رشد صنعت است. حذف عوارض گمرکی برای صادرات، ثبات نرخ ارز در بازار و … . در حقیقت عملکرد دولت باید به گونه ای باشد که که از دغدغه های جانبی صنعت گران بکاهد تا آن ها بتوانند تمام توان و نیروی خود را بر تولید با کیفیت بالا متمرکز کنند.

 کدام عوامل این ناحیه ی صنعتی را به قطب تولید فرش ماشینی بدل کرده است ؟

روحیه ی سخت کوشی که در میان این خطه کویری به وفور دیده می شود. از این نظر شهرک های صنعتی این ناحیه با چین مشابهت های زیادی دارند. علاقه،انگیزه،خلاقیت و توانایی نیروی بومی این ناحیه ،زود بازده بودن پروژه ی تولید فرش نسبت به سایر محصولات صنعتی و پایین بودن هزینه ی تولید آن نسبت به سایر منسوجات مانند پوشاک و … علل موفقیت مردم این خطه در تولید فرش است.

 پیش بینی شما از آینده ی این صنعت چیست؟

در یک چشم انداز خوش بینانه برای این صنعت می توان گفت«با توجه به توان تولیدی ایران و برخورداری از مواد اولیه ی لازم یا گرانول،گمانه زنی ها برای رفع تحریم،استعداد و گرایش تولیدکنندگان و از همه مهم تر افزایش حمایت های دولتی آینده روشنی پیش روی این صنعت است».

منبع : شماره ۲۴ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×