اسلاید شو

مصاحبه با آقای محمود میرزایی مدیر عامل شرکت زمرد صنعت کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت زمرد صنعت کاشان از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۸۱ به صورت کارگاهی در زمینه ریخته گری قطعات فرش ماشینی مشغول فعالیت بوده و کلیه قطعات چدنی مربوط به ماشین آلات فرش بافی ماکویی شانه ۳۵۰ را تهیه می کرده است. این شرکت از سال ۱۳۸۱ در کنار واحد ریخته گری، سالن ماشین ابزار را نیز راه اندازی کرده و با استفاده از ماشین آلات مدرن اقدام به ساخت و تولید قطعات مورد مصرف در صنایع نساجی و بافندگی فرش نموده است. در طی این سالها شرکت زمرد صنعت موفق به ساخت بسیاری از قطعات دشوار و پیچیده چدنی، فولادی، انواع بادامک ها و کلیه قطعات مورد مصرف در این صنعت شده است.

آقای محمود میرزایی مدیر عامل این شرکت در گفتگو با مجله نساجی کهن، صنعت ماشین سازی و قطعه سازی نساجی و به ویژه فرش ماشینی را دارای مشکلات متعددی می دانند و اعتقاد دارند افراد و شرکت هایی که از واردات و فروش این قطعات سود کلانی را می برند به هیچ وجه تمایل به ساخته شدن قطعات در ایران ندارند. ایشان ادامه می دهند: “متاسفانه امروزه این بخش با وجود همه پتانسیل ها چندان مورد توجه و حمایت تولیدکنندگان فرش ماشینی نیست. در دهه ۷۰ حدود ۱۰ شرکت به ساخت ماشین آلات ماکویی فرش بافی مشغول بودند و شرکت ما به عنوان تنها شرکت ریخته گری موجود در آن زمان کلیه نیازهای آنها را تامین می کردیم و تقریبا هر ماه ۱۰ ماشین بافندگی ماکویی داخلی ساخته و روانه بازار می شد. اما به دلیل ورود دلالان ماشین آلات و وارد کردن ماشین آلات خارجی و عدم حمایت و برنامه ریزی کلان دولت برای حمایت از سازندگان ماشین آلات داخلی تقریبا همه این شرکت های ماشین ساز در اواخر دهه ۷۰ تعطیل شدند و به بخش بافت فرش سوق پیدا کردند.”

ایشان در مورد سطع تکنولوژی موجود در ایران نیز می گوید:”خوشبختانه دانش فنی موجود در بخش قطعه سازی پیشرفت خوبی داشته و در حال حاضر بالغ بر ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز برای یک ماشین بافندگی فرش ماشینی را به راحتی می توانیم در ایران تولید کنیم. همچنین دانش فنی در بخش تبدیل ماشین آلات ۵۰۰ شانه به ۷۰۰ نیز نشان از سطح فنی بالای مهندسین و تکنسین های ما دارد. دستگاه های به روز در ایران وجود دارد و تنها نیاز ما اعتماد شرکت های تولید کننده فرش ماشینی به ماست.”
آقای میرزایی از مشتریان خود به عنوان مشتریانی وفادار یاد می کنند که از محصولات تولیدی این شرکت رضایت کاملی دارند و ادامه می دهد: “ما همواره سعی کرده ایم جنس خوب و با کیفیت برای تولید کنندگان بسازیم تا نیاز به قطعه مشابه خارجی را احساس نکنند و خوشبختانه همین نگاه برای ما مشتریان وفاداری را به همراه داشته که همواره به ما در جهت بهبود کار کمک می کنند و ما نیز همواره با آنها مشورت و رایزنی داریم. در زمان تحریم و افزایش قیمت دلار قطعه سازان داخلی بیش از پیش خود را در کنار تولید کنندگان احساس می کنند چرا که قطعات اصلی یا به اصطلاح اوریجینال با قیمت های سرسام آوری عرضه میشوند. مثلا یک قطعه بادامک ورد اورجینال حدود ۱۸ میلیون تومان فروخته می شود در حالی که ما می توانیم بادامک ورد با کیفیت اورجینال و حتی بالاتر از آن را به قیمت ۶ میلیون تومان یعنی یک سوم نمونه خارجی تولید کنیم که همواره با رضایت مشتری هم همراه است.”

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×