اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای محمد سبطینی- طراح فرش و عضو کانون طراحان اورجینال کار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پیرو تاسیس کانون طراحان اورجینال کار

عدم حمایت مدیران از طراحان خلاق

آیا صنعت فرش ایران در برابر ترکیه به زانو در می آید

در شماره ۲۷ مجله کهن گزارشی از آغاز فعالیت کانون طراحان اورجینال فرش ماشینی در شهرکاشان منتشر شد. در این شماره پیگیر آن شدیم که وضعیت کار کانون به چه صورت است. در همین راستا، در خصوص وضعیت فعالیت کانون، اقدامات، اهداف برنامه های آن با سید محمد سبطینی یکی از اعضای فعال این کانون به گفت و گو پرداختیم.

◄ تا به امروز چه اقداماتی در راستای پیشبرد اهداف کانون انجام داده اید؟
تا امروز سعی در جلب نظر تولیدکنندگان و جذب طراحان خلاق، فعال و غیر کپی کار داشته ایم. علاوه بر این اقداماتی در راستای ثبت طرح های اعضای کانون صورت گرفته است تا امکان اقدام قانونی علیه شرکت ها و طراحان کپی کار فراهم باشد.

◄ گفت و گو با مدیران و تولیدکنندگان فرش ماشینی چه دستاوردی برای شما داشته؟
تا به امروز با استقبال مدیران مواجه شدیم، برخی از شرکت ها چون آسایش، ماندانا، جردن، هدیه و بهار هلال تصمیم گرفتند طرح های ثبت شده را به صورت انحصاری خریداری کنند تا این سنت پسندیده و اخلاقی ترویج پیدا کند، و در صورت هر گونه کپی برداری از نقشه فرش علیه شرکت و طراح کپی کار شکایت کنند؛ حمایت این شرکت ها از آن جهت اهمیت دارد که قریب به ۲۰ تا ۳۰ درصد آن را شرکت های تولیدکننده فرش های هزار شانه تشکیل می دهند و به طور کلی می توان گفت حمایت تولیدکنندگان فرش ماشینی از ما بسیار عالی بوده و تنها با حمایت آن ها و دیگر طراحان است که می توان موفق شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ تا به امروز چند تن از همکاران شما به این کانون پیوسته اند؟ و تعداد اعضای کانون چند نفر است؟
در حال حاضر، یک طراح از مشهد و طراح دیگری از شیراز برای حضور در کانون ابراز تمایل کرده اند. تعداد اعضای فعال این کانون نه نفر است.

◄ فکر نمی کنید این تعداد خیلی اندک است؟
شاید تعداد این طراحان خیلی کم باشد اما از اهداف ما چندان هم دور نیست، چراکه قصد داریم در آغاز راه دوستان غریبه تر را کمتر به گروه وارد کنیم و به این ترتیب از پیامدهای منفی و ناخوشایندی که چندی پیش تجربه کردیم جلوگیری کنیم.

◄ چه اتفاقی…؟
یکی از طراحان تهرانی که با ما دست همکاری داده بود، طرحی را زیر قیمت مصوب کانون فروخته بود و از قوانین کانون تخطی کرده بود که این خود نوعی بی نظمی است و قطعا اعضای کانون با او برخورد خواهند کرد؛ چه بسا از کانون اخراج شوند تا دیگران بدانند ما در رسیدن به اهداف خود مسر هستیم.

◄ آیا تا به حال طرحی از سوی کانون شما ثبت شده است؟
بله… مسئولیت امور حقوقی کانون را شرکت ملاصدرا پذیرفته است. به این ترتیب که طراح یا تولیدکننده طرح ها را به نام خود و یا شرکت اش با پرداخت هزینه ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون طرح را ثبت و در صورت هرگونه کپی برداری مجموعه ملاصدرا به نمایندگی از ما علیه کپی بردار شکایت خواهد کرد و در صورت رای مثبت دادگاه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان غرامت خواهد گرفت.

◄ شما به عنوان یکی از دغدغه مندان این مسئله و اعضای فعال کانون فکر می کنید این اقدامات تا چه حد مفید و موثر باشد؟
قطعا موثر خواهد بود… اگر ما اولین اقدام قانونی و شکایت مان را  علیه یکی از کپی کاران انجام دهیم تاثیر این اقدام مشخص خواهد شد؛ چون قطعا دادگاه و قانون به نفع طراحی که اثرش را ثبت کرده است رای خواهد داد.

◄ مهم ترین برنامه شما برای سال آینده چیست؟
در نظر داریم در اردیبهشت ماه سال آینده با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان نمایشگاهی به منظور نمایش طرح ها و نقشه های اعضای کانون برگزار کنیم، از نظر من این اقدام گام بسیاری مثبتی در مسیر جلب نظر تولیدکنندگان است.

◄ به نظر شما اهمیت این مسئله در چیست، چرا همه اعضای خانواده فرش ماشینی باید در آن مشارکت کنند؟
ترکیه به عنوان رقیب اصلی ایران در تولید فرش ماشینی خواستار حضور طراحان خلاق در آنجاست؛ و این یک خطر بزرگ برای تولیدکنندگان فرش ماشینی محسوب می شود. چنانچه تولیدکنندگان از طراحان حمایت نکنند آن ها به سرعت جذب کشورهایی چون ترکیه می شوند و صنعت فرش ماشینی شکست بزرگی خواهد خورد. به طور مثال، شخصاً تصمیم  دارم در صورت عدم حمایت از سوی تولیدکنندگان دفتری در ترکیه تاسیس و عمده فعالیتم را بر آن جا متمرکز کنم.

تهیه و تنظیم: شیما شعاعی

منبع: شماره ۲۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×