اخبار فرش ماشینی

مشکل برخی واحدهای نساجی در تأمین گرانول پلی‎پروپین

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران از مشکل تامین مواد اولیه واحدهای مصرف‎کننده گرانول پلی‎پروپین گرید الیاف سخن گفت و افزود: ادامه روند فعلی باعث آسیب دیدن صنعت نساجی خواهد شد.
علیرضا حائری گفت: بحران کمبود و گرانی پنبه در ماه‎های مهر و آبان سال جاری بر اثر افزایش قیمت‎های جهانی، محدودیت واردات پنبه باعث وارد شدن خسارت به صنایع پنبه‎ای کشور و از دست رفتن فرصت طلایی خرید پنبه برای این صنایع شد که‌ آثار مخرب آن طی ماه‌‌‌‌های باقیمانده سال و به ویژه نیمه اول سال آینده خودنمایی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از صنعت نساجی یعنی بخش الیاف مصنوعی آن دچار بحران تامین مواد اولیه شده است و شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده گرانول پلی‎پروپیلن گرید الیاف که قیمت‎های تعیین شده توسط دولت (حدود ۱۲ هزار و دویست ریال) را قبول ندارند از تولید و یا حداقل عرضه مستقیم این محصول خودداری می‎کنند. حائری ادامه داد: این محصول هم اکنون در بازار آزاد به قیمت‎های حدود ۱۷ هزار ریال معامله شده و البته به سختی یافت می شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: در تاریخ ۱۲ دی ماه سال جاری ۸۰۰ تن از این محصول توسط یکی از واحدهای تولیدکننده در بورس عرضه شد در حالیکه میزان تقاضا در همان روز بالغ بر۵۲ هزار و ۷۰ تن ثبت شده بود و این مقدار ۸۰۰ تن بین ۸۰ متقاضی و به مقدار مساوی ۱۰ تن بین آنها توزیع شد و به بسیاری هم نرسید.
حائری گفت: تعداد واحدهای فعال مصرف‎کننده این محصول به زحمت به عدد ۵۰ می‎رسد، بنابراین روشن است که متقاضیان مربوطه عمدتاً از تجار هستند و گرانول عرضه شده کمتر به واحدهای نیازمند تولیدی رسیده است.
وی افزود: در بخشنامه مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنایع مورخ ۲۱ مهرماه سال جاری به صراحت تاکید شده که عرضه محصولات پتروشیمی در بورس فقط به اشخاص حقوقی تولیدی با کد شناسه صنعتی و دارای پروانه بهره‎برداری و ارائه معرفی نامه از سازمان صنایع استان‌ها مبنی بر فعال بودن واحد تولیدی امکان‎پذیر است که البته این بخشنامه اجرایی نشده است.
عضو هیئت مدیره انجمن نساجی یادآور شد: در حال حاضر ۶ شرکت پتروشیمی با ظرفیت اسمی سالانه حدود یک میلیون تن در حال فعالیت است که به علت کمبود خوراک، سالانه بین ۵۰۰ هزار تا ۶۵۰ هزار تن تولید می‎کنند. حائری افزود: حتی این مقدار تولید نیز در گریدهای مختلف ۳ تا ۲۵ می‌تواند تمام نیاز کشور را تأمین کند و از این نظر کمبودی احساس نمی‎شود.

وی تصریح کرد: تولید گرانول برای مصارف گونی‌بافی اعم از گونی‎های آرد و یا سیمان از اهم تولیدات این قبیل کارخانه‌ها است که نیاز سالیانه آن به حدود ۲۵۰ هزار تن می‌رسد و مابقی آن برای تولیدکنندگان نخ BCF و موکت بافی‎ها اختصاص دارد.
دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: در چنین شرایطی پس از بحران پنبه، هم اکنون با بحران تامین مواد اولیه برای واحدهای مصرف‎کننده گرانول پلی‎پروپین گرید الیاف روبرو هستیم و اگر تدابیری در این خصوص اندیشیده نشود، شاهد وارد آمدن لطمه جبران‎ناپذیر بر صنعت نساجی کشور خواهیم بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×