اخبار نساجی

پیشنهاد ایران برای مشارکت به جای رقابت نفتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: ایران کماکان بر دیپلماسی مثبت خود در توسعه میدان آرش به صورت مشارکت تاکید داشته و آماده همکاری با کشور اسلامی، دوست و همسایه کویت است.

محمود زیرکچیان‌زاده افزود: افزایش تولید و نیز افزایش ظریب بازیافت از میدان‌های مشترک یکی از اهداف شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت کشور از میدان‌های مشترک است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: تولید نفت این شرکت در میدان‌های مشترک در سال ۹۰، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تعدادی از میدان‌های مشترک در سال جاری تعیین تکلیف شده و قرارداد توسعه آنها منعقد می‌شود و در سال ۹۱ تمام میدان‌های مشترک باید تعیین تکلیف شوند و میدان آرش یکی از میدان‌هایی است که باید توسعه یابد.

زیرکچیان‌زاده در مورد توسعه میدان آرش گفت:‌در سفر وزیر نفت کویت به تهران و مذاکره با وزیر نفت وقت کشورمان و سفر هیئت ایرانی به این کشور، جمهوری اسلامی ایران رسما دیپلماسی مثبت مشارکت به جای رقابت (UNITIZATION) را به طرف کویتی اعلام کردند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: در این مذاکره‌ها دو طرف بر دیپلماسی مثبت تاکید داشته و ایران همچنان بر این نکته تاکید دارد که در توسعه میدان‌های مشترک، دیپلماسی مثبت و مشارکت جانشین رقابت‌ شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دو سیاست را به طور موازی دنبال می‌کند که اولین آن مشارکتبه جای رقابت است که سبب گسترش روابط خود دو کشور دوست و همسایه خواهد شد.

زیرکچیان زاده اظهار کرد: این روش در میدان‌ها و بلوک‌های مشترک میان کشورها و شرکت‌ها مرسوم و نمونه آن در دریای شمال موفق بوده است و بر همین اساس کشورمان پیشنهاد انتخاب یک اپراتور مشترک برای سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید از این میدان را به طرف کویتی اعلام کرده است.

*دیپلماسی مشارکت به جای رقابت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: ‌مطالعات جدید شرکت نفت فلات قاره نشان می‌دهد که ظرفیت تولید میدان آرش بیش از مقداری است که پیش از این برآورد شده بود.

زیرکچیان‌زاده گفت:‌ایران و کویت می‌توانند به منظور کاهش هزینه‌ها، با تعیین یک اپراتور مشترک دراین میدان سرمایه‌گذاری، توسعه و در نهایت تولید از آن را انجام می‌دهد، همکاری کنند.

وی افزود: این روش مرسومی است که با حداقل سرمایه‌گذاری و هزینه جاری و حداکثر بازیافت، منافع هر دو کشور را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد:‌انتظار و علاقمندی ایران از همسایگان خود در خلیج فارس این است که از این روش برای توسعه میدان‌های مشترک استفاده شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز این میدان به کویت با توجه با نیاز کویت به گاز در چارچوب قیمت منطقه و با دید مثبت بارها اعلام کرده است، تاکید کرد: ایران آماده همکاری با کویت در این میدان مشترک جهت افزایش حداکثری منافع ملی طرفین و بالطبع تعمیق روابط منطقه‌ای، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور مسلمان است. جمهوری اسلامی ایران علاقمند به الگوسازی روش مشارکت به جای رقابت (UNITIZATION) به صورت موفق به کویت و سپس توسعه آن با دیگر میادین مشترک در خلیج فارس است.

*ایران آماده توسعه میدان آرش است
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: سیاست دوم ایران در مورد توسعه میدان آرش این است که اگر دو کشور در مذاکره‌های خود در یکی دو ماه آینده به نتیجه نرسند و طرف کویتی به طور یکجانبه فعالیت‌های خود را ادامه دهد ایران هم عملیات توسعه را آغاز خواهد کرد.

زیرکچیان افزود: کویت توسعه میدان الدوره (آرش) را در برنامه دارد و دکل‌های حفاری خودرا در این میدان مستقر کرده و در حال حفاری است و در این خصوص هرگونه برداشت از طرف کویتی به منزله کم شدن سهم ایران خواهد بود.

وی گفت: اگر (UNITIZATION) اجرایی نشود، هر کشوری در خلیج فارس می‌تواند در چارچوب‌ قانون‌های شناخته شده بین‌المللی، فعالیت‌های تولید و حداکثری منافع ملی خود را در میدان‌های مشترک انجام دهد و در مورد میدان آرش هم با توجه به مقررات بین‌المللی، ایران این حق را خواهد داشت، در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه و بهره‌برداری اقدام کند.

مدیرعامل شرکت نفت قاره ایران تصریح کرد: این شرکت تمام مجوزها و مصوبه‌های مورد نیاز را از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران کسب کرده، اعتبار و بودجه تامین شده، دکل‌ حفاری تخصیص داده شده، جکت ساخته شده و آماده نصب است و در صورت عدم توافق مذاکرات و ادامه توسعه توسط کویت، توسعه میدان آرش با فوریت صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نفت تولیدی این میدان از طریق سکوهای فروزان، ابوذر و سروش فراورش شده و آماده صادرات خواهد شد و ایران آمادگی دارد به سرعت این میدان را وارد مدار تولید کند.

زیرکچیان‌زاده با تاکید بر اینکه این که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده و مبتنی بر تعامل میان دو کشور است، افزود: با وجود آمادگی ایران برای توسعه، اولویت اول ما همکاری مشترک با کویت خواهد بود و امیدواریم برای اولین بار در خلیج فارس روش مشارکت به جای رقابت از سوی ایران با کشور دوست، اسلامی و همسایه کویت را داشته باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×