اخبار نساجی

یکی از بهترین شرکت های مستربچ نساجی در ایران را بشناسید

گفتگو با آقای مهندس منصوری - شرکت رنگدانه سیرجان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بیوگرافی :

بنده فعالیت بازرگانی را از سال ۱۳۶۳ بعد از خدمت سربازی در واحدهای زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در بخش مالی و فروش آغاز نمودم. از سال ۱۳۶۹ بعد از آشنایی با واحدهای نساجی کشور، کار در این صنعت را در شرکت فراگیر بافت جنوب شروع کردم.

از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ در شرکت نخ خمین وابسته به بانک صنعت و معدن در بخش فروش و توسعه بازار ارتباط بیشتری با صنایع نساجی بالاخص ریسندگی های بالک و غیر بالک آشنا گردیدم. از سال ۱۳۷۳ بعنوان مدیر بازرگانی شرکت جامه بافت، صادرات محصولات نساجی (پوشاک تریکو) به آلمان را تجربه نمودم و تا پایان سال ۱۳۸۹ در این شرکت مشغول به کار بودم.

از سال ۱۳۹۰ تا بحال در بخش های تولیدی، صادرات و همچنین تحقیقاتی در خصوص توسعه بازار، روش های نوین تولید و همچنین دستیابی به بازارهای هدف (اروپایی و cis) در حال فعالیت می باشم. ضمنا با توجه به همکاری نزدیک با شرکت های نفتی، گازی و پتروشیمی، در حال حاضر دانشجوی دکتری اقتصاد انرژی می باشم.

تاریخچه کوتاهی از شرکت رنگدانه سیرجان، روند تاسیس، رشد و موفقیت آن بفرمایید.

شرکت رنگدانه سیرجان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز و در طول این سال ها همواره به کمک آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی مسیر پیشرفت را طی نموده است. امروز این مجموعه تولیدی صنعتی با ظرفیت ۰۰۰, ۱۸۰ تن سالانه و استفاده از ماشین آلات اروپایی، تکنولوژی و فرمولاسیون انحصاری (patent)، با تولید طیف گسترده ای از محصولات یکی از بزرگ ترین و معتبرترین مجموعه ها در حوزه تولید پلیمر و الیاف در کشور می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دانش فنی روز دنیا و تحقیقات پیوسته در واحد تحقیق و توسعه این شرکت با بهره گیری از آزمایشگاه پیشرفته و نمونه های تولید آزمایشگاهی و در نظر گرفتن پارامترهای بهینه مصرف همواره پشتوانه ای برای تولید محصولاتی استاندارد و مطابق با مشخصات مدنظر مشتریان است.

آنچه به عنوان هدف اصلی در مسیر فعالیتش برای شرکت رنگدانه سیرجان محقق گشته حرکت رو به جلو به کمک آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی و تولید محصولاتی با کیفیت بالا و مطابق با دانش روز دنیا می باشد.

همچنین از اهداف راهبردی این مجموعه می توان به تلاش همیشگی محققان آن در واحد تحقیق و توسعه برای همگامی با صنعت تولید پلیمر در سطح جهانی و ارائه محصولاتی جدید اشاره کرد.

تمامی تولیدات شرکت رنگدانه سیرجان به همراه پروانه ساخت و تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گواهینامه موسسه استاندارد، پارک علم و فناوری (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و با همکاری معتبرترین شرکت ایتالیایی می باشد.

وضعیت ایران در تولید انواع مستربچ به ویژه مستربچ های مورد مصرف در نساجی چگونه است؟ از نظر میزان تولید و کیفیت تولید.

در دهه اخیر با توجه به توسعه صنعت  نساجی و گستردگی طیف های رنگی مورد نیاز برای کاربردهای مختلف، مستربچ های رنگی و افزودنی ها نسبت به قبل کاربرد به مراتب بیشتری پیدا کرده اند.

میزان تولید سالیانه کشور حدود یک میلیون تن بوده و با توجه به بهبود کیفیت مواد پلیمری پتروشیمی های داخل کشور و هم چنین به روز شدن تجهیزات تولیدی و آزمایشگاهی جهت بررسی خواص محصولات، جایگاه ایران در منطقه ارتقا یافته است.

آیا در این بخش پتانسیل صادرات و رقابت با شرکت های تولیدکننده خارجی از نظر قیمت و کیفیت وجود دارد؟

در خصوص رقابت بر سر قیمت، اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست. به منظور کاهش قیمت تمام شده یک محصول، علاوه بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز، که در مورد مستربچ ها عمدتا پلیمرهای مختلف که توسط پتروشیمی های داخل کشور قابل تهیه هستند و رنگدانه ها که جدیدا در کشور تولید شده و قابل تهیه هستند، می بایست به مسائل مربوط به تولید دقت شود.

یعنی علیرغم قیمت مناسب اکثر مواد اولیه، اگر از تجهیزات با کیفیت و مهندسین تولید با دانش استفاده نشود، دور ریز مواد بالا رفته و امکان این وجود دارد که تهیه مستربچ برای صادرات به مشکل بخورد و مقرون به صرفه نباشد.

از سوی دیگر اگر مواد اولیه و فرایند تولید با تکنولوژی بالا انجام شود، کیفیت مناسب فراهم شده و قابلیت صادرات برای شرکت های مطرح ایرانی از جمله شرکت رنگدانه سیرجان که در این عرصه از پیشگامان است، میسر خواهد بود.

آیا رنگدانه سیرجان در بخش صادرات فعالیت دارد؟

بله، برگزیده شدن چندین باره شرکت رنگدانه سیرجان به عنوان صادر کننده نمونه استانی و کشوری، گواه این است که برای شرکت رنگدانه سیرجان، حوزه صادرات جایگاه رفیعی دارد. در تعیین اهداف سالیانه، نظر بر این است تا همواره میزان تناژ و تنوع محصولات صادر شده نسبت به سال قبل رشد قابل قبولی داشته باشد.

yellow masterbatches

چه طیف محصولاتی در رنگدانه سیرجان برای صنعت نساجی تولید می شود؟

مستربچ های مورد استفاده در فرش ماشینی و موکت

نخ های فیلامنتی و الیاف کوتاه

الیاف پلی استر، پلی پروپیلن و پلی آمید کوتاه

نخ های B.C.F مصرفی در فرش ماشینی، موکت تافتینگ، کات و لوپ

نخ های CF مورد مصرف در دوخت، کمربند ایمنی، بافت محافظتی

نخ های POY, FDY  فرش ماشینی، رومبلی، جوراب و البسه ورزشی

الیاف پلی استر، پلی آمید، پلی پروپیلن مورد مصرف در ریسندگی نخ های پنبه ای، فرش ماشینی، موکت و لائی های سوزنی

منسوجات نبافته بهداشتی Nonwoven

اسپان باند  Spun bond  / ملت بلان Melt Blown

انواع SS, SMS, SMMS

نخ های B.C.F. , C.F. , POY , FDY , DTY , TFO ، پلی پروپیلن، پلی استر و پلی آمید مورد مصرف در فرش ماشینی، پارچه رومبلی ، پرده ای، جوراب، البسه ورزشی

مستربچ و افزودنی الیاف پلی استر کتان تایپ جهت تولید الیاف  Dope Dyed

گونی و جامبو پلی پروپیلن

سفید کننده جهت تولید الیاف پلی استر PSF از پرک بطری

براق کننده جهت تولید الیاف پلی استر PSF موکت های چاپی

رنگدانه سیرجان از معدود شرکت هایی است که با دیدی باز و قابل تحسین به محیط زیست و تولید محصولات پایدار و دوستدار محیط زیست پایبند است، در این زمینه چه فعالیت ها و برنامه هایی دارید؟

همواره تلاش این شرکت بر آن بوده است تا با تهیه مواد خالص با کیفیت، تجهیزات کارا در فرایند اختلاط و حذف برخی مواد مضر برای طبیعت از محصولات نهایی، گامی موثر در مباحث محیط زیستی برداشته شود.

همچنین در برنامه های این شرکت، استفاده از پلیمرهای زیست تخریب پذیر، زیست سازگار و زیست پایه برای اهداف بایو و همچنین کمک به بازیافت بهتر و سریع تر پلاستیک ها می باشد.

شرکت رنگدانه سیرجان
شرکت رنگدانه سیرجان

صنعت نساجی یکی از آلاینده ترین صنایع دنیاست و متاسفانه مسبب بخش زیادی از آلودگی آب و محیط زیست است. با توجه به تجربیات ارزنده شما چطور باید بدنه صنعت نساجی ایران را به اهمیت تولیدات سبز و پایدار آگاه کرد؟

در خصوص آلودگی های وارد شده به آب، شایان ذکر است که شرکت رنگدانه سیرجان با تعبیه تصفیه خانه ای مدرن، سعی کرده تا به کمک روش های فیزیکی و شیمیایی، آب خروجی از کارگاه های تولیدی خود را طی سیکلی برگشت پذیر مورد استفاده مجدد قرار دهد.

در خصوص آلوده شدن محیط زیست به واسطه محصولات نساجی، تا حدودی اتحادیه اروپا، ایالت متحده آمریکا و انجمن های حمایت کننده از محیط زیست قوانین سختگیرانه ای برای تولیدات پلیمری وضع کرده اند و نیاز است در ایران دوره های آموزشی، همایش ها و نمایشگاه هایی بین المللی برگزار شده و به تدریج تولید کننده هایی که دقت کافی را در رعایت موارد محیط زیستی ندارند، آگاه شده و در صورت عدم توجه به آن، جریمه هایی برایشان مقرر شود.

تجارت داخلی و جهانی در بخش مستربچ و افزودنی های صنعتی را در سال جاری با توجه به عادی سازی تجارت بین الملل چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به تاثیر کرونا بر شرکت های مصرف کننده مستربچ ها و افزودنی ها، میزان تولید شرکت های فعال در زمینه تولید مستربچ کاهش یافت. با کمرنگ شدن کرونا و عادی شدن تجارت می توان دید روشنی نسبت به صنعت مذکور داشت.

به عنوان یک کارشناس و تولید کننده مشخصات یک مستربچ خوب و با کیفیت در صنعت نساجی چیست؟

ثبات رنگ و خواص در دفعات مصرف

مطابقت پایه پلیمری با کالای تولیدی

مقاومت انتقال سطح بالا، درصد رطوبت، دمای ذوب، شکل ظاهری، شفافیت و مقاومت حرارتی مناسب

منحصربفرد بودن رنگ و شید

تسهیل فرآیند تولید محصول نهایی

میزان مصرف کم

غلظت یکنواخت

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×