اخبار فرش ماشینینساجی و مردم

مزایا و معایب تمیز کردن فرش به‌صورت خشک یا با بخار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تمیز کردن فرش نه‌تنها برای سلامت افراد منزل مفید است بلکه باعث افزایش راحتی و آسایش اهالی شود.

به گزارش مجله نساجی کهن، به نقل از فرش قرمز، تمیز کردن فرش نه‌تنها برای سلامت افراد منزل مفید است بلکه باعث افزایش راحتی و آسایش اهالی شود. برای همین است که بر انتخاب صحیح مایع تمیزکننده، متد صحیح برای از بین بردن کثیفی و لکه‌ها و در حالت کلی بر تمیز کردن فرش به‌صورت مرتب تأکید بسیاری می‌شود. برای تمیز کردن فرش شما می‌توانید آن را به یک قالیشویی معتبر بسپارید یا خودتان با استفاده از مواد پاک‌کننده و دستورالعمل‌های استفاده از آن، اقدام کنید؛ اما متأسفانه بعضی از افراد به دلیل ناآشنایی با متدها و بافت‌ فرش‌ها، ممکن است باعث خرابی بیشتر فرش شوند تا اینکه بخواهند آن را تمیز یا ترمیم کنند.

مهم‌ترین مرحله در تمیز کردن فرش، انتخاب متد صحیح است. اینکه به‌صورت بخار یا با آب فرش خود را تمیز کنید یا به‌صورت خشک، مسئله‌ای است که باعث سردرگمی بیشتر افراد می‌شود. البته هر دو متد، متدهای صحیح و کاربردی می‌باشند و نمی‌توانیم بگوییم که کدام‌یک بردیگری اولویت باشد. این مسئله بستگی به محل زندگی شما و امکاناتی که در دسترستان است دارد. در ادامه این مقاله، قصد داریم تا مزایا و معایب دو متد خشک و بخار را بیان کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که از کدام‌یک برای تمیز کردن فرش خود استفاده کنید.
مزایا و معایب متدهای خشک و بخار

تمیز کردن فرش به‌صورت خشک

در این متد، اصلاً نیازی به استفاده از آب نیست. همچنین از هیچ‌گونه مایع تمیزکننده که در آب مخلوط می‌شوند هم استفاده نمی‌شود. در عوض تمامی مواد تمیزکننده به‌صورت پودر می‌باشند. طرز استفاده از پودرها به این صورت است که آن‌ها را بر روی فرش قرار می‌دهند و اجازه می‌دهند برای مدتی که حدوداً سی دقیقه است، بماند سپس با جاروبرقی، تمامی پودرها را جمع می‌کنند. پودرها باعث می‌شود که کثیفی‌ها از روی فرش از بین برود و همراه با پودر داخل محفظه جاروبرقی برود.

مزایا:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

باعث آسیب کمتری به فرش می‌شود

استفاده بیش‌ازحد آب، باعث آسیب رساندن به بافت فرش می‌شود. با این تکنیک کمتر به بافت فرش آسیب می‌رسانید.

صرفه‌جویی در زمان

در هنگامی‌که تمیز کردن فرش با آب، باید زمانی را برای خشک شدن آن نیز تنظیم کنید اما با این فن دیگر نیازی به قرار دادن زمان‌های اضافی نیست.

مؤثر و کم‌هزینه

پودرها نسبت به بقیه محلول‌ها، خیلی کمتر مواد شیمیایی در ساختار خود استفاده می‌کنند و ازنظر هزینه نسبت به بقیه نیز مقرون‌به‌صرفه می‌باشند.

مناسب برای سلامت بدن

مواد شیمایی در محلول‌ها، بعضی‌اوقات به‌صورت کامل از بین بافت‌های فرش از بین نمی‌رود که بعداً باعث آسیب رساندن به‌سلامت افراد می‌شود. ولی ازآنجاکه پودرها کمتر مواد شیمیایی در ساختار تولیدی خود به کار می‌برند، آسیب به‌مراتب خیلی کمتری به بدن وارد می‌کنند و بعد اینکه با جاروبرقی کاملاً اثر آن‌ها از روی فرش پاک می‌شود.

معایب:

باقی‌مانده پودر می‌تواند باعث لکه‌دار شدن لباس شما شود

در بعضی مواقع که قسمت را به‌درستی جاروبرقی نکشید، اثرات به‌جامانده از پودر، در هنگام راه رفتن افراد به دیگر قسمت‌ها جابجا شده و باعث کثیف شدن و لکه‌دار شدن لباس‌های شما در هنگام نشستن بر روی فرش می‌شود.

اگر به‌درستی انجام نشود، اثری ندارد

شخصی که از این فن استفاده می‌کند، باید کاملاً آن را بلد باشد. اگر هر مرحله را کامل انجام ندهد، نه‌تنها هیچ اثری از تمیز شدن فرش مشاهده نمی‌کند، بلکه ممکن آسیب بیشتری به بافت فرش بزند.

تمیز کردن با بخار

دراین روش بخار آب با فشار بالا برای تمیز کردن فرش و از بین بردن کثیفی‌ها استفاده می‌کنیم. بخار با فشار زیاد از قسمت زیرین که با فرش در تماس است، خارج می‌شود و سپس بعد از بین بردن کثیفی، با جاروبرقی که دارد، آب به محفظه مکش می‌شود. بعدازاینکه کارتان تمام شد، باید مدت‌زمانی را اجازه بدهید تا کاملاً فرش خشک شود.

مزایا:

نسبتاً امن است

بخاری که در دستگاه‌های بخار استفاده می‌شود، آسیبی به بافت فرش نمی‌رساند. حتی شما می‌توانید بسته به نوع بافت فرش، میزان قدرت فشار را تنظیم کنید.

کارآمد

برخلاف دیگر متد، این فن کاملاً کثیفی و لکه را از بین می‌برد. تمامی برنامه‌هایی که برای دستگاه‌های بخار به کار گرفته می‌شود، هر نوع لکه‌ای با هر نوع قدمتی به‌راحتی از بین می‌برند.

معایب:

نیاز به آموزش دارد

استفاده از این دستگاه نیاز به آموزش دارد و همین‌طوری نمی‌توان بدون تجربه از آن استفاده کرد. درصورتی‌که هیچ فردی نزدیک شما نیست تا استفاده آن را به شما یاد بدهد، توصیه می‌شود که دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید یا از طریق اینترنت، آموزش آن را پیدا کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×