اخبار فرش ماشینی

اصول طراحی فرش های ماشینی مدرن و وینتیج

گردآورنده: سمیه دشتی

اولین فرش های ماشینی ایرانی در کارخانه های مخمل و ابریشم کاشان تولید شد.

حدود ۵ دهه است که از تولید فرش ماشینی در ایران می گذرد و ابتدای تولید گمان نمی رفت که به رشد امروز دست پیدا کند.
در ابتدای کار تولید فرش ماشینی از طرح های دستباف ایده گرفته می شدو کاملا از نقشه های سنتی استفاده می شد ولی بعد به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی ، طرح و نقش فرش هم تغییر کرد و از حالت سنتی به مدرن پیش رفت.

تا جایی که فرش دیگر به عنوان قالی و زیرانداز پذیرفته نشد بلکه به عنوان جزئی از دکوراسیون منزل یا محیط کار و ….در نظرگرفته شد.و امروزه طبق فضایی که وجود دارد فرش موردنظر با طرح و رنگبندی آن فضا و مکان طراحی می شود.

امروزه از طرح هایی استفاده می شود که حالت سنتی گذشته را دارد، ولی با توجه به زندگی مدرن امروزی تغییراتی پیدا می کند و متناسب با فضا و دکوراسیون امروزی طراحی و تولید می شود.

فرش با سبک طراحی وینتیج ( vintage ) چیست؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وینتیج بازآفرینی طرح های قدیمی است که در زمان های گذشته وجود داشته است .طرح های قدیمی را با اعمال تغییراتی از قبیل نوع سایه زدن و نوع رنگبندی و یا نوعی از سایه های رنگی به شکل فرش کهنه و به اصطلاح پاخورده ویا پاره شده طراحی می کنند که فرش حالت کهنه و قدیمی به خود می گیرد که با نام فرش های وینتیج یا سنگ شور یا کهنه نما گفته می شود.

جنس این فرش ها همانند فرش های دیگر از اکریلیک است و در شانه های ۵۰۰ ، ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ و حتی ۱۵۰۰ طراحی و بافته می شود و مانند فرشهای ماشینی است و تفاوت در نوع طراحی است.

امروزه بازار خوبی هم در داخل و هم در خارج از کشور دارد. کشور ترکیه در فرش وینتیج رقیب قدرتمندی در برابر ایران است.

فرش مدرن چیست؟

در گذشته افراد سعی بر این داشتند که فرش های خود را به یک شکل خریداری کنند. ولی اکنون فرش به این روش خریداری نمی شود.گونه های مختلف فرش با سبک و سلیقه های متفاوت تولید می شود مانند :مدرن ، کلاسیک و وینتیج و … امروزه حق انتخاب بیشتری برای افراد وجود دارد.فرش مدرن در رنگ ها و طرح های متنوع وجود دارد و با توجه به دکوراسیون منزل می توان از فرش مدرن استفاده کرد.

این نوع فرش ها ساده و زمینه ای خلوت و طرح های ساده و کم نقش و نگاری داند ضمن اینکه تعداد رنگ های محدود دارند ، یعنی با چند رنگ بافته می شوند و در عین حال زیبایی خاصی دارند.

فرش های مدرن با نام های مانند: ۱-شگی ۲- شنل ۳- فریز ۴- فرش اتاق کودک وجود دارند.

۱- فرش شگی : این فرش به صورت پرز بلند وجود دارد و جنس این فرش ها بسیار نرم است و بیشتر در اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد.زیبایی خاصی به فضا می دهد و از فرش های پر طرفدار مدرن است.دارای طرح های ساده و هندسی و خیلی خلوت می باشد .

۲- فرش شنل: این نوع فرش مدرن دارای پرز کوتاه است و از انواع فرش های نقش برجسته است و شست و شوی این نوع فرش خیلی راحت است. طرح این فرش ها هم مانند فرش شکی ساده و خلوت است .

۳- فرش فریز: این فرش ها دارای شهرت خاصی است و شبیه گلیم است و پرز ندارد.جنس این فرش ها از الیاف مصنوعی است و تفاوت فرش فریز با دیگر فرش ها این است که بسیار مقاوم است وبه دلیل نداشتن پرز در اثر رفت و آمد تخته نمی شود.فرش فریز از دو نوع تار و پود تشکیل شده و نخ پرز ندارد و طرح آن هم مانند شکی و شانل است.

۴- فرش اتاق کودک: رنگ فرش اتاق کودک با توجه به جنسیت کودک انتخاب می شود و همچنین با توجه به رنگ پرده و تختخواب و کمد انتخاب می شود. در این نوع فرش معمولا از رنگهای روشن مانند آبی و صورتی و سفید و … استفاده می شود.طرح هایی که برای اتاق کودک طراحی می شود خیلی متنوع است و با توجه به سلیقه پدر و مادر و فرزند به صورت دلخواه طراحی می شود و حتی رنگ طرح هم با توجه به سلیقه آنها طراحی می شود.

فرش های مدرن بیشتر با رنگ های آرام بخش و روشن بافته می شوند ولی بعضی مواقع هم با استفاده از رنگ های تند جذابیت های خاصی در این نوع فرش ها ایجاد می شود.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×