اخبار فرش ماشینی

صنعتگران در انتظار وام نوسازی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

۷ ماه از وعده دولت گذشت

گروه صنعت و معدن- از وام نوسازی چه خبر؟ ۷ماه از وعده داده شده برای اعطای تسهیلات نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی گذشت، اما هنوز پرداخت این تسهیلات در هاله ابهام قرار دارد.
این وعده دولت در حالی دچار تاخیر شده است که مسوولان یک روز موضوع تامین نقدینگی هزینه های انرژی و روز دیگر وعده پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی را مطرح می کنند، اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد از ۷۰هزار واحد صنعتی موجود در کشور، از وام نوسازی بهره مند شده اند؟بنگاه های ایرانی در شرایطی به سال دوم هدفمندی یارانه ها قدم گذاشته اند که غالبا فاقد فناوری های نوین تولیدی هستند؛ در این میان، دولت به منظور کاهش هزینه ها و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی بنا دارد با پرداخت وام نوسازی صنایع، بنگاه های آسیب پذیر ایرانی را که همچنان دارای فناوری های نسل اول و دوم هستند نجات دهد. این بخشی از بسته حمایتی صنعت پس از قانون هدفمندی یارانه ها است. در حالی اردیبهشت ماه سال جاری وزیر وقت صنایع و معادن از اختصاص بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی خبر داده بود که اخیرا مقامات مسوول اعلام می کنند که تسهیلات اعطایی از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت خواهد شد. موضوعی که فعالان اقتصادی و صنعتی در رابطه با آن معتقدند: صنعت برای نوسازی خود قادر به بازپرداخت تسهیلات ارزی نیست.

گزارشی به مجلس نرسید
در اولین اظهار نظر حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اظهارات مطرح شده از سوی وزیر صنعت،معدن و تجارت در خصوص اختصاص یک میلیارد دلار تسهیلات برای نوسازی صنایع انرژی بر می گوید: تاکنون گزارشی از تخصیص بودجه به منظور نوسازی صنایع انرژی بر به مجلس ارائه نشده، در حالی که یکی از الزامات بعد از اجرای قانون هدفمندی، نوسازی صنایع انرژی بر است.به گفته هاشمی، نوسازی صنایع انرژی بر لازمه تحقق برنامه هدفمندی یارانه ها است، چرا که در صورت نوسازی شاهد افزایش بهره وری و صرفه جویی در انرژی خواهیم بود.رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با «دنیای اقتصاد»، افزود: پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و به منظور نوسازی و بهسازی صنایع در دو بخش عام و خاص، اقدامات قابل قبولی صورت گرفت، اما ادامه پیدا نکرد. از سوی دیگر، وعده های داده شده در طرح هدفمندی یارانه ها نیز تاکنون محقق نشده است.هاشمی، حداکثر عمر صنایع را ۲۰ سال ذکر کرد و در این خصوص گفت: عمر اکثر صنایع کشور از دوره پیش بینی شده عبور کرده، به همین دلیل باید طرح نوسازی و بهسازی در اکثر صنایع اجرا شود. به گفته رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عدم تخصیص بودجه در نظر گرفته شده از محل درآمد هدفمندی یارانه ها در حالی است که هم اکنون سیستم بانکی نیز درهای خود را به روی صنعت قفل کرده و طرح نوسازی نیز در حد کلام باقی مانده است.هاشمی اظهار امیدواری کرد که در سه ماه پایانی سال جاری اقدامات موثری در طرح نوسازی صنایع صورت گیرد.

ابهام در بازپرداخت تسهیلات
در همین حال، یک عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اعطای تسهیلات نوسازی به واحدهای صنعتی از محل صندوق توسعه ملی می گوید: از زمان تاسیس صندوق توسعه ملی بنا بر این بود که تسهیلات این صندوق در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد. اما باید توجه داشته باشیم که نوع تسهیلات این صندوق «ارزی» است. حسین سلیمی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در ماه های اخیر افزود: در حال حاضر ابهاماتی در مورد تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی وجود دارد؛ به طوری که مشخص نیست که تسهیلات باید با چه نرخی بازپرداخت شود.وی با بیان اینکه اکنون واحدهای صنعتی برای دریافت تسهیلات بیم دارند، ادامه داد: صاحبان صنایع با این مساله روبه رو هستند که ممکن است اجرای پروژه های نوسازی با قیمت ارز فعلی جوابگو باشد، اما اگر لازم باشد که آن را با نرخ بالاتری بازپرداخت کنند، برای آنها به صرفه نباشد.

بانک ها محتاط شده اند
سلیمی در مورد چالش های روز صنعت در دریافت تسهیلات نیز توضیح داد: واقعیت این است که در همه جای دنیا بعد از یک بحران مالی سیستم بانکی کشورها محتاط خواهند شد. در ایران نیز بعد از فساد مالی اخیر، بانک مرکزی نمی تواند بانک های خصوصی را برای اعطای تسهیلات تحت فشار قرار دهد، چرا که بانک ها هر کدام طبق اساسنامه خود عمل می کنند.
عضو هیات مدیره انجمن مدیران صنایع ادامه داد: باید صبر کنیم تا یکی دو ماهه اخیر طی شود، چرا که تا پیش از این آیین نامه های سختگیرانه ای برای بانک ها در نظر گرفته نشده بود. به گفته سلیمی، امسال سال سختی برای واحدهای صنعتی بود، چرا که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با مسائلی چون رکود اقتصادی و تورم نیز همزمان شده و هزینه های آنها را به شدت افزایش داده است.

ارجاع به صندوق توسعه ملی
علیرضا حائری، رییس انجمن نساجی نیز در خصوص تسهیلات نوسازی واحدهای صنعتی، به «دنیای اقتصاد»، می گوید: بر اساس برنامه از ۱۰ هزار میلیارد تومانی که از محل درآمد هدفمندی یارانه قرار بود به بخش تولید برسد، بخشی از درآمد نیز باید به بخش نوسازی صنایع انرژی بر اختصاص می یافت که این امر تاکنون محقق نشده است.به گفته حائری، به تازگی و بر اساس طرح جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت تولیدکنندگان را برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی ارجاع داده اند، این در حالی است که تسهیلات باید از بخش حامل های انرژی و به صورت ریالی پرداخت شود و طرح نوسازی به صندوق توسعه ملی ارتباطی ندارد.اختصاص تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی یکی از مشکلاتی است که رییس انجمن نساجی به آن اشاره کرده و در این خصوص می گوید: بازپرداخت تسهیلات به صورت ارز برای تولیدکنندگان مشکل ساز است، از سوی دیگر هنوز ابلاغیه کتبی در این خصوص به ما ارائه نشده است.به گفته حائری، از سوی دیگر هیات امنای صندوق توسعه ملی نیز هنوز طرح پرداخت تسهیلات برای نوسازی صنایع را نپذیرفته اند تا حداقل امکان دریافت تسهیلات از این صندوق فراهم شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بخش سیمان در انتظار تسهیلات
حسن پورخلیل، دبیر انجمن سیمان نیز در این خصوص می گوید: صنعت سیمان به منظور نوسازی و بهسازی صنایع با هدف کاهش مصارف انرژی به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد، اما رقم پیش بینی شده برای نوسازی و بهسازی کلیه صنایع نیز پاسخگوی نیاز صنعت سیمان نخواهد بود.به گفته پورخلیل، ارقام پیشنهادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تسهیلات پیش بینی شده نیمی از مشکلات این صنعت را پوشش نخواهد داد.دبیر انجمن سیمان در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که آیا تاکنون رقمی از تسهیلات پیش بینی شده به این صنعت اختصاص پیدا کرده نیز اظهار کرد: هیچ تسهیلاتی از محل درآمد طرح هدفمندی یارانه ها به واحدهای تولیدکننده سیمان که نیازمند نوسازی هستند، اختصاص پیدا نکرده است، اما شنیده ها حکایت از آن دارد که تا پایان سال جاری بخشی از ارقام پیشنهادی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بخش اختصاص خواهد یافت.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۵۳۳ به تاریخ ۲۸/۹/۹۰، صفحه ۳ (صنعت و معدن)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×