اخبار فرش ماشینیاسلاید شونساجی و مردم

مراحل تولید فرش ماشینی از صفر تا صد

 مراحل تولید فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دستگاه بافت CRX
همه چیز درباره مراحل تولید فرش ماشینی توسط دستگاه ها

فرش ماشینی اصطلاحی است که انواع مختلفی از  کف‌پوش‌ها را بر حسب نوع نخ مصرفی و نوع تکنولوژی بافت دربر می‌گیرد. گاهی اوقات فرش‌های فانتزی یا موکت‌های تافتینگ را نیز ممکن است تحت عنوان فرش ماشینی طبقه‌بندی کنند. در این گفتار، تکنولوژی فرش ماشینی را که برمبنای بافت تاری‌پودی انجام می‌شود مورد بررسی قرار خواهیم داد. به‌طور کلی در صنعت نساجی، چه در بخش تولید پارچه و یا تولید فرش ماشینی، زنجیره تولید متشکل از چهار مرحله اصلی است که عبارتند از: ریسندگی، رنگرزی، بافندگی و تکمیل. کارخانه‌ای که  محصول نهایی آن فرش ماشینی یا پارچه است، ممکن است تمام این مراحل را خود مدیریت کند، و یا فقط بخش‌ بافندگی آن را انجام دهد.

در ادامه به واحد بافندگی منتقل و فرآیند بافت به وسیله دستگاه فرشبافی انجام می‌شود. در انتها پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال می‌شود. در ادامه همراه با تصاویر کارخانه فرش مشهد، نحوه تولید فرش ماشینی را با بررسی مراحل تولید فرش ماشینی از ابتدا تا انتها را مشاهده خواهید کرد:

ماشین فرش بافی
ماشین فرش‌بافی و قفسه بوبین های خاب (کریل)

مرحله اول ریسندگی فرش 

در مرحله ریسندگی، نخ مورد استفاده برای بافت فرش آماده می‌شود. نخ‌های مورد استفاده در فرش ماشینی، از سه بخش تشکیل شده است: ۱) نخ‌های خاب که معمولاً از جنس اکریلیک یا پلی استر یا پلی پروپیلن است، ۲) نخ پود که معمولاً از جنس جوت است و ۳) نخ تار که معمولاً از جنس پنبه یا پلی استر است. آنچه که نوع فرش‌ را تعیین می‌کند، جنس نخ تار است. تکنولوژی تولید نخ خاب اکریلیک و مقدماتی که برای آماده‌سازی آن لازم است، با مقدماتی که برای استفاده از نخ خاب پلی استر نیاز است، تفاوت دارد.

نخ‌های اکریلیک با سیستم ریسندگی الیاف کوتاه تهیه شده، سپس با استفاده از رنگزاهای متناسب رنگرزی و هیت‌ست شده و سپس به بخش بافندگی ارسال می‌شود. اما نخ‌های پلی‌استر ازطریق ذوب‌ریسی تهیه شده و به دو صورت خودرنگ (Dupe-dyed) یا رنگرزی‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های تولیدکننده فرش ماشینی می‌توانند مرحلۀ ریسندگی را داشته باشند و یا نخ‌ را به‌صورت آماده خریداری کنند.

واحد ریسندگی
نحوه ریسندگی در تولید فرش ماشینی

پس از تهیه نخ، در مرحله مقدمات بافندگی، نخ‌های بوبین‌های بزرگ روی بوبین‌های کوچک‌تر پیچیده شده و بر اساس طرح و نقشه فرش، روی قفسه ماشین بافت فرش قرار می‌گیرند.

واحد ریسندگی
واحد ریسندگی در تولید فرش های ماشینی
واحد ریسندگی
نخ های ریسندگی تولید فرش ماشینی

مرحله دوم بافندگی فرش ماشینی

مرحله دوم و شاید مهمترین مرحله از زنجیره مراحل تولید فرش ماشینی، بافندگی است. در این مرحله با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف فرش بافته می‌شود. به‌صورت کلی سیستم بافندگی فرش نیز همانند بافت پارچه است، با این تفاوت که با دو سیستم تاری بافته می‌شود. درواقع در ماشین بافندگی، دو فرش به‌صورت همزمان بافته می‌شوند که به یکی فرش رو و دیگری فرش زیر گفته می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این سیستم بافندگی تحت عنوان بافندگی (face to face) نیز شناخته می‌شود. در واقع دو منسوج به صورت موازی بافته می‌شوند، و نخ‌های خاب بین این دو سطح قرار می‌گیرد. سپس توسط یک تیغه که حرکت رفت و برگشتی دارد از وسط بریده می‌شود و دو فرش رو و زیر از هم جدا می‌شوند. البته این سیستمی که توضیح داده شد درواقع فرآیند کلی فرش‌بافی را نشان می‌دهد ولی ماشین‌های مختلفی که شرکت‌های فرش بافی تولی کرده‌اند امکانات مختلفی را در بافت فرش در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

واحد بافندگی
درباره بافندگی از مراحل تولید فرش ماشینی
واحد بافندگی
بافندگی فرش ماشینی

ماشین آلات فرش‌بافی عمدتاً توسط دو کمپانی معروف وندویل (بلژیک) و یا شونهر (آلمان) تولید می‌شوند و در مدل‌های مختلفی موجود هستند. این شرکت‌ها می‌توانند فرش‌هایی با خاب بریده (کات پایل) یا خاب حلقوی (لوپ پایل) و یا با سه سیستم پودگذاری (راپیر) تولید کنند. هر یک از این امکانات در مدل‌های مختلف این کمپانی‌ها طراحی شده است. برخی از انواع مدل‌های تولیدی شرکت وندویل عبارتند از CRX، CPX، HRX، UCL، HCPX، و CRP.

واحد بافندگی
برش فرش ها در واحد بافندگی فرش ماشینی
واحد بافندگی
بخشی از مرحله بافندگی در تولید فرش ماشینی
شمای ماشین بافندگی
شمای جانبی یک ماشین بافندگی فرش

مرحله سوم تکمیل فرش ماشینی 

فرش ماشینی پس از خروج از ماشین بافندگی، ایرادات کوچکی دارد که نیاز به رفوگری خواهد داشت، همچنین برای افزایش براقیت و نمای فرش و نیز ارتقای دوام آن، باید مراحل آهارزنی و تکمیل را نیز پشت سر بگذارد. فرش‌ها در ابتدا به یکدیگر دوخته می‌شوند و در مرحله بعدی، گردوغبار و پرزهای حاصل از مرحله بافت زدوده می‌شوند.

در مرحله بعدی از مراحل تولید فرش ماشینی که بسیار مهم است سطح خاب فرش با تیغه‌هایی مخصوص پرداخته می‌شود و سطح خاب آن یکنواخت شده و براقیت پیدا می‌کند. این مرحله که شیرینگ نام دارد در کیفیت نهایی فرش بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در مرحله بعدی، نوبت به آهارزنی می‌رسد. در این مرحله، پشت سطح فرش توسط رزین‌ها و چسب‌های مخصوص آغشته می‌شود تا گره‌های خاب بافته‌شده در جای خود مستحکم شود. در آخرین مرحلۀ تکمیل فرش ماشینی نیز عمل برش‌های طولی و عرضی فرش و همچنین لبه‌دوزی و ریشه‌زنی انجام می‌شود.

واحد تکمیل
مراحل تکمیل فرش ماشینی

 

پارامترهای فنی موثر بر کیفیت فرش ماشینی

غیر از عوامل کلی نظیر مدل ماشین بافندگی، تکنولوژی بافت، نوع نخ‌های مصرفی برای تار  و پود، تراکم تاری و پودی و تنظیمات عمومی ماشین‌ها، سه عامل فنی مهم دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند کیفیت نهایی فرش ماشینی را تحت تاثیر قرار دهد:

  • تناسب و یکنواختی مشخصات فیزیکی نخ خاب: کیفیت و یکنواختی ویژگی‌های فیزیکی نخ خاب مصرفی بسیار مهم است. نایکنواختی در خواص فیزیکی نخ خاب (از قبیل درصد ازدیاد طول، درصد جمع‌شدگی و یا تجعد آن) می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های طولی در سطح فرش شود.
  • کیفیت تیغه برش: تیغه برش فرش نیز از عواملی است که می‌تواند کیفیت نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. این تیغه‌ها باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشند و به موقع تعویض شوند، والا باعث بروز مشکل خاب سوختگی خواهد شد.
  • مرحله شیرینگ: یکنواخت کردن سطح خاب فرش که اصطلاحاً شیرینگ نامیده می‌شود، در کیفیت نهایی فرش تاثیر بسزایی دارد.
شیرینگ فرش ماشینی
شماتیک فرآیند شیرینگ فرش ماشینی
واحد تکمیل
مراحل تکمیلی در تولید فرش ماشینی
واحد تکمیل
مرحله سوم از تکمیل فرش های ماشینی
واحد تکمیل
بسته بندی فرش های ماشینی
منبع عکسها : خبرگزاری مهر و جام جم 
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.comجهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×