اخبار نساجی

دوئل بخش خصوصی با بانک مرکزی در مراسم روز ملی «صنعت و معدن»

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دوئل بخش خصوصی با بانک مرکزی در مراسم روز ملی «صنعت و معدن»

 

مراسم «روز ملی صنعت و معدن» روز گذشته در حالی برگزار شد که بوی «پول» فضای مراسم را فرا گرفته بود.

 

در این مراسم که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس، اصحاب بخش خصوصی و تولیدکنندگان برگزار شد، کمبود نقدینگی و تأمین مالی ترجیع بند تمام اظهار نظرها و سخنرانی‌ها بود.

صنعت نمرده است آقای بهمنی
رئیس خانه صنعت و معدن زمانی که در جایگاه قرار گرفت، ژست‌های منحصر به فردش حاضران در مراسم را سر جایشان میخکوب کرد.
هادی غنیمی فرد خطاب به رئیس کل بانک مرکزی که در مراسم حضور داشت، گفت: آقای بهمنی! شنیده‌ایم که شما بخش صنعت و تولید را به مرده‌ای تشبیه کرده‌اید که لازم نیست آب به دهان آن ریخته شود، می‌خواهم بدانم آیا شما این حرف را زده‌اید یا خیر؟ در این هنگام رئیس کل بانک مرکزی با لبخند و اشاره سر به هادی غنیمی‌فرد فهماند که چنین سخنانی از سوی او ایراد شده است!
غنیمی‌فرد ادامه داد: صنعت نمرده است آقای بهمنی! اما شما آقایان نماینده مجلس اگر سود بانکی را به ۷، ۸ درصد کاهش ندهید، دیگر به شما رأی نمی‌دهیم، سود بانکی را کاهش دهید تا پولهای اضافه مردم صرف تولید و ایجاد ارزش افزوده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اعتراض به بازار نزول خوارها
رئیس خانه صنعت و معدن خطاب به رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نام بازار غیرمتشکل پولی را بگذارید «بازار نزول خوارها» تا مردم آنها را بشناسند، ما صنعتگران در اعتراض به تصمیم غیرعاقلانه و غیرمنصفانه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود از ۱۱ به ۲۱ درصد، روز ۲۵ تیر ماه ساعت ۳۰/۱۰ سوت کارخانه‌ها را به مدت یک دقیقه به صدا درمی‌آوریم.
غنیمی فرد تأکید کرد: کاری می‌کنیم که پشیمان شوید، اوراق مشارکت ۲۰ درصدی توزیع می‌کنید من از طرف قاطبه صنعتگران اعلام می‌کنم که حمایت نمی‌خواهیم، ما را به خیر شما امید نیست، شر مرسانید!

دولت و مجلس باید مانع زدایی کنند
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این مراسم گفت: در هشت سال گذشته بیشترین توجه به تولید ملی در قانون بودجه سال ۹۱ صورت گرفته و از تمام منابع از جمله منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از این بخش به شکل ارزی و ریالی استفاده خواهد شد.رحمانی اضافه کرد: به دولت و مجلس سه ماه فرصت داده شده تا اگر نیاز به اصلاح، لغو و یا تصویب بخشنامه‌ای وجود دارد، در راستای تحصیل امور تولید و بحث تأمین مالی این بخش انجام شود. به عبارتی دیگر مطابق جزء ۱۱ بند ۷ قانون بودجه کشور هم دولت و هم مجلس باید تا پایان شهریور، بخش تولید را و موانع موجود در مسیر آن را مورد بازرسی و اصلاح قرار دهند.

وزیر صنعت و «سندرم آمبولانسی»
اما در ادامه بشنوید از درد دل‌های همیشگی وزیر صنعت، معدن و تجارت که ترجیح داد پس از اهالی صنعت و مجلس پشت تریبون حاضر شود.مهدی غضنفری گفت: متأسفانه تأمین مالی در کشور، بانک محور است، اما متخصصان این نگاه را غیرمکفی می‌دانند؛ زیرا حجم درخواستها بیش از توان تسهیلات دهی بانکهاست، پس باید سراغ نظامهای تأمین مالی دیگر رفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: متأسفانه به اندازه کافی در خصوص نظام تأمین مالی مبتنی بر مشارکت عمل نشده و آنچه انجام شده حرف و توضیح بوده است، بسیاری از تولیدکنندگان از نظام تضامین و ناکافی بودن وثایق برای گرفتن تسهیلات گلایه دارند و معتقدند، نبود نظام بهینه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی در برندها سبب شده بانکها با بخش صنعت نامهربان باشند.
وی همچنین بر لزوم مدیریت عرضه و تقاضا در تسهیلات و تأمین مالی تأکید و اضافه کرد: در سال ۹۱ در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به رئیس کل بانک مرکزی گفت: متأسفانه در سال گذشته ۳۷ درصد سهم تولید در تسهیلات دهی رعایت نشد.وی همچنین به وجود «سندرم آمبولانسی» در بحث تقاضای تسهیلات اشاره و اضافه کرد: ما ایرانی‌ها هر جا آمبولانس می‌بینیم، پشت سرش حرکت می‌کنیم؛ چون معتقدیم به خاطر اینکه بیماری در آن است، همه راه را برایش باز می‌کنند. ما بحث امهال بدهی‌ها و بازپرداخت تسهیلات را به عنوان کمکی برای بخش تولید در نظر گرفتیم، اما بسیاری از تولیدکنندگان که مشکلی در بازپرداخت نداشتند هم با استفاده از «سندرم آمبولانسی» خود را در گروه ناتوانان جا دادند.

در چاه‌های نفت را ببندیم
غضنفری گفت: با وجود اینکه پول در حوزه تولید عنصر ارزشمندی است، اما از آن بد استفاده می‌شود و گردش مفید ندارد، بنابراین ما موظفیم تقاضای تسهیلات را نیز مدیریت کنیم.
وی با اشاره به رونمایی از سند راهبردی توسعه صنعتی در مرداد ماه سال جاری افزود: سالهای سال گفتیم باید بر صادرات غیرنفتی تمرکز کنیم، اما به آن توجهی نشد و اکنون آمریکا دارد ما را به این سمت می‌برد که صادرات غیرنفتی را پایه اقتصادمان قرار دهیم. تحریم کنندگان قصد دارند نفت ما را نخرند و در حالی که خودمان قصد داشتیم در چاه نفت را ببندیم. آقایان دارند این کار را برایمان انجام می‌دهند، پس باید از آنها به خاطر تحریم‌های این چنینی تشکر کنیم!
این در حالی است که توسعه صادرات غیرنفتی در واقع «نه» تولیدکنندگان به تحریم است.

کاهش نرخ سود
اما در ادامه این مراسم، محمود بهمنی پشت تریبون حاضر شد؛ مردی که در کسوت رئیس کل بانک مرکزی مخاطب اصلی سخنرانان قبلی بود.
وی گفت: بی‌شک تا زمانی که تولید ملی بی‌کیفیت باشد، نمی‌توان مردم را مجبور به مصرف آن کرد. تولید داخل باید صادرات محور و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی باشد.
بهمنی اظهار امیدواری کرد، در سال جاری با رعایت نسبت‌ها در مجموع ۹۲ درصد منابع بانکی به بخش تولید اختصاص یابد که در این میان ۳۸ درصد سهم بخش صنعت و معدن خواهد بود.
وی افزود: در این روز قول می‌دهیم به هر میزان از مطالبات معوق وصول شود، به همان میزان به بخش تولید و صنعت اختصاص دهیم و منابع جذب شده بانکها را هم به این بخش بدهیم.
بهمنی در ادامه با بیان اینکه کاش سکه بیشتری می‌فروختیم، ادامه داد: با این کار منابع را از بازار سوداگری به بخش تولید هدایت می‌کردیم. در واقع سود بخشهای تولید و تجارت فرقی ندارد، پس دلیلی وجود ندارد که بخواهیم منابع را در غیر از این حوزه‌ها صرف کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: ۲۰ کشور از تحریم ما معاف شدند، پس می‌توانیم نفتمان را بفروشیم و پرداختها به راحتی انجام خواهد شد، دلیلی ندارد نفت بفروشیم، اما پولش را نگیریم. در مجموع ما مشکل منابع ارزی نداریم، مشکل نقل و انتقال داشتیم که آن هم مرتفع شده است.
بهمنی در توضیح عملیات ساماندهی بازار غیرمتشکل پول اظهار داشت: چهار سال پیش که قصد ساماندهی داشتیم، متوجه شدیم که ۸۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع کشور دست این بازار است، در حالی که ما بی‌خبر بوده‌ایم.
وی ادامه داد: امروز نظام بانکی کشور به بانک مرکزی بشدت بدهکار است، اما برای اینکه تولید آسیب نبیند، این رقم را اعلام نمی‌کنیم و حتی کاهش ۲ درصدی سود تسهیلات بخش صنعت را هم طی امروز و فردا به بانکها ابلاغ می‌کنیم.
اضافه می‌شود، در مراسم روز ملی صنعت و معدن از ۷۵ نفر از صنعتگران تقدیر و از تمبر یادبود این روز رونمایی شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×