اخبار نساجی

تخصیص یارانه، سطح کشت پنبه را افزایش می دهد

 

تخصیص یارانه، سطح کشت پنبه را افزایش می دهد

 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تخصیص یارانه به پنبه کاران را از اقدامات ضروری کشور برای افزایش سطح کشت و تولید این محصول عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ˈسیدعلی طاهریˈ در آیین پایانی نخستین همایش ˈدانش، صنعت و تجارت پنبهˈ در گرگان گفت: تشکیل پژوهشکده پنبه و دانه های روغنی از دیگر نیازها در عرصه کشت پنبه است که باید در راه اندازی آن تسریع شود.

وی ادامه داد: قیمت فعلی پنبه پاسخ گوی هزینه های آن نیست و خرید پنبه نیز به گونه ای است که کشاورز را برای کشت این محصول ترغیب نمی کند، بنا بر این لازم است با توجه به این موارد، کشاورزان را تشویق و زحمات آنان را جبران کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طاهری، هم چنین خواستار کاهش هزینه های تولید با به کارگیری فناوری های نوین در کشت این محصول شد و گفت: با فعالیت دوباره سازمان پنبه در گلستان شاهد تحول و احیای محصول پنبه با دلسوزی بیش تر خواهیم بود.

وی در ادامه از برگزارکنندگان این همایش علمی تخصصی قدردانی کرد اما از حضور نیافتن وزیر جهاد کشاورزی و یا یکی از معاونان وی ابراز ناراحتی کرد و افزود: امیدواریم با تسریع در عملیاتی شدن نتایج پژوهش های این همایش، شاهد اقدامات ارزشمند در این بخش و رساندن استان گلستان و به تبع آن کشور به جایگاه طلای سفید و محصولات مرتبط با آن باشیم.

طاهری، هم چنین از عدم فعالیت کارگروه پنبه در گلستان ابراز گلایه کرد و گفت: انتظار بود که سند نوشته شده در هنگام تشکیل این کارگروه پیگیری شود اما تاکنون اقدام و حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ایرانیان در کشت پنبه طلایه دار بودند اما با گذشت سالیان متمادی به ویژه از سال ۵۷ به بعد، کشت پنبه از ۱۸۰ هزار هکتار در استان گلستان به نزدیک ۲۰ هزار هکتار رسیده است.

ˈرحمت اله نوروزیˈ افزود: کارگروه پنبه باید از سه جنبه مکانیزه کردن کاشت پنبه، رونق کارخانه های پنبه پاک کنی و بهره گیری از نظرات اندیشمندان و جوهره فنی کارشناسان متخصص در دستور کار قرار گیرد.

به گفته نماینده مردم علی آبادکتول و بخش کمالان در مجلس، با وجود آسیب دیدگی های بخش کشاورزی و رتبه پایین صنعت و مشکلات عدیده تهیه کود، سم، بذر و غیره در گلستان، کمیسیون کشاورزی مجلس آمادگی کامل برای کاهش و رفع مشکلات را دارد تا با استفاده از نتایج این همایش و حمایت از طرح های تحقیقاتی در جهت احیاء و توسعه کشت پنبه و رفع مشکلات آن تلاش شود.

در این آیین، پروفسور ˈمحمد پسرک لیˈ استاد دانشگاه آریزونای آمریکا و محقق کشاورزی نیز، حمایت دولت، اختصاص یارانه و توجه به پنبه را در توسعه کشت این محصول بسیار مؤثر خواند.

هم چنین دکتر ˈتوکلیانˈ رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: مهم این است که وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس، اقدامات عملی را برای ارتقاء کشاورزی و این محصول فراهم آورند تا از مشکلات موجود در کشت و تولید محصول پنبه کاسته شود.

به گفته وی، در دنیای امروز، تحقیقات جایگاه خاصی دارد و امید است که با پیروی از رهنمودهای رهبری، نهایت استفاده از فرصت های فراهم شده در جهت توسعه تحقیقات و خودکفایی محصولات کشاورزی فراهم آید.

توکلیان با اشاره به این که پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به تولید پنبه تراریخته شده، اظهار امیدواری کرد که با تصویب قانون ایمنی زیستی این محصول و در چارچوب سلامت و صلاح جامعه در جهت آزادسازی و اجرای این قانون اقدام شود.

بر اساس این گزارش، نخستین همایش بین المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با تصویب قطعنامه ای در ۱۰ بند شامگاه چهارشنبه در گرگان مرکز استان گلستان به کار خود پایان داد.

آیین پایانی این همایش با حضور نمایندگان مجلس، مسئولان کشور و استان و مهمانانی از ۱۵ کشور در سالن کوثر سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گرگان برگزار شد.

بررسی چالش های موجود در سه بخش دانش، صنعت و تجارت پنبه، ارائه راهکارهای افزایش تولید و صنعت پنبه و گیاهان لیفی از طریق عرضه ۳۰۵ مقاله پوستری و شفاهی با موضوعات تولید، فرآوری، سیاست گذاری، بازرگانی، یارانه و نهاده ها محورهای کاری این همایش بود و سرانجام از هشت استاد برگزیده کشور و دنیا و ۹ مقاله برتر تجلیل به عمل آمد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×