اخبار نساجی

روز نوشت سه شنبه ۹ خرداد (بودجه ۹۱، عملکرد اتاق ایران و تحول در نظام آموزشی کشور)

 

امروز ۹ خرداد مصادف شده است با جلسه ماهانه هیئت نمایندگان اتاق تهران و قبل از آن جلسه کمیسیون تامین مالی و سرمایه گذاری اتاق تشکیل می گردد . حدود ساعت ۸ در جلسه حضور یافتم. اعضای جلسه آقایان شهیدی تبار، سید علی، بهرامی ارض اقدس، رئیس زاده ، کاظم دوست حسینی و حاجی بابا بودند و پیرامون موضوعات مهم روز بحث و تبادل نطر داشتند و نقطه نظرات خود را در مورد بودجه ۹۱ بیان نمودند.
جلسه هیئت نمایندگان حدود ساعت ۹:۲۰ با حضور حدود ۳۳ نفر از نمایندگان آغاز شد . حدود ده دقیقه دکتر آل اسحاق دغدغه خود درباره نظام بانکی و تامین مالی واحدهای تولیدی را بیان نمود و اعلام گردید از امروز اداره جلسات هیئت نمایندگان مطابق شیوه نامه تدوین شده صورت خواهد گرفت و حاضران فقط درباره “موضوع روز” جلسه اظهار نظر نمایند که الحق نمایندگان نیز محبت نمودند و یکی از جلسات خوب و کارشناسی اتاق تهران بدور از حاشیه و جنجال برگزار شد . جلسه کاملاً کارشناسی و تاثیرگذار بود که حاکی از بلوغ هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه اتاق دارد.در این جلسه یک گزارش از بخشنامه های صادره توسط بانک مرکزی پس از بحران ارزی قرائت شد که حاکی از صدور ۴۳ بخشنامه و دستورالعمل بوده که بعضاً بخشنامه ها متناقض یکدیگر بوده است و در مورد ارز مسافرتی، ارز صادراتی و ارز واحدهای تولیدی صادر شده است.
گزارش بسیار خوبی از مهندس خوانساری رئیس توانمند کمیسیون حمل و نقل  و گمرک اتاق تهران درباره “عملکرد کمیسیون” و “حمل و نقل دریایی” ارائه شد که حاکی از رشد سریع حمل و نقل کانتینری از سال ۱۹۸۰ دارد که اکنون به ۸ میلیارد تن ۱.۳۴۵ میلیون BTU کانتینر رسیده است ولی ظرفیت حمل و نقل کانتینری کشور بسیار ناچیز و حدود ۸۰.۰۰۰ BTU می باشد در حالیکه توان کشتیرانی کشور حدود ۳۰ میلیون تن می باشد که رتبه ۱۷ در جهان و ۱۲ در منطقه را داریم و ایشان به سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد دلاری در منطقه اشاره نمود که سهم ایران فقط ۴۵۰ میلیون دلار می باشد و برنامه کشور رسیدن به ظرفیت جابجایی ۶ میلیون TEU  کانتینر در سال می باشد.


پس از آن مهندس دوست حسینی رئیس مرکز هم اندیشی بخش خصوصی اتاق گزارشی از ظرفیت ها و قابلیت های بودجه سال ۹۱ ارائه نمود و در این گزارش که به صورت مکتوب در اختیار هیئت نمایندگان قرار گرفته بود بندهای مربوط به بخش خصوصی و اقتصاد کشور بیان گردید. توصیه ایشان پیگیری جهت اجرایی نمودن بودجه بود . سپس اعضاء اتاق آقایان صالحی، بهرامی، خلیلی، رئیس زاده، سلطانی، نجفی منش و دوست حسینی نقطه نظرات خود را بیان نمودند و بنده نیز نکاتی را درباره میزان بودجه، سهم مالیات در بودجه، بودجه های عمرانی و نرخ ارز در بودجه بیان نمودم.پیشنهاد آقای حریری مبنی بر صدور یک بیانیه ابتدا با عدم موافقت آقای آل اسحاق مواجه شد و ایشان دل نگران آثار صدور این نوع بیانیه ها بر روابط با قوه مجریه بود که با توضیحات آقای خوانساری مبنی بر ضرورت اعلام نظر اتاق ولی با دید تعامل مورد موافقت هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان قرار گرفت و توافق شد که روسای کمیسیونها نسبت به تنظیم پیش نویس بیانیه اقدام نمایند.


موضوع قابل توجه جلسات سال ۹۱ اتاق غیبت مکرر بعضی از دوستان نظیر آقایان حمزه لو، انصاری، خاموشی، بازرگانی و هریسچیان می باشد که قرار شد در جلسه آینده هیئت رئیسه موضوع غیبت ها مورد توجه قرار گرفته در مورد حذف بعضی از غائبین اقدام گردد.
پس از جلسه مصاحبه ای با یکی از خبرنگاران با سابقه در رابطه با عملکرد هیئت رئیسه جدید اتاق ایران داشتم که به تقسیم کار انجام شده بین هیئت رئیسه و سامان گرفتن امور کمیسیون ها، تشکل ها و اتاقهای مشترک اشاره نمودم و از اقدامات انجام شده جهت تنظیم آئین نامه ها و شفاف سازی صورت گرفته تشکر نمودم ولی مسیر اتاق ایران را تا رسیدن به اتاق مطلوب طولانی دانستم.
چند روزی است که کمردردم مجدداً عود کرده است و لذا با بچه ها(نوه ها) به استخر رفتم که بطور قطع ورزش و شنا می تواند در تقویت عضلا ها و کاهش درد کمر بسیار موثر باشد.


پس از استخر مشاهده کارنامه نوه ۸ ساله ام علیرضا که ارزیابی ها حاکی از هوش بالا و علاقه و انگیزه مناسب او می باشد باعث رضایت خاطر گردید و او را تشویق کردم. مطالعه کارنامه حاکی از تحول در نظام آموزشی کشور دارد. در کارنامه های جدید دیگر نمره ای به دانش آموزان ابتدائی داده نمی شود و معلم نسبت به ارزیابی عملکرد و توانایی دانش آموز اقدام می نماید که تدوین شاخص های ارزیابی دانش آموزان برایم جالب و در خور تحسین بود. بطور مثال در درس ریاضی مهارت های مربوط به جمع و تفریق ، یادگیری مفاهیم هندسی، توانایی خواندن ساعت، به کاربردن صحیح معلومات ریاضی در اعمال روزمره و در درس زبان فارسی مهارت گوش دادن به مطالب، مهارت روانخوانی درس، میزان علاقه و انگیزه و مشارکت در کلاس مورد ارزیابی قرار گرفته است. 
قبلاً در یک مصاحبه به موضوع مهاجرت نخبگان از کشور اشاره نموده بودم و ارزش اقتصادی آن را سالانه پنجاه میلیارد دلار اعلام کرده بودم . دیشب یک گزارش در روزنامه شرق مطالعه کردم که حاکی از خروج  ۶۲ درصد مدال آوران المپیادها به خارج از کشور بود. در این گزارش به ۲۲۵ نفر از مدال آوران طی سالهای ۷۲ تا ۸۶ اشاره شده است که ۱۴۰ نفر از آنها ایران را ترک کرده اند و این افراد با نام و عنوان جهانی معرفی و وضعیت کنونی تحصیلی آنان را در کشورهای آمریکا، سوئیس، کانادا و فرانسه بیان نموده است.
در این مقاله به گزارش صندوق بین المللی پول که در سال ۲۰۰۹ اشاره شده است که در آن ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص در میان ۹۰ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان مقام نخست را دارد و گزارش مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ که حاکی از مهاجرت گسترده در این سال دارد و ادعا شده است ۶۰۰ هزار نفر از انان در زمره مهاجران نخبه دسته بندی
می شوند.


به غیر از موارد فوق اساسنامه اتاقهای مشترک که توسط اتاق ایران تدوین شده است را مطالعه کردم که از نظر من منطقی و قابل قبول بود و در صورت اجرای این اساسنامه شفافیت و کارایی اتاقها افزایش می یابد و انحصار اداره چندین اتاق مشترک توسط افراد خاص شکسته خواهد شد و هیچ کس حق حضور در بیش از هیئت رئیسه دو اتاق مشترک را نخواهد داشت. از طرف دیگر برگزار کننده انتخابات اتاقهای مشترک کارگروهی متشکل از امور حقوقی و بین الملل اتاق ایران خواهد بود.
چند روزی است که نیروی انتظامی ماهواره ساختمان مسکونی را جمع کرده است و تلویزیون نداریم. لذا چند ساعتی را صرف مطالعه روزنامه و کتاب می نمایم و توفیق اجباری می باشد.   
والسلام- سید حمید حسینی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×