اخبار فرش ماشینی

واردات بی رویه نخ به کشور، تولیدات داخلی را متضرر کرده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

واردات بی رویه نخ به کشور، تولیدات داخلی را متضرر کرده است

هفتصد و ششمین نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه مورخ ۵ آبان در محل ساختمان شماره ۱ انجمن و با حضور اکثر اعضای هیأت‌مدیره برگزار شد و آقایان عباس فرقانی و هاشم زند میرالوند، مدیران گروه نساجی فرقانی، میهمانان این نشست بودند.

در ابتدای این نشست آقای فرقانی به معرفی اجمالی مجموعه مذکور پرداخت. این مجموعه‌ که از اعضای انجمن صنایع نساجی ایران است، تولیدکننده نخ پلی استر POY و FDY با ظرفیت ۱۳۸۰۰۰ تن در سال، انواع نخ ریسیده طبیعی و مصنوعی به صورت ساده و مخلوط با ظرفیت ۸۰۰۰ تن در سال، نخ پلی استر تکسچره، اینتر مینگل، تابدار (ساده و رنگی) با ظرفیت ۶۶۰۰۰ تن در سال، پارچه لباسی گردباف با ظرفیت ۲۰۰۰ تن در سال و انواع پارچه‌های پرده‌ای تخت باف، پیراهنی، شال و روسری با ظرفیت ۷ میلیون متر در سال می‌باشد.

وی در ادامه یکی از مشکلات حال حاضر صنایع ریسندگی پنبه‌ای را واردات بی‌رویه نخ پنبه‌ای به کشور به ویژه از هندوستان اظهار داشته و عنوان کرد که ثبت سفارش و واردات نخ پنبه‌ای از هند به ایران بسیار راحت بوده و با ارز مبادلاتی انجام می‌پذیرد و این امر موجب ورود نخ‌های هندی به کشور با قیمتی بسیار پایین شده که قدرت رقابت صنایع داخلی را کاهش داده است. نامبرده با تأکید بر اینکه شرایط فعلی در راستای حمایت از تولیدات داخلی نیست، خواستار همکاری انجمن در راستای افزایش تعرفه واردات این کالا گردید.

هیأت‌مدیره ضمن تأیید مطالب عنوان شده از سوی ایشان اظهار کردند که افزایش تعرفه واردات راهکار مناسبی برای حمایت از صنایع ریسندگی نخواهد بود چراکه در شرایط فعلی کل توان صنایع ریسندگی پاسخگوی نیاز بافندگان نبوده و افزایش تعرفه واردات نخ موجب تحمیل هزینه بیشتر به بخش بافندگی و پس از آن پوشاک می‌گردد که مجدداً راه را برای واردات بی رویه پارچه و پوشاک باز خواهد نمود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هیأت‌مدیره ضمن برشمردن عوامل تأثیرگذار بر قیمت نخ‌های داخلی از جمله بهره‌های سنگین بانکی، هزینه تأمین مواد اولیه برای این صنعت را از جمله عوامل بسیار مهم بر روی توان رقابتی صنایع دانسته و اظهار داشتند که مواد اولیه باید با حداقل حقوق ورودی به کشور وارد شده و در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

ایشان همچنین بر توان کشور در تولید الیاف پنبه تا میزان ۱۵۰ هزار تن در سال تأکید کرده و اعلام نمودند که پنبه می‌باید جزو کالاهای استراتژیک تعریف شده و دولت به کشاورزان از بابت کاشت این محصول یارانه بپردازد تا موجب ترغیب کشاورزان و افزایش کمیت و کیفیت تولید شود. به اعتقاد ایشان در حال حاضر پنبه ایران، با لحاظ کردن میزان ضایعات آن از تمامی کشورها گرانتر بوده و این امر با در نظر گرفتن شرایط مربوط به واردات این محصول از کشور ازبکستان با ارز آزاد و مشکلات تحریمی موجب شده تا هزینه تأمین مواد اولیه برای صنایع ریسندگی به مراتب بیشتر از رقبای هندی و ازبک گردد.

آقای هاشم زند میرالوند ضمن بیان مشکل واحدهای صنعتی در خصوص بازپرداخت تسهیلات اعطایی دریافت شده و همچنین تأمین مواد اولیه، خواستار پیگیری انجمن در این خصوص شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×