اخبار نساجی

بیش از هشت هزار پروژه نیمه تمام با مشکل تامین مالی مواجه است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بیش از هشت هزار پروژه نیمه تمام با مشکل تامین مالی مواجه است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از هشت هزار پروژه نیمه تمام در کشور مشکل تامین مالی دارند،از عدم بکارگیری ابزارهای اسلامی برای تامین مالی در نظام بانکی انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا ،ˈ مهدی غضنفری ˈدر پنجمین کنفرانس ˈتوسعه نظام تامین مالی در ایرانˈ در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما گفت : درحال حاضر همه ابزارهای بانکداری اسلامی در نظام تامین مالی فقط به سود تسهیلات تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: اگر در زمان حاضر، تامین مالی به روش های ابزار مالی اسلامی را عملیاتی کنیم بسیاری از خطوط تولید که هم اکنون با ظرفیت پایین کار می کند، به ظرفیت بالای تولید خواهند رسید و بانک ها از وکالت به واسطه ،تغییر رویکرد خواهند داد .

وزیر صنعت،معدن و تجارت معتقد است که در تامین مالی سه رکن سپرده گذاران شامل بنگاه ها یا خانواده ها ، واسطه ها (بانک ها ، بازار پول و سرمایه ) و رکن سوم سرمایه گذاران و استفاده کنندگان از منابع مالی وجود دارند، گفت : هر کدام از اینها دچارکم کاری یا اشتباه شده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به آخرین آمارهای رسمی نحوه استفاده ابزارها در عقود اسلامی گفت: میزان مرابحه در عقود اسلامی در سال ۲۰۱۰ در کشورهای اسلامی ، ۵۰ درصد بوده که از آن تصور وام رفته است.

وی ریسک توزیع شده دارایی اجاره در سال ۲۰۰۸ را ۲.۷ درصد بیان و اعلام کرد که این میزان به ۶.۱ درصد درسال ۲۰۰۹ رسیده است.

غضنفری گفت که میزان مشارکت نیز ۲.۹ درصد بوده و مضاربه نیز به کمتر از یک درصد رسیده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید ابزارهای بانکداری اسلامی را آنچنان که شایسته است به کار گیریم ، افزود: نه اینکه مشابه آن بسازیم .

وی ادامه داد : با کمال تاسف رتبه ایران در شاخص های بازارهای مالی در بین ۱۴۲ کشور در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از شاخص ها بالای ۱۰۰ است که این رتبه اصلا خوب نیست .

غضنفری، رتبه سهولت دسترسی به وام در ایران را در میان کشورهای مورد بررسی ۱۳۷ دانست و با تاکید براینکه معوقات بانکی باید برگردانده شود، گفت: واحدهای صنعتی در خصوص سهولت دسترسی به وام ها، گلایه های بسیاری دارند.

وی درباره میزان سهم بخش صنعت از صندوق توسعه ملی در تامین ریالی گفت: قرار شده است ۱۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار گیرد که تا زمان حاضر ۳ هزار میلیارد تومان پروژه به بانک ها با ۱۴۰۰ متقاضی معرفی شده است .

غضنفری در ادامه گفت:۷۸۰ پروژه به بانک صنعت و معدن معرفی شده و این بانک ۶.۴ میلیارد دلار مصوب کرده و نزدیک به ۶ میلیارد دلار نیز توسط صندوق توسعه ملی برای حوزه صنعت تصویب شده ، اما در عمل ۱.۳ میلیارد دلار آن گشایش اعتبار شده است .

وی درباره وضعیت تسهیلات در کل صنعت نیز عنوان کرد: در سال ۱۳۸۹ و در بخش بازرگانی، مانده خالص تسهیلات اعطایی بانک ها ۸۳ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۳۹۰ به ۱۰۹ هزارمیلیارد تومان رسید که رشد ۳۹ درصدی را نشان می دهد .

غضنفری درباره حوزه صنعت نیز گفت که سهم این بخش از تسهیلات ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و رشد حدود ۱۷ درصدی دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت سهم بخش های کشاورزی و مسکن را از تسهیلات بانکی به ترتیب ۱۷ درصد و حدود ۴۰ درصد اعلام کرد.

به گفته ی وی ، درحالی که سهم سایر بخش ها از تسهیلات افزایش یافته اما سهم صنعت نسبت به نیاز آن ،رشد چندانی نداشته است.

غضنفری سهم صنعت از کل تسهیلات را ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت : این درحالی است که سهم بازرگانی ۳۲ درصد ، کشاورزی ۱۰ درصد و مسکن ۲۸ درصد است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×