اخبار نساجی

صادرات ۳۲میلیون دلاری خرما/ توقف صادرات در ماه رمضان

 

توقف صادرات در ماه رمضان، صادرات 32میلیون دلاری خرما

صادرات خرمای ایران در سه ماهه نخست امسال با کاهش ۹.۳ درصدی به ۳۲.۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس آمار گمرک ایران در سه ماهه نخست امسال بیشترین میزان صادرات خرمای ایران مربوط به خرمای مضافتی به میزان ۱۵.۴ میلیون دلار بود. در مدت زمان مشابه در سال قبل ۳۵.۷ میلیون دلار خرما از کشور صادر شده بود.

پیشتر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از توقف موقتی صادرات خرما پیش از آغاز ماه رمضان خبر داده بود. قاسمعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که به منظور تنظیم بازار در ماه رمضان صادرات خرما در این ماه به صورت موقت متوقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا صادرات خرمای ایران در سال ۱۳۹۰ با افزایش ۱۷.۷ درصدی به بیش از ۱۷۴ میلیون دلار رسیده بود. ایران با وجود طبق آمار دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است که به دلیل نداشتن بازارهای جدید و بسته‌بندی‌های سنتی در رده هفتم صادرات این محصول قرار گرفته است. سالانه بیش از هفت میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن از این میزان در رتبه دوم تولید خرمای جهانی جای گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هند، آذربایجان، امارات، ترکیه، عراق، روسیه، مالزی، آلمان، انگلستان، اوکراین دانمارک، سوئد، قزاقستان، مالزی، اندونزی، استرالیا و کانادا از جمله بزرگترین بازارهای صادراتی صنعت خرمای ایران در سال گذشته بودند.

اما ایران در حالی پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان به شمار می‌رود که به دلیل نامناسب بودن بسته‌بندی و به روز نبودن روشهای بازاریابی برای این محصول در صادرات، پس از تونس، الجزایر، عراق، مصر، امارات و پاکستان در رده هفتم صادراتی قرار گرفته است. با توجه به این‌که بسته‌بندی خرمای صادراتی ایران ۱۰ کیلوگرمی و به صورت سنتی است، کشورهای تونس و امارات با بسته بندیهای کوچک جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی گرفته‌اند.

۲۲۴هزار هکتار سطح نخلستانهای ایران است که در شش استان کرمان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان پراکنده شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×