اخبار نساجی

افزایش قیمت لبنیات قانونی است / ستاد تنظیم بازار مجوز را صادر کرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش قیمت لبنیات قانونی است / ستاد تنظیم بازار مجوز را صادر کرد

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: کارگروه تنظیم بازار براساس درخواست رسمی تشکل‌ها و نهاد‌ها و واحد‌های تولیدی با حکمیت وزیران دادگستری افزایش قیمت لبنیات را تصویب و در نهایت اجرایی شد و افزایش قیمتی که طی هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم براساس همان ۱۵ درصد مصوب بوده است.

علیرضا رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی افزایش قیمت لبنیات در بازار با تاکید بر این‌که این افزایش قیمت مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده و نظارت بر اجرای آن از سوی سازمان حمایت انجام شده اظهار کرد: لبنیات از نظر قیمتی متأثر از چند عامل بوده و عمده‌ترین عامل آن افزایش قیمت شیر خام است. قیمت شیر خام نیز متأثر عوامل مختلف بوده که مهم‌ترین آن قیمت نهاده‌های دامی است.

رفیعی با تاکید بر این‌که قیمت خوراک دام و طیور از سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است، گفت: از این‌رو دامداران در پایان سال مرتبا تاکید می‌کردند که باید افزایش قیمتی داشته باشیم. از این‌رو چون پایان سال بوده و در پی آن تقاضا برای مصرف فراورده‌های لبنی افزایش یافته بود، دولت هم به خاطر بحث پایان سال و ایام نوروز دنبال این موضوع بود که در طرح نظارتی خود قیمت‌ها را کنترل کند.

به گفته معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از این‌رو این افزایش نرخ در پایان سال اتفاق نیفتاد و در جلسات عدیده‌ کارگروه کنترل بازار که با نظر معاون اول سابق رییس جمهور برگزار می‌شد، گزارشات سازمان حمایت و سایر نهادها و تولید‌کنندگان مطرح شده و در نهایت به دلیل اختلافات قیمتی در آن مقطع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: پس از آنکه گزارش رسمی کارشناس دادگستری به کارگروه کنترل بازار ارائه شد، افزایش نرخ برای این کالا مورد تایید قرار گرفت.

رفیعی با تاکید بر این‌که این افزایش قیمت از سوی دادگستری در حدود ۲۲ درصد اعلام شده بود، خاطرنشان کرد: گزارش دادگستری مجددا در کارگروه تنظیم بازار ارائه شده و در نهایت در این کارگروه افزایش ۱۵ درصد افزایش قیمت برای این کالا تصویب شد.

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تصریح کرد: پس از تصویب افزایش قیمت این کالا قرار بر این شد که خود انجمن صنفی صنایع لبنی کشور با مدیریت خود تا سقف ۱۵ درصد فرآورده‌های لبنی را افزایش قیمت دهد.

وی با بیان این‌که البته این امکان را برای انجمن فراهم کرده بودیم که کارخانه‌های لبنیات بتوانند هم در آن مقطع افزایش قیمت دهند یا تا پایان سال بسته به زمانی که خود تصمیم می‌گیرد یک بار افزایش قیمت را در سقف مصوب لحاظ کنند، گفت: دلیل این تصمیم این بود که ما برای قیمت نهاده‌ها شرایط ثابتی را لحاظ کرده بودیم و این‌که معمولا در نیمه‌ی اول سال نسبت به نیمه‌ی دوم سال شیر به وفور وجود دارد لذا کارخانه‌های لبنیات تمایل داشتند که مجوز افزایش قیمت را داشته باشند تا هر زمانی که امکان افزایش قیمت برای آنها فراهم شد این کار را انجام دهند.

رفیعی بیان کرد: متأسفانه آن چیزی که در حال حاضر برای مردم تداعی شده این است که تمام محصولات لبنی طی دو هفته اخیر افزایش قیمت مجدد داشته است ولی باید به اطلاع برسانیم که این افزایش قیمتی که در حال حاضر انجام می‌شود، براساس همان مصوبه‌ی کارگروه تنظیم بازار در تیرماه است.

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان این‌که برند‌های مختلف به تدریج اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده‌اند، اظهار کرد: این افزایش قیمت براساس مجوزی بود که کارگروه ستاد تنظیم بازار به کارخانه‌های تولید‌کننده لبنیات داده است.

وی بیان کرد: این کارگروه براساس درخواست رسمی تشکل‌ها و نهاد‌ها و واحد‌های تولیدی با حکمیت وزیر دادگستری سابق تصویب و در نهایت اجرایی شد.

رفیعی تاکید کرد: در حال حاضر نیز وظیفه‌ی سازمان حمایت این است که اگر تولید‌کننده‌ای محصولات خود را بالای ۱۵ درصد افزایش دهد نسبت به آن رسیدگی کند، ولی باید این نکته را متذکر شد که همیشه متخلفانی در فرآیند تولید و توزیع وجود دارد.

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در ادامه با تاکید بر این‌که اگر تخلفی مشاهده شود از سوی سازمان حمایت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به‌طور مثال اگر پنیری در برند خاص ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است، این افزایش قیمت براساس همان مصوبه‌ی ۱۵ درصد بوده ولی برخی از تولید‌کنندگان قیمت‌های خود را کمتر از سقف مجاز هم افزایش داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید‌کنندگان تا پایان سال می‌توانند چندین بار اقدام به افزایش قیمت کنند گفت: ما به تولید‌کنندگان مجوز داده‌ایم که فقط یک بار قیمت محصولات خود را افزایش دهند. به‌طور مثال اگر فرآورده لبنی طی دو هفته اخیر ۱۱ درصد افزایش قیمت لحاظ کرده است، این اجازه را ندارد که تا پایان سال یک بار دیگر چهار درصد دیگر بر قیمت کالای خود بیفزاید.

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با بیان این‌که هر تولید‌کننده‌ای تا پایان سال فقط اجازه دارد یکبار بر قیمت کالای خود بیفزاید، تاکید کرد: از این‌رو هیچ تولید‌کننده‌ای اجازه ندارد به‌طور تدریجی قیمت کالا را افزایش دهد، زیرا چنین اقدامی از سوی تولید‌کنندگان باعث ایجاد تشنج در بازار می‌شود.

او با بیان این‌که وزنه منافع این اقدام بیشتر به سمت مصرف‌کنندگان است تا تولید‌کنندگان، بیان کرد: براساس نظر کارشناس وزارت دادگستری این افزایش قیمت باید در حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد می‌بود، بنابراین کالایی که در سال گذشته به کرات دارای نوسانات قیمتی بودند، از ابتدای سال تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نداشته‌اند.

به گفته وی در نیمه دوم امسال تحرک‌های افزایش قیمت از شیر خام آغاز می‌شود و از آنجایی که نهاده‌ها و چربی شیر گران و ارز واردات کره از ۱۲۲۶ به ۲۴۷۷ تومان افزایش یافته است در بازار لبنیات تاثیر‌گذار بوده است.

معاون کالاهای مصرفی و خدماتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در پایان گفت: ولی آنچه که در ذهن مصرف‌کنندگان به وجود آمده به این دلیل است که افزایش تدریجی قیمت این محصولات را احساس می‌کنند. هم‌چنین در سامانه ۱۲۴ هرگونه افزایش قیمت از سوی این کارخانه‌ها درج شده و سازمان حمایت این اقدام را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تایید کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×