اخبار نساجی

تحلیل صادرات ماشین آلات بافندگی گردباف ژاپن

در سال‌های 2016 تا 2020

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارشی از رادیکا بودو – تحلیلگر تحقیقی، زنجیره ارزش نساجی

ژاپن یکی از صادرکنندگان برجسته ماشین‌آلات بافندگی گردباف در جهان است. صادرات کل ماشین‌آلات بافندگی مختلف ژاپن بین سال‌های ۲۰۱۶- ۲۰۲۰ ، ۲۴۷۲ میلیون دلار بوده است.

چین یکی از مهم‌ترین واردکنندگان ماشین‌آلات ژاپن بوده است. بسیار از کشورهای دیگر نیز ماشین‌آلات خود را از ژاپن تهیه می‌کردند.

اگرچه در حال حاضر، به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، صادرات ژاپن کاهش یافته است.

ماشین‌آلات بافندگی، ماشین آلات دوخت صنعتی
جدول ۱: ارزش واردات ماشین‌آلات بافندگی، ماشین آلات دوخت صنعتی و تولید نخ فانتزی گیمپ، تور و توری در سال‌های ۲۰۱۶ – ۲۰۲۰ برحسب میلیون دلارآمریکا

ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، ماشین‌آلات بافندگی، ماشین‌های اتصال کوک و ماشین‌آلات تولید نخ گیمپ را با ارزش ۲،۴۷۱ میلیون دلار به سراسر جهان صادر کرده است. چین در میان ۱۰ وارد کننده برتر ژاپن بوده که ماشین‌آلات فوق را با ارزش کل ۴۶۱ میلیون دلار خریداری کرده است.

بیشترین واردات چین در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، مربوط به سال ۲۰۱۸ بوده که این ماشین‌آلات را به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار وارد کرده است. در حال حاضر، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این حجم صادرات ژاپن به چین کاهش یافته، به طوریکه کل صادرات ژاپن به چین در سال ۲۰۲۰، ۴۷ میلیون دلار بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ماشین‌های بافندگی گردباف، دوخت صنعتی
شکل ۱: ارزش کل صادرات ماشین‌های بافندگی گردباف، دوخت صنعتی و تولید نخ‌های گیمپ از ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برحسب هزار دلار آمریکا

پس از چین، بنگلادش و ویتنام با واردات ۳۴۱ و ۲۶۲ میلیون دلار، بزرگترین وارد کنندگان ماشین‌آلات نساجی از ژاپن بوده‌اند. هند در لیست واردکنندگان ماشین آلات مذکور از ژاپن در جایگاه هشتم قرار داشت. هنگ کنگ نیز در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ جزء ۱۰ وارد کننده برتر ماشین‌های بافندگی حلقوی با ارزش واردات ۷۲ میلیون دلار بود.

علی رغم ترکیه و هنگ کنگ، تمام کشورهایی که در لیست فوق قرار دارند، به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شاهد کاهش شدید واردات خود در سال ۲۰۲۰ بودند. به عنوان مثال، هند در سال ۲۰۲۰، ماشین‌آلاتی به ارزش ۹.۶۴ میلیون دلار وارد کرده که کمتر از واردات سال‌های گذشته آن بوده است.

شکل ۲: ارزش کل صادرات ماشین‌های بافندگی حلقوی (با قطر سیلندر <=165 mm ) از ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برحسب هزار دلار آمریکا

بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، هند عمده‌ترین وارد کننده ماشین‌آلات بافندگی حلقوی (با قطر سیلندر <=165 mm ) از ژاپن بود، به طوریکه ارزش کل واردات آن ۱ میلیون دلار و بیش از نیمی از کل واردات ماشین‌آلات جهان در آن بازه زمانی بوده است. دانمارک با واردات کل ۰.۶۴۶ میلیون دلار در رتبه دوم این لیست از ۱۰ وارد کننده برتر از ژاپن قرار داشت.

مالزی با واردات کل ۱۰ هزار دلار آمریکا از ژاپن در رتبه ۱۰ این لیست قرار گرفت. به جز هند، هیچ کشوری در سال ۲۰۲۰ ماشین‌آلات فوق را از ژاپن وارد نکرده است. صادرات این ماشین‌آلات بسیار کم است و بیشتر صادرات آنها در سال ۲۰۱۶ انجام شده است. در سال‌های بعد، نرخ صادرات این ماشین‌آلات کاهش یافته است.

شکل ۳: ارزش کل صادرات ماشین‌های بافندگی حلقوی (با قطر سیلندر >165 mm ) از ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برحسب هزار دلار آمریکا

ماشین‌آلات بافندگی حلقوی با قطر کمتر از ۱۶۵ میلی‌متر بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰ عمدتا توسط ژاپن به چین صادر شدند. براساس گزارش‌ها، در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، صادرات ماشین‌آلات حلقوی ژاپن با قطر کمتر از ۱۶۵ میلی‌متر به چین به ارزش ۴۶.۹۴۸ میلیون دلار بوده است. در حالیکه هند با ۱۵.۲ میلیون دلار در رتبه هشتم این لیست و پس از آن کشورهای کلمبیا و اندونزی قرار داشته‌اند.

برخلاف سایر ماشین‌آلات، با همه‌گیری بیماری کرونا، ماشین‌های بافندگی حلقوی با قطر سیلندر بیش از ۱۶۵ میلی‌متر با کاهش صادرات روبرو نشده‌اند. بالاترین میزان واردات کشور کلمبیا در سال ۲۰۲۰ و با وجود همه‌گیری جهانی بیماری کرونا بود. حتی بالاترین میزان واردات ماشین آلات فوق در ترکیه نیز در سال ۲۰۲۰ و با ارزش ۷.۵ میلیون دلار بوده که بسیار بیشتر از ارزش واردات آن در چهار سال گذشته بوده است.

در مورد ماشین‌های تخت‌باف و اتصال کوک، چین با رقم تجمعی ۳۷۳ میلیون دلار ثابت کرد که در سال ۲۰۱۶-۲۰۲۰ وارد کننده اصلی از ژاپن بوده است. پس از آن کشورهای بنگلادش و ویتنام بزرگترین وارد کنندگان این نوع ماشین آلات ژاپنی بوده‌اند. میانمار با ارزش کل واردات ۱۹۳۵۸ میلیون دلار در رتبه ۱۰ این لیست قرار داشته است. اگرچه صادرات این ماشین‌آلات به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافته است. بیشترین صادرات به بنگلادش، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ، در سال ۲۰۱۷ و با ارزش ۱۱۳.۵۶۲ میلیون دلار انجام شده است.

ماشین‌آلات اساسی در صنعت نساجی مانند ماشین‌های تولید نخ گیمپ، تور، توری، گلدوزی و غیره در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۰، به طور گسترده‌ای به ایالات متحده آمریکا وارد شده‌اند. ارزش این واردات ۱۸۴.۰۳۷ میلیون دلار از کل صادرات ماشین‌آلات ژاپنی است. پس از ایالات متحده آمریکا، بیشترین صادرات این ماشین‌آلات ژاپنی به چین تایپه و هند انجام گرفته است. ارزش واردات این ماشین‌آلات به هند، ۴۶ میلیون دلار بوده است. صادرات به تایپه در سال ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافت، به طوریکه در سال ۲۰۲۰، ارزش کل ماشین آلات وارد شده به تایپه ۰.۴۹ میلیون دلار و بسیار کمتر از واردات سال‌های گذشته بوده است.

شکل ۴: ارزش کل صادرات ماشین‌های تخت‌باف و اتصال کوک از ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برحسب هزار دلار آمریکا
شکل ۵: ارزش کل صادرات ماشین‌های تولید نخ گیمپ، تور، توری، گلدوزی و برید از کشورهایی به غیر از ژاپن در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برحسب هزار دلار آمریکا

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×