اخبار فرش ماشینی

پاویون فرش دستباف ایران در نمایشگاه دموتکس آلمان مصداق ضرب المثل کاچی به از هیچی!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

چند سالی بود که فرش دستباف ایران با همه نام و نشان و آوازه اش، در مهمترین بازارهای جهانی فرش حضور نداشت و حضور آن بسیار کمرنگ بود و این با شعارها و برنامه های نهادهای مسئول دولتی و غیر دولتی، انجمن ها و اتحادیه های فرش دستباف که همیشه مشکلات و انزوای فرش دستباف ایران را به دلیل بی توجهی به تبلیغات و بازاریابی حرفه ای می دانستند کاملاً در تناقض بود. یکی از بهترین مکان هایی که می شود فرش دستباف ایرانی را در آن به همه جهانیان به ویژه اهالی فرش بیش از پیش معرفی کرد نمایشگاه های بین اللملی معتبر مانند دموتکس است که امروز شعبه های خود را در ۴ نقطه جهان یعنی هانوفر آلمان، مسکو روسیه، استانبول ترکیه و شانگهای چین گسترده است. این طبقه بندی منطقه ای نمایشگاه دموتکس این امکان را می دهد که بتوانیم به طور تخصصی بر روی بازارهای مناطق مختلف دنیا کار کنیم و فرش ایرانی را معرفی کنیم.

آخرین باری که ایران در مهمترین رویداد کفپوش جهان یعنی دموتکس هانوفر به صورت پاویون حضور یافت سال ۲۰۰۸ (با تلاش مرکز ملی فرش) و سال ۲۰۰۹ توسط شرکت سهامی نمایشگاه های ایران بود و بعد از آن سه سال متوالی جای ایران در این نمایشگاه خالی بود تا اینکه مجدداً امسال یعنی در سال ۲۰۱۳ با تلاش بسیار خوب مرکز ملی فرش ایران این امکان فراهم شد. پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۳ بیش از ۳۶۰ متر مربع وسعت داشت. جالب است بدانید کشورهای چین، هند، ترکیه و پاکستان هر ساله به شکل قدرتمندی در نمایشگاه حضور دارند به طوری که امسال بیش از ۲۰۰ شرکت در پاویون فرش دستباف هند حاضر بودند.

 

{access !public}

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حضور در نمایشگاه به صورت مشارکت ملی مزایا و فواید بسیار زیادی را برای شرکت ها، هنر صنعت فرش دستباف ایران و وجهه بین المللی جمهوری اسلامی در بازارهای بین المللی دارد شرکت های حاضر در پاویون گاهاً می توانند تا ۵۰ درصد هزینه های نمایشگاهی خود را کاهش دهند و در کنار سایر شرکت ها، در قالب مجموعه از تولیدکنندگان ایران از اعتبار بیشتری برخوردار شوند.

اهمیت پاویون فرش دستباف ایران در نمایشگاه دموتکس هانوفر آن قدر زیاد است که موجب شد در حاشیه نمایشگاه امسال خانم susanne klaproph مدیر نمایشگاه دموتکس هانوفر به طور ویژه از دست اندرکاران برپایی پاویون و نمایندگان شرکت نمایشگاه های دموتکس در ایران تشکر و قدردانی کند.

در این بین به نظر می رسد مشکلاتی هم وجود دارد که این حضور را گاهاً با مشکل مواجه می سازد. قطعاً همگان بر اصل حضور ایران در نمایشگاه و تشکیل پاویون نظر مثبت دارند اما در اینکه کارکردهای پاویون چگونه باشد و یا اینکه چه شرکت هایی در آن حضور یابند و … نظرات مختلف است. از سوی دیگر آنچه در پس پرده اتفاق افتاده است عدم رضایت برخی از تولیدکنندگان فرش ایران خارج نشین از حضور پاویون ایران در نمایشگاه است و این نارضایتی تا جایی پیش رفته که موجب اعتراضاتی هم از سوی این افراد به شرکت نمایشگاه های هانوفر شده است. شاید استدلال این تاجران ایرانی- آلمانی فرش دستباف این باشد که حضور ایران بر روی تجارت میلیونی آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت اما قطعاً سیاست شرکت نمایشگاه های هانوفر بر اصول قوی تر و جهانی تر استوار است که موجب شکسته شدن انحصار و ایجاد فضای کاملاً رقابتی خواهد شد. بنابراین به نظر نمی رسد این انتقادات و اعتراضات بتواند کاری از پیش ببرد.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۲ ایران در دو نمایشگاه دموتکس استانبول و دموتکس چین دارای پاویون بود. در سال ۲۰۱۳ نیز پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس شانگهای چین بیش از ۴۰۰ متر مربع خواهد بود. در سال های اخیر فروش فرش دستباف اصیل ایرانی در چین به شدت با رشد مواجه شده است و خریداران چینی استقبال بسیار خوبی از فرش های ایران دارند. در سال ۲۰۱۳ شرکت سهامی فرش ایران مجری پاویون ایران در چین خواهد بود.

{/access}

مجله نساجی کهن

تحریریه – ۷۷۲۴۵۷۸۰

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×