اخبار فرش ماشینی

لزوم عرضه ارز ۲۰ درصد زیر قیمت بازار برای مدیریت تقاضا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

لزوم عرضه ارز ۲۰ درصد زیر قیمت بازار برای مدیریت تقاضا

دبیر انجمن صنایع نساجی گفت: در صورتی که نرخ ارز در اتاق معاملات ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از بازار باشد، امکان کنترل التهاب بازار فراهم می‌شود و قیمت ارز آزاد نیز کاهش خواهد یافت.

مهندس علیرضا حائری اظهار داشت: اتاق معاملات ارزی تقریباً شبیه بورس ارز است اما این دو تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند.

وی افزود: در بورس ارز قرار بود بخش خصوصی حضور داشته باشد و ارز خود را در آنجا عرضه کند ولی در اتاق معاملات، فقط دولت عرضه‌کننده ارز است.

وی با بیان اینکه در اتاق معاملات قرار است ارز دو درصد زیر قیمت بازار به متقاضیان ارائه شود، تصریح کرد: به این ترتیب مدیریت بازار نیز دست دولت خواهد بود و بانک مرکزی می‌تواند با کم و زیاد کردن عرضه، بازار را مدیریت کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری تصریح کرد: در صورتی که هر روز مقدار ثابتی ارز در اتاق معاملات عرضه شود، مدیریت بهتری در بازار صورت خواهد گرفت زیرا در غیر این صورت دولت می‌تواند هر روز با کم و زیاد کردن عرضه بر قیمت بازار تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی در واقع بازار سه نرخی ارز را خواهیم داشت، گفت: به این ترتیب برای ارز قیمت مرجع، آزاد و دو درصد زیر قیمت بازار در کشور خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: دو درصد زیر قیمت بازار رقم قابل توجهی نیست و با در نظر گرفتن هزینه کارمزد، این دو درصد نیز جبران می‌شود و تقریباً ارز با قیمت آزاد در اتاق معاملات عرضه خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی، اگر ارز در اتاق معاملات با اختلاف ۱۰ تا ۲۰ درصدی نسبت به بازار آزاد عرضه می‌شد، دولت می‌توانست التهاب بازار را کاهش دهد و قیمت ارز در بازار آزاد نیز پایین می‌آمد.

وی ادامه داد: تا چند روز بحث‌هایی در مورد ارز با قیمت ۱۷۰۰ تومان در کشور مطرح بود که حال با راه‌اندازی اتاق معاملات، نرخ سوم ارز بالاتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: بهتر است مقدار مشخصی برای عرضه ارز در هر روز توسط دولت اعلام شود تا شائبه‌هایی که در مورد دخالت دولت در گران یا ارزان شدن ارز وجود دارد برطرف شود و شایعاتی که مبنی بر استفاده از منابع مالی حاصل از فروش ارز در پروژه‌های مختلف مطرح است، برطرف شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×