اخبار نساجی

گسترش انرژی خورشیدی در جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

روند پرشتاب استفاده از انرژی‌های خورشیدی حتی برای کارشناسان این حوزه هم غیرقابل تصور بوده است.

بهره‌گیری از انرژی‌های خورشیدی در بازارهای جهان به سرعت گسترش می‌یابد. این گسترش به وضوح در چین مشهود است. در این کشور دائما نیروگاه‌های بزرگ استفاده از سیستم‌های «فتوولتائیک» ساخته می‌شود. به موازات این پیشرفت‌ها، بهای سلول‌های خورشیدی نیز به سرعت پایین می‌آید. امروزه بهای ساخت تأسیسات خورشیدی تنها حدود نیمی از بهای چهار سال پیش است.

پیامد بزرگ چنین روندی این است که آن دسته از تولیدکنندگان تاسیسات انرژی خورشیدی که نمی‌توانند از رقابت‌های بین‌المللی کاهش قیمت پیروز بیرون بیایند باید فعالیت خود را متوقف ساخته و از دور خارج شوند و بیش از همه این کارخانه‌های آلمانی و آمریکایی این حوزه هستند که تحت تأثیر فشار قیمت‌ها در بازار آسیا قرار گرفته و از میدان به در می‌روند. سال گذشته نیروگاه‌های سراسر جهان که انرژی حدود ۲۷ گیگاواتی از خورشید تولید می‌کردند نوسازی شدند به نحوی که بازده این نیروگاه‌ها به حدود ۶۷ گیگاوات افزایش پیدا کرد. این نیروگاه‌ها در سال جاری برقی معادل خروجی حدود ۱۲ نیروگاه هسته‌ای تولید خواهند کرد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند با تولید ۴۳۰ گیگاوات انرژی معادل خروجی حدود ۸۰ نیروگاه هسته‌ای برق تولید کنند. آلمان با انرژی خورشیدی حدود ۲۸ گیگاواتی خود، پیشتاز استحصال برق از انرژی خورشیدی در سطح جهان است. با این حال سهم انرژی‌های خورشیدی در تولید برق در این کشور در حال حاضر تنها بالغ بر پنج درصد می‌شود. برای صاحبان صنعت برق خورشیدی نیز در درازمدت تولید این برق سودآور خواهد بود. آنها نه تنها از قانون پرداخت یارانه بهره‌مند می‌شوند بلکه از روند صعودی بهای برق ناشی از سایر منابع نیز در امان خواهند بود.

در حالی‌که قیمت برق خورشیدی در منازل شخصی افزایش نیافته و شاید حتی پس از بازپرداخت هزینه‌ ایجاد تاسیسات تولید برق خورشیدی درخانه‌ها توسط دولت، این قیمت رایگان نیز تمام شود، بهای برق معمولی به شدت افزایش می‌یابد. در ۱۰ سال گذشته قیمت برق دربرخی کشورهای اروپایی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. صحرای «آتاساما»ی شیلی نمونه‌ای است عملی از این باور که تأسیسات خورشیدی هر چه که می‌گذرد به رقیبی سرسخت‌تر برای نیروگاه‌های برق سنتی تبدیل می‌شوند. در صحرای «آتاساما» برای نخستین بار در جهان تولید‌کنندگان بدون دریافت کمک‌های دولتی دست به تأسیس یک نیروگاه‌ بزرگ «فتوولتائیک» زدند.

انرژی خورشیدی در راه توسعه خود با چالش‌هایی روبه‌روست. سلول‌های خورشیدی تنها در روز برق تولید می‌کنند. از طرفی تزریق برق خورشیدی به شبکه با تغییرات انرژی خورشیدی و بادی دچار نوسان می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×