مد و پوشاک

لباس هایی برای مردان عنکبوتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تلاش ژنتیک برای​ کشیدن تارهای ​محکم عنکبوت از دل کرم​ابریشم

جلیقه ضدگلوله چیز چندان جدیدی نیست. این فناوری کاربردی را نه فقط در فیلم ها بلکه در دنیای واقعی به وفور دیده ایم. کارکنان مسئول انتقال پول به بانک ها در حالی که به این جلیقه ها مجهز هستند کار خود را انجام می دهند، اما نسل جدیدی از آنها طراحی و تولید شده که هم وزن بسیار کمتری دارد و هم از کارایی بالاتری نیز برخوردار است. گروهی از محققان ژاپنی الیافی را تولید کرده اند که در ساختار آن از تارهای عنکبوت تراریخته ژنتیکی و همچنین رشته های ابریشمی به دست آمده از کرم ابریشم استفاده شده است. این به آن معناست که الیاف به دست آمده به طرز شگفت انگیزی مستحکم و غیرقابل نفوذ است و در عین حال ظاهری زیبا ، نرم و سبک دارد.

    محققان انستیتو ملی علوم زیست کشاورزی و دانشگاه شینشو ژاپن معتقدند لباس هایی که از تلفیق نخ ابریشم و تارهای عنکبوت مهندسی ژنتیک شده تولید می شوند کاربرد گسترده ای در امور امنیتی خواهند داشت. نقطه عطف این فناوری نوین تلفیق دقیق تارهای عنکبوت و پروتئین های موجود در دهان کرم های ابریشم محسوب می شود. این محصول دوگانه حاوی کمتر از یک درصد پروتئین یاد شده و حدود ۵۳ درصد مستحکم تر از تارهای ابریشمی رایج و شناخته شده است.

    دانشمندان از مدت ها پیش از خاصیت این پروتئین ها آگاه بودند و همچنین می دانستند تاری که عنکبوت با استفاده از آن از سقف آویزان شده نسبت به تار مشابه بسیار نازک ساخته شده از فولاد تا پنج برابر مستحکم تر است و دقیقا به واسطه همین آگاهی است که آنها در تلاش بوده اند از این محصول طبیعی برای تولید طیف وسیعی از تجهیزات از نخ جراحی گرفته تا جلیقه ضدگلوله استفاده کنند. البته شاید دلیلی وجود نداشته باشد شال گردن زیبایی از چنین الیافی تولید شود، اما محققان ژاپنی مصمم هستند ایده جدیدشان را برای تولید انبوه محصولاتی متنوع راهی کارخانه ها کنند.

    پرسشی که این محققان مدت ها به دنبال ارائه پاسخی روشن برای آن بودند، می تواند به تحولی بزرگ در بسیاری از صنایع منجر شود: چگونه می توان چنین تارهای بسیار مستحکمی را مستقیما از عنکبوت ها به دست آورد و نه این که طی تلفیق آنها با کرم های ابریشم زمان و هزینه قابل توجهی صرف کرد؟! از طرفی عنکبوت ها تارهای بسیار زیادی تولید نمی کنند و حتی بخشی از آنها را نیز می خورند پس چندان نمی توان به راه اندازی مزرعه پرورش عنکبوت های تولیدکننده تار فکر کرد، اما از طرف دیگر کرم های ابریشم هزاران سال است که با بشر همراه بوده اند، چون استفاده از تارهای ابریشم آنها کار سختی نیست. حالاکرم ابریشمی را تصور کنید که پروتئین های عنکبوت را به همراه خود دارد.

    این چیزی است که به آن کارخانه تولید ابریشم زیستی گفته می شود.​ در سال های اخیر، محققان دیگری نیز بوده اند که در آزمایشگاه های پیشرفته، کرم های ابریشم تراریخته ژنتیکی پرورش داده اند که محصول طبیعی تولید شده آنها چیزی متفاوت از کرم های ابریشم عادی است، اما این برای نخستین بار است که قرار است از چنین ماده فوق العاده مستحکمی برای تولید منسوجات قابل پوشیدن استفاده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برگرفته از: Popular Science

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×