اخبار فرش ماشینی

بیش از ۶۰ درصد بافندگان فرش در خراسان رضوی از پوشش بیمه محرومند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به رغم تلاش این نهاد برای بیمه بافندگان فرش در این استان، بیش از ۶۰ درصد آنان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند.

‘سعید کاظمی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۹۰ هزار بافنده فعال در خراسان رضوی تاکنون ۳۵ هزار نفر بیمه شده اند.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۸۰۰ بافنده فرش از خراسان رضوی برای دریافت خدمات بیمه ای به تامین اجتماعی معرفی شده اند که اخیرا اعلام شده به دلیل کسری بودجه تا اطلاع ثانوی از معرفی بافندگان جدید به تامین اجتماعی خودداری شود.

وی گفت: هزینه بیمه هر بافنده یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است که از این مبلغ ۴۰۰ هزار ریال توسط بافنده و یک میلیون ریال توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های تولید فرش دستباف در این استان اظهار کرد: خراسان رضوی همواره یکی از مهم ترین مناطق بافت قالی در کشور بوده و اکنون نیز یکی از مهم ترین مراکز تولید و تجارت قالی ایران به شمار می رود.

کاظمی افزود: خراسان رضوی افزون بر نقش خاصی که در تولید فرش دارد در سال های اخیر پس از تهران، مهم ترین بازار داخلی برای انواع قالی های ایرانی بوده است.

وی بیان کرد: قالی بافی سالانه ۷۵ میلیون دلار ارزآوری دارد و بافندگان این استان با تولید متوسط سالانه بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع قالی، قالیچه و فرش های تزیینی، ۲۵ درصد تولید فرش دستباف کشور را انجام می دهند.

وی گفت: فرش کردی، بلوچی، ترنج، زیرخاکی، عشایری و افشان از انواع فرش دستباف در خراسان رضوی است که بطور عمده در شهرستان های مشهد، کاشمر، نیشابور، سبزوار، قوچان و تربت حیدریه تولید می شود.

وی اظهار کرد: شهرهای مشهد و کاشمر به منظور ثبت داخلی و جهانی به مرکز ملی فرش ایران معرفی شده که به زوی فرش این دو منطقه دارای برند معتبر جهانی خواهد شد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون ۴۵۰ فقره مجوز راه اندازی مجتمع تولید فرش دستباف با مدیریت متمرکز و غیرمتمرکز و صنایع جانبی مرتبط در استان صادر شده و ۲۱ اتحادیه صنفی تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف در شهرستان های استان مشغول فعالیت هستند.

وی صادرات فرش دستباف از این استان طی نیمه نخست امسال را ۲۵ میلیون دلار عنوان و بیان کرد: این مقدار بخشی از ۸۶۲ میلیون ریال کل کالاهای صادراتی استان در این مدت بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×