اخبار فرش ماشینی

لباسهای باز یافتی ضایعات نساجی را کاهش می دهد

 

با افزایش آگاهی نسبت به اهمیت مسائل زیست محیطی ، بسیاری از برندهای جهانی پوشاک نظیر« Warlmart ،M:H وبرند لوکسی مانندstella mccartney افزایش استفاده از مد های سازگار با محیط زیست را جهت کاهش اثرات زیست محیطی تولید نساجی و پوشاک در دستور کار خود قرار داده اند. با این حال مطالعات اخیر در مورد تاثیرات زیست محیطی فرایند تولید نساجی و پوشاک نشان می دهد، صنعت نساجی دومین بخش آلاینده بعد از نفت محسوب می شود، ودر عین حال، صنعت باز یافت، پتانسیل کاهش ۵۰ تا ۶۵ درصدی پسماند های ناشی از تولید صنعتی را دارد.

بر همین اساس، شرکتTRASH TO TREND شرکت استونیایی که از روش باز یافت برای تبدیل پسماندهای صنعتی تولید نساجی به محصول استفاده می کند با همکاری شرکت BEXIMCO بزرگترین تولید کننده پارچه وپوشاک در بنگلادش با معرفی مجموعه پوشاک باز یافت شده خود راه حلی را برای کاهش اساسی پسماند نساجی در فرایند تولید انبوه ارائه داده است.

موسس شرکت TREND TRASH TO در این باره می گوید:« موضوع پسماند صنعت نساجی، قطعا یکی از مسائل اساسی است. از یک طرف مسئله رشد تولید و تجمیع مواد اولیه نساجی از سراسر جهان، استفاده از مواد شیمیایی (آفت کشها ، رنگ ها وغیره …..) ، آب وهمچنین نیروی کار و انرژی به کار رفته در فرایند تولید منسوجات وپوشاک، همگی نادیده گرفته می شود و به طور همزمان ، برای تولید پوشاک جدید، مواد اولیه جدید و دست نخورده بار دیگر مورد استفاده نادرست قرار می گیرد.» وی می افزاید:« طبیعت استثمارگر و بهره کش سیستمهای تولید فعلی، برای به کارگیری راه حلهای بهتر فریاد می زند. در واقع در سایه کمبود منابع طبیعی، باز یافت و تولید از پسماند ها نه تنها جالب توجه است بلکه برای ارتقای پیشرفت های سیستم تولید حائز اهمیت است.

وی با صحبت درباره ی ایده های الهام بخش در معرفی خط تولید پوشاک بازیافت شده می گوید:« زمانی که من متوجه اثرات صنعت نساجی و پوشاک بر محیط زیست شدم، نتوانستم این موضوع را هضم کنم و به همین خاطر شروع به یافتن روشهای دیگر کردم. گزینه های زیادی برای کاهش اثرات زیست محیطی وجود دارد اما بعد از اینکه روش باز یافت((upcycling را پیدا کردم ، بیش از روش های دیگر با آن کار کردم چرا که این روش مشکلات بسیار را رفع می کند و بیشترین تاثیر را دارد.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین مارکوس ویما، رییس بخش محیط زیست و توسعه ی پایدار شرکت Trash to Trend با اشاره به اینکه مصرف بی رویه، مصارف غیر ضروری و فرایند تولید انبود صنعتی، وضع محیط زیست را تنزل می دهد تاکید می کند:« صنعت نساجی متناسب با میزان مصرف ما جهت می گیرد و به واسطه ی رقابت کنونی تحت فشار قرار گیرد. این موضوع نیز باعث تولید گسترده پسماند از طریق این صنعت شده است.» وی می افزاید «خطاهای سیستم تولید بسیار آشکار است و روشهای باز یافتی قادرند چرخه های معیوب را کاهش دهند . چنانچه محصول نهایی یکی باشد پوشاک باز یافتی یا باز تولید شده تنها یک روش پاکتر نسبت به پوشاک نو مرسوم است و تفاوت دیگری ندارد.
 
منبع: ماهنامه صنعت نساجی وپوشاک

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×