اخبار فرش ماشینی

کنترل تولید نانو الیاف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‏پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر موفق شدند ، با ساخت دستگاه برق ریسی (‏electrospinning‏ ‏‎(‎، با امکانات مخصوص به خود ، امکان تولید کنترل شده نانو الیاف را فراهم آوردند با کنترل فرایند برق ریسی ، می توان نانو الیافی با خواص دلخواه و با کاربرد در حوزه های مختلفی همانند فیلتراسیون ، مهندسی بافت ،رهایش کنترل شده- ی دارو تو لید کرد .
در فرآیند برق ریسی ، به دلیل اینکه جریان محلول ، حین فرآیند دیده نمی شود و نیز به دلیل سرعت بسیار بالای فرآیند ، تعیین نقطه پایداری فرش دستباف با دشواری های زیادی همراه است . در پژوهش انجام شده روشی جدید برای تعیین شرایط فرآیند پایدار ، ارائه شده است .

در این پژوهش ، از دستگاه برق ریسی ساخته شده به وسیله پژوهشگران دانشگاه امیرکبیر ، استفاده شده است ، و با اضافه کردن اجزایی به دستگاه برق ریسی ، جریان الکتریکی منتقل شده با سیال ، حین فرآیند ، اندازه گیری گردیده است . با ثبت جریان مذکور در هر۱۰ میلی ثانیه به وسیله کامپیوتر و بررسی تغییرات آن با تغییرات ولتاژ ، می توان شرایطی را که منجر به فرآیند پایدار می شود به دست آورد .

جزئیات این پژوهش که در قالب پایان نامه ی دکتری دلارام فلاحی و با همکاری مهدی رفیع زاده ، دانشیار دانشکده مهندسی پلیمر دانشکده صنعتی امیرکبیر ، ناصر محمدی ، استاد دانشکده مهندسی پلیمر ، بهروز وحیدی دانشیار دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه  صنعتی امیرکبیر صورت گرفته ، در مجله ‏polymer international ‎‏ (جلد ۷۵ ، صفحات ۱۳۶۸-۱۳۶۳ سال ۲۰۰۸ ) منتشر شده است .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×