اخبار نساجی

کمبود سرمایه اجرای طرح‌ها را به تاخیر انداخت

اگرچه ایدرو همواره عنوان یکی از نهادهای توسعه را در کشور یدک می‌کشد، اما عدم‌پرداخت کامل منابع واگذاری شرکت‌های این سازمان از یک سو و در نظر نگرفتن بودجه مورد نیاز از سوی دیگر موجب شد تا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از برنامه‌های توسعه‌ای خود عقب بماند. تاخیری که موجب شد مجید هدایت از راس مدیریتی این شرکت برکنار شود و وزیر اسبق وزارت صنایع و معادن به امید پیشبرد برنامه در راس مدیریتی این سازمان قرار گیرد.

بیشترین تاخیر سال‌های اخیر در این سازمان را می‌توان به تاخیر در توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نسبت داد که به گفته رییس جدید این سازمان عدم‌تامین به موقع سرمایه مورد نیاز موجب شد تا اجرای این طرح‌ها با تاخیر بسیار مواجه شود.
براساس برنامه ریزی صورت گرفته فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی باید در ۵۲ ماه به اتمام می‌رسید، اما تکمیل پروژه‌ها با گذشت ۷۳ ماه هنوز به پایان نرسیده و با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام این پروژه‌ها در نظر گرفت.غلامرضا شافعی رییس جدید ایدرو روز گذشته در مراسمی که به مناسبت ۴۵ سالگی این سازمان برگزار شد به بررسی مشکلات این سازمان برای حفظ و فعالیت‌های قبلی و توسعه فعالیت‌های آینده پرداخت.

به گفته وی، نگاه به ایدرو در سال‌های گذشته نگاه به یک سازمان توسعه‌ای نبوده و طی این مدت نیز اقدامات بسیاری در جهت تضعیف این سازمان صورت گرفته است.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر چندین بار طرح انحلال این سازمان مطرح شده بود، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر برخی که بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصدی داشته یا اعمال نظر کرده‌‌اند، اساسنامه این سازمان را نادیده گرفته و حتی در مقاطعی کمر همت بر حذف این سازمان بسته‌اند، در حالی که ایدرو یک سازمان توسعه‌ای است.

شافعی افزود: علاوه بر این طی سال‌های گذشته در موارد متعددی هم در قانون و هم اجرا به اساسنامه ایدرو تعرض شده است که از آن جمله می‌توان به قانون بودجه ۱۳۸۳و قانون برگزاری مناقصات، قانون برنامه چهارم توسعه و بودجه سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷، قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه، قانون مدیریت خدمات کشوری و غیره اشاره کرد.

۷۰ درصد منابع واگذاری به ایدرو نرسید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه بدهکار خزانه نبوده‌ایم و سرمایه‌های تحصیل شده، متعلق به ایدرو بوده است، افزود: سرمایه‌های ایدرو باید در جهت توسعه کشور به کار گرفته شود، زیرا ایدرو یک سازمان توسعه‌ای است که باید ایجاد کند و بفروشد؛ بنابراین باید اجازه داد تا از منابع خود استفاده کند.شافعی با بیان اینکه مشخص نیست تصمیمات واگذاری‌ها با چه منطقی گرفته شده است؟ ادامه داد: شرکت‌هایی را در فهرست واگذاری‌ها اعلام می‌کنند که اختیارات مجامع را از آنها گرفته و به سازمان‌هایی اختیار می‌دهند که هیچ صلاحیتی ندارند.وی تصریح کرد: باید ۷۰ درصد از منابع واگذاری‌های انجام شده به ایدرو بازگردانده می‌شد که تاکنون این کار صورت نگرفته است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فروش ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهام و دارایی‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اظهار کرد: قرار بر این بوده که از این رقم، ۲۰۰میلیارد تومان به سازمان داده شود که البته باید صرف توسعه منطقه‌ای می‌شده نه توسعه ملی، اگر چه ممکن است گاهی توسعه منطقه‌ای و ملی بر هم منطبق باشند، اما همیشه این گونه نیست.

به اساسنامه بر‌گردیم

شافعی در ادامه با بیان اینکه اساسنامه ایدرو که در سال ۱۳۴۶ تنظیم شده، کارآیی کافی را داشته است، عنوان کرد: تلاش ما این است تا به این اساسنامه بازگردیم تا بتوانیم نقش توسعه‌ای این سازمان را دوباره احیا کنیم.معاون وزیر صنعت افزود: امسال پیش‌بینی شده تا از بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان و از طریق بانک صنعت و معدن نیز ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه سازمان گسترش افزایش یابد.وی ادامه داد: در زمان حاضر کشورهای صنعتی حاضر به سرمایه گذاری در پروژه‌های ما نیستند که این امر را یا به صورت رسمی اعلام کرده یا بهانه تراشی می‌کنند پس در شرایط فعلی نه تنها به ایدرو، بلکه به چند سازمان توسعه‌ای نیاز داریم.شافعی با اشاره به توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اعلام کرد: ما به عنوان سازمان فعال در این فازها باید کار را طی ۵۲ماه تمام می‌کردیم، اما هم اکنون مدت تکمیل پروژه‌ها را ۷۳ ماه قرار داده‌ایم و پیشرفت‌مان کند بوده‌است.وی تاکید کرد: در حالی که باید در هر یک از فازها هر ماه دو درصد پیشرفت کنیم. مقام مسوول در وزارت صنعت با اشاره به ضرورت تقویت مالی ایدرو بیان کرد: ‌عملکرد سال‌های اخیر نشان می‌دهد بودجه این سازمان کافی نبوده است.

فروش نفت با همکاری بخش خصوصی

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: امیدواریم نگاه‌ها به سمت تقویت سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو و ‌ایمیدور پیش رود تا متناسب با توانمندی این سازمان‌ها بتوانیم نتایج خوبی را در این بخش به‌دست آوریم.وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون زمان آن رسیده که در بنگاه‌ها موضوع خوشه سازی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و اجرای کار تیمی از سوی سازمان‌های توسعه‌ای گسترش داده شود.
وی تصریح کرد: اگرچه در نوسازی صنایع تجربه خوبی وجود دارد، اما آنچه که به عنوان پوست‌اندازی صنایع در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد انتظار بود، شکل نگرفت.
غضنفری با اشاره به مشکل تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی، اظهار کرد: تامین مالی از جمله انتشار اوراق مشارکت، اوراق قرضه و صکوک، اگرچه هم‌اکنون به عنوان راهکارهای نوین تامین مالی در دستور کار قرار گرفته است، اما بنگاه‌ها از اجرای آن هراس دارند، بنابراین باید این اندیشه را نیز مورد بررسی قرار داد که آیا سازمان‌های توسعه‌ای می‌توانند راهکارهای جدیدی برای تامین مالی داشته باشند.

غضنفری ادامه افزود: قدرت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل تحولات بین‌المللی کاهش یافته است، این در شرایطی است که جنس تحریم‌های جدید با گذشته متفاوت است، چرا که در گام اول تحریم‌ها تنها کالاهای با تکنولوژی بالا را شامل می‌شد و در مرحله بعد نیز سرمایه گذاری در صنایع بالادستی ایران مورد تحریم واقع شد، اما هم‌اکنون به اذعان تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها هر چیز که به ایران کمک کند را شامل می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تحریم‌های جدید به صورت یک حساب باز عمل می‌کند؛ به طوری که در جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های خصوصی نیز مورد تحریم واقع شده‌‌اند که این امر گردش پول را با مشکل مواجه کرده است. وی خاطر نشان کرد: با راهکارهای جدیدی که دولت برای مقابله با تحریم در نظر گرفته است، بخش خصوصی می‌تواند در فروش و انتقال نفت وارد شده و در تعامل با سایر بخش‌ها مواد اولیه مورد نیاز سایر کارخانه‌های صنعتی را تامین کند. از سوی دیگر این سازمان می‌تواند طرحی را برای حمایت از بخش خصوصی برای عبور از بحران کنونی در نظر بگیرد.در این مراسم همچنین از برخی از مدیران سابق ایدرو تقدیر و تشکر شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×