اخبار نساجی

قیمت پنبه به بالاترین حد خود در طی ۱۰ سال گذشته رسید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

قیمت پنبه به بالاترین حد خود در ۱۰ سال اخیر و ۱ دلار ۱۶ سنت در هر پوند رسید، قیمتی که از ۷ ژوئیه ۲۰۱۱ مشاهده نشده بود. این در حالیست که هزینه‌های بالاتری شامل حال مصرف کنندگان می‌شود.

آخرین باری که قیمت پنبه تا این حد بالا بود، مربوط به ژوئیه ۲۰۱۱ می‌باشد. Chip Bergh، مدیر اجرایی Levi Strauss به یاد آورد که چگونه به تازگی به خرده‌فروشی جین ملحق شده بود و در حال یادگیری راه خود در کسب و کار Levi بود. او از افزایش تاریخی قیمت پنبه متعجب شده بود.

با بازگشت تقاضا برای منسوجات پس از بحران مالی جهانی، قیمت پنبه به بیش ۲ دلار در هر پوند افزایش یافت، در حالیکه هند – صادرکننده بزرگ پنبه – برای کمک به شرکای داخلی خود، محموله‌ها را محدود می‌کرد.

در سال ۲۰۱۱، مصرف کنندگان این تاثیر را احساس کردند. این امر همچنین به سودآوری شرکت‌ها کمک کرد. برگ در اردوگاهی با تحلیلگران و کارشناسانی نشسته است که می‌گویند تورم فعلی قیمت پنبه آسیب کمتری به صنعت وارد خواهد کرد. تولیدکنندگان و خرده فروشان، دارای قدرت قیمت گذاری هستند. شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های بالاتر را بدون از بین بردن تقاضای مصرف کننده پشت سر بگذارند.

برگ توضیح داد: «امروز وضعیت بسیار متفاوت است. ما توانسته‌ایم کنترل قیمت‌گذاری را در ۱۲ ماه گذشته به دست بگیریم و قیمت‌ها همچنان ثابت است. پیش از اینکه برخی فشارهای تورمی به ما ضربه بزنند، قیمت‌گذاری را انجام داده‌ایم.»

با ممنوعیت پنبه Xinjiang، چین اکنون از ایالات متحده پنبه خریداری می‌کند. شرایط شدید آب و هوا، از جمله خشکسالی و موج گرما، محصولات پنبه را در سراسر ایالات متحده که بزرگترین صادرکننده این کالا در جهان است، از بین برده است. در هند نیز کمبود باران‌های موسمی به تولید پنبه این کشور آسیب می‌رساند.

تحلیلگران انتظار دارند تورم پنبه گذرا باشد. Robert Samuels، تحلیلگر UBS گفت انتظار دارد خرده فروشان متخصص در جین، بیشترین ضربه را از افزایش قیمت کالاها ببینند. پنبه بیش از ۹۰ درصد مواد خام مورد استفاده برای تولید شلوار جین و سایر کالاهای جین را تشکیل می‌دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با این حال Levi از قبل تلاش کرده است تا هر گونه ترسی در مورد تجارت جین خود را کاهش دهد و در حال حاضر بیشتر هزینه‌های محصول خود را در نیمه اول سال آینده با تورم بسیار پایین و تک رقمی مذاکره کرده است. این در حالیست که Levi قصد دارد افزایش پیش‌بینی شده برای نیمه دوم سال را با اقدامات قیمت گذاری که قبلا انجام داده است جبران کند.

Harmit Singh، مدیر امور مالی Levi، گفت که پنبه حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت یک محصول جین Levi را به خود اختصاص می‌دهد و هر شلوار جین حاوی حدود دو پوند پنبه است. به گفته تحلیلگران Goldman Sachs، با توجه به زمان خرید پنبه، مدتی طول می‌کشد تا افزایش هزینه‌های پنبه حتی در صورت‌های درآمد خرده فروشان ظاهر شود. شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۱، قیمت پنبه به بیش از ۲ دلار آمریکا در هر پوند افزایش یافت، که بسیار بالاتر از مقدار معامله امروز است.

قیمت بالای پنبه و کاهش شدید محصول مورد انتظار

قیمت‌های narma/kapas (پنبه خام پاک‌نشده) در ایالت‌های پرورش‌دهنده پنبه در شمال، به‌ویژه در پنجاب و راجستان، به نرخ‌های بالایی رسیده است، در حالیکه Haryana mandis نیز شاهد نرخ‌هایی بسیار بالاتر از حداقل قیمت حمایتی (MSP) هستند. افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که کشاورزان انتظار دارند به دلیل حمله آفت‌ها و باران مازاد، کمترین تولید پنبه در پنج سال گذشته و در مجموع کمترین سطح کشت پنبه در منطقه را داشته باشند.

طبق گزارش شرکت پنبه هند (CCI) و انجمن پنبه هند (ICAL)، امسال در مجموع ۹۹/۱۶ lakh hectares (LH) پنبه در منطقه شمال کاشته شد، که شامل ۳.۰۳ LH در پنجاب، ۶.۸۸ LH در هاریانا، ۷.۰۸ LH در راجستان، شامل ۳.۴۴ LH و ۳.۶۴ LH به ترتیب در راجستان بالا و پایین می‌باشد.

سال گذشته (فصل ۲۱-۲۰۲۰)، مجموعاً ۱۷.۹۶ LH در سه ایالات  تحت کشت پنبه بود و تولید کل ۶۲.۶۷ عدل بود — که به ترتیب شامل ۱۰.۱۳، ۲۳.۰۴ و ۳۱.۴۰ عدل در پنجاب، هاریانا و راجستان بوده است.

پس از حمله آفت‌ها در چند قسمت از سه ایالت، خسارت ناشی از بارندگی، میزان تولید پیش بینی شده از این سه ایالت در سال جاری حدود ۵۲.۸۹ هزار عدل است که نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ هزار عدل کمتر خواهد بود.

ارقام ICAL نشان می‌دهد که امسال ایالت‌های شمالی شاهد کمترین میزان تولید پنبه در پنج سال گذشته خواهند بود. طبق آمار سال‌های قبل، در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸، سطح تحت کشت پنبه در سه ایالت ۱۶.۷۱ LH و تولید پنبه ۵۷.۷۹ عدل بوده است. در سال ۱۹-۲۰۱۸، این ارقام ۱۵.۳۱ LH و ۶۰.۰۸ عدل بوده است. در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، ۱۸.۶۷ LH تحت کشت پنبه در سه ایالت و تولید ۵۹.۹۴ عدل بوده است.

با وجود کمترین سطح تحت کشت در سال گذشته، تولید پنجاب بیش از حد انتظار بود. امسال، حتی پس از داشتن ۵۲۰۰۰۰ هکتار بیشتر تحت کشت پنبه، آفت دلیل اصلی تولید کمتر در پنجاب است.

عمدتاً سه مرحله برداشت پنبه انجام می‌شود. اولین محصول برداشت به mandis  می‌رسد که در حال حاضر ۳۰ درصد پنبه به آن می‌رسد. در برداشت دوم در ماه نوامبر ۴۵ درصد پنبه به mandis می‌رسد و ۲۵ درصد باقی مانده مربوط به سومین برداشت در دسامبر می‌باشد.

تقاضای زیاد برای پنبه از هند و سایر کشورها

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها، تقاضای زیاد پنبه از چین است که بزرگترین واردکننده محصول پنبه و همچنین صنعت ریسندگی محلی است.

به دلیل کاهش تولید، صنعت محلی نیز مایل به خرید هرچه بیشتر پنبه در دسترس در mandis است. به گفته کارشناسان، حتی سهامداران بزرگ پنبه نیز در حال خرید پنبه هستند.

Sanjiv Dutt، کارشناس پنبه، معاون Winsome Textile، باتیندا، گفت: “قیمت پنبه بالا است، زیرا پس از رکود ناشی از همه‌گیری، صنعت نساجی اکنون شاهد بهبود سریع است و گزارش‌هایی از بالاترین نرخ رشد برای این صنعت در کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و ویتنام وجود دارد. در چین نیز تقاضا بسیار بالا خواهد بود که منجر به واردات بیشتر این کشور می‌شود.

در حال حاضر ریسندگان تقاضا برای توقف صادرات را افزایش داده‌اند، به طوری که پنبه به وفور در بازار داخلی موجود است.

 

تهیه پنبه Adilabad از ۲۰ اکتبر

Sikta Patnaik، گردآورنده Adilabad، گفت که تهیه پنبه از کشاورزان از ۲۰ اکتبر آغاز خواهد شد. او جلسه‌ای را با کشاورزان، رهبران کشاورز، بازرگانان و مقامات شرکت پنبه هند (CCI) تشکیل داد. Sikta بیان کرد که حداقل قیمت حمایتی (MSP) تعیین شده توسط دولت کمتر از قیمت بازار است. وی گفت که اقداماتی برای تهیه آسان پنبه در حال انجام است. وی گفت که این محصول در مساحتی به اندازه ۳.۹۰ هکتار کشت شده است.

گردآورنده به مسئولان ذیربط دستور داد تا تمهیدات لازم را برای انجام تدارکات محصول به عمل آورند و از ایجاد مزاحمت برای کشاورزان جلوگیری کنند. او از مقامات CCI خواست تا MSP را به کشاورزان ارائه دهند و از بازرگانان درخواست کرد که محصول را از کشاورزان خریداری کنند.

 

خرابی پنبه توسط شرایط غرقابی

شرایط غرقابی به محصولات barja و پنبه در مناطق Rewari و Mahendragarh به مساحت ۸۰۰۰۰ هکتار آسیب وارد کرده است. این تلفات در بیش از ۳۷۰۰۰ هکتار در Rewari و بیش از ۴۳۰۰۰ هکتار در Mahendragarh ارزیابی شده است. در Rewari، تا ۵۰٪ خسارت در محصولات پنبه‌ای کشت شده در ۱۲۰۰۰ هکتار، ثبت شده است. به طور مشابه در منطقه Mahendragarh، تا ۵۰ درصد زیان در محصول پنبه در ۱۵۰۰۰ هکتار محاسبه شده است. بلوک‌های Mahendragarh و Kanina خسارت زیادی به محصولات زراعی وارد کرده‌اند.

Deepak، SDO (کشاورزی)، Rewari، گفت: «حدود ۳۵ روستا از میان ۷۷ روستا در بلوک Jatusana بیشترین آسیب را از شرایط سیلابی می‌بینند، جایی که تا ۷۰ درصد از دست دادن محصول پنبه ثبت شده است، در حالی که حدود ۵۰ درصد خسارت در بقیه روستاها ثبت شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×