اخبار فرش ماشینی

کره‌ای‌ها در ایران چادر مشکی تولید می‌کنند ‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‎? ‎مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن از پیشنهاد شرکت‌های کره‌ای برای تولید پارچه چادر مشکی در ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد.
گلناز نصراللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که هنوز پیشنهاد رسمی مبنی بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌ای در ایران برای تولید پارچه چادرمشکی به وزارت صنایع و معادن ارایه نشده است، افزود: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تابع ضوابطی است که باید رعایت شود و در هر صورت وزارت صنایع و معادن از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در همه حوزه‌ها و به ویژه در صنعت نساجی حمایت می‌کند.
گفتنی است، یکی از اعضای انجمن صنایع نساجی ایران از علاقه چندین شرکت کره‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران به‌منظور تولید پارچه چادر مشکی خبر داده است.

بر این اساس چندین ماه است که ۱۰ شرکت کره‌ای به دنبال حضور در ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی کشورمان و به ویژه در حوزه تولید پارچه چادر مشکی هستند.
این شرکت‌ها مدعی شده‌اند که می‌توانند ظرف کمتر از سه ماه پارچه چادر مشکی را در ایران تولید کنند.
در همین حال محمد مروج ـ رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تایید این خبر توضیح داد: این شرکت‌های کره‌ای نسبت به همکاری با بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی کشورمان ابراز علاقه کرده‌اند که البته هنوز جزییات مربوط به قصد کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران مشخص نشده است.

ابراز تمایل کره‌ای‌ها برای تولید پارچه چادر مشکی در کشورمان در حالیست که چند سال پیش تولیدکنندگان ایرانی برای تولید این محصول در کشورمان تلاش کردند که البته این تلاش با شکست مواجه شد.
هم‌اکنون عمده بازار پارچه چادر مشکی ایران در اختیار کشورهای شرق آسیا است.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش وزارت صنایع و معادن در اجرای برنامه احیای نساجی مازندران چیست؟ بدون اشاره به جزییات چگونگی اجرای برنامه احیای نساجی مازندران توضیح داد: سهامدار اصلی نساجی مازندران شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی بوده که این شرکت در مورد سرنوشت نساجی مازندران تصمیم‌گیری خواهد کرد.
نصرالهی در عین حال به ابهامات به وجود آمده در مورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای احیای نساجی مازندران و شرایط سرمایه‌گذار ترک اشاره‌ای نکرد.
در همین زمینه رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران چندی پیش خواستار شفاف‌سازی در مورد چگونگی اجرای برنامه احیای کارخانه نساجی مازندران شد.
مروج در این باره گفته بود: سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام کرده که قصد دارد با استفاده از سرمایه‌گذار خارجی برنامه احیای نساجی مازندران را اجرا کند، اما این طور که به‌نظر می‌رسد قرار است به سرمایه‌گذار ترک از حساب ذخیره ارزی تسهیلات داده شود تا وی بتواند به احیای نساجی مازندران بپردازد.
وی عنوان کرده بود:‌ اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید این سوال را مطرح کرد که چرا انجام این کار برعهده ایرانی‌ها نباشد. از سوی دیگر اگر تسهیلاتی از حساب ذخیره ارزی به سرمایه‌گذاری ترک پرداخت شود، دیگر نمی‌توان گفت که برای احیای نساجی مازندران از سرمایه خارجی استفاده شده است.‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×